Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

914 met Alfa motor

05 jul 2004 14:12

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en ik zou meteen willen beginnen met een in julie ogen misschien schandalige vraag over een schandalig idee :D .
Ik ben van plan om misschien een Porsche 914 aan te kopen en op te knappen. Maar mijn probleem is het volgende: ik ben een student en mijn budget is dus vrij gelimiteerd (±11.000 euro, dit budget kan stijgen natuurlijk als ik doorheen de jaren spaar, dit is een project dat toch wel 2 jaar mag duren) en de motor die in een 914 kan een beetje duur worden in mijn ogen (ik wil een 2.0 4-cyl of een 6-cyl) op gebied van tax en verzekering. Maar vooral het verbruik lijkt mij buitensporig. Hij lijkt me ook een beetje oud en zwak om nog mee te kunnen in het huidige verkeer. Het is de bedoeling om deze 914 als dagelijkse wagen te gebruiken (gedurende 2-3 jaar en daarna zal hij tot Zondag-koffiekoeken-haal-auto gepromoveerd worden :wink: ). En dus om dat motorprobleem te overkomen zou ik graag een 1.8 twin spark Alfa Motor gebruiken (144pk) of een 1.6 T.Spark (120pk) die ik haal uit een wrak van een Donor alfa 145 of 155 inclusief versnellingsbak. Is het mogelijk of onmogelijk om dit te doen ? En hoe zit het met de achterwielaandrijving ? Die motor en bak komen dus uit wagens met voorwielaandrijving. Is het een kwestie van het differentieel om te draaien om 5 vitessen in vooruit te hebben i.p.v. 5 in achteruit :D ?

dank bij voorbaat,
powaq

05 jul 2004 14:16

Ik heb weinig verstand van 914's , maar als ik jou verhaal zo lees dan lijkt mij dit GEEN goede investering :shock:

05 jul 2004 14:29

En dus om dat motorprobleem te overkomen zou ik graag een 1.8 twin spark Alfa Motor gebruiken
:mrgreen: :cheesy: :shock:

05 jul 2004 14:41

Ivo964C2 schreef:
En dus om dat motorprobleem te overkomen zou ik graag een 1.8 twin spark Alfa Motor gebruiken
:mrgreen: :cheesy: :shock:


:D I know, I know. Maar ik wil vooral iets dat meer "bang for the buck" geeft eigenlijk. Die oude 4-cyl VW motoren zie ik helemaal niet zitten.
Weet iemand hier wat een 2.0 4-cyl of 6-cyl uit een 914 ongeveer verbruikt ?

05 jul 2004 15:08

een 914 1.7l 4 cil gaat toch best aardig?
80 Pk ofzow en in de 12 sec naar de 100 met een top van 175 (iets in deze richting meen ik).

Dit doen moderne auto's ook ongeveer :!:

Van het verbruik heb ik geen idee

05 jul 2004 15:28

Ivo964C2 schreef:
En dus om dat motorprobleem te overkomen zou ik graag een 1.8 twin spark Alfa Motor gebruiken
:mrgreen: :cheesy: :shock:


Alfa hmmm komt dat niet uit italie?
Ivo dat zijn toch veel al rode auto's.

05 jul 2004 15:40

Jeetje,

Jij hebt er zin in, en in ben wel van mening dat iedere Porsche de juiste keuze is.

Maar een 914 is wel exclusief, maar aan de andere hand wel een project waar je met een beetje kennis al lekker zelf aan kan rommelen.

Er zijn gasten die schuiven er zowat elk type blok in, maar een lekkere 6 cylinder boxer is wel de lekkerste.

Wacht ff totdat Yaroen hiet post, das onze 914 rakker, maar pas op he, tis een verslaving.

Anders voor dat budget een heerlijke 944 kopen, hou je nog wat over voor andere leuke zaken.

05 jul 2004 16:06

John4S schreef:Jeetje,

Jij hebt er zin in, en in ben wel van mening dat iedere Porsche de juiste keuze is.

Maar een 914 is wel exclusief, maar aan de andere hand wel een project waar je met een beetje kennis al lekker zelf aan kan rommelen.

Er zijn gasten die schuiven er zowat elk type blok in, maar een lekkere 6 cylinder boxer is wel de lekkerste.

Wacht ff totdat Yaroen hiet post, das onze 914 rakker, maar pas op he, tis een verslaving.

Anders voor dat budget een heerlijke 944 kopen, hou je nog wat over voor andere leuke zaken.


Ik heb er zeker zin ! En ik heb ook al naar een 944 gekeken hoor, die zijn idd goedkoop maar dat zijn 2,5 liter motoren en dat is iets wat de belasting erop veel te hoog maakt voor mij ! Ik wil maximum tot een 2 liter gaan. (spijtig genoeg, ik zou wel een 2,7 6-cil. ofzo willen !). Is het misschien mogelijk om de 2.0 6-cil. uit de 914 een beetje te "moderniseren" ? Ik ben vooral bang voor verbruik eigenlijk bij deze motor. Ik wacht zeker op het antwoord van Yaroen dan :wink:

Bedankt voor da antwoorden alvast !

05 jul 2004 17:41

De standaard 2 liter 4 cilinder van de 914 is qua gebruik erg gunstig. Mede dankzij het injectie systeem. Levert tussen de 95 en 100pk. Niet super snel, maar vlot genoeg. Een 914 koop je zo-ie-zo niet voor stoplicht sprintjes, maar voor het echte stuurwerk, en daar blinkt 'ie in uit!

Heb je er één die is om gebouwd met webers, dan loopt de benzine er natuurlijk zo door heen :D

Een 2.0 (of grotere) zes cilinder... In jou geval zeker af te raden (zitten 2 drietraps webers op :D). Bovendien zijn "zesjes" erg duur in aanschaf.

Ik denk dat die Alfa motor wel gaat lukken. Je zou eens in Kever kringen rond moeten vragen, want daar worden ze ook wel gebruikt.
Of je de Alfa bak kan/moet gebruiken durf ik je echt niet te zeggen. Kan heel goed zijn dat je het differentieel helemaal niet om hoeft te draaien.
Maar zoals gezegd... ik weet NIKS van Alfa's
Als het even kan zou ik de 914 bak gebruiken (scheelt geklooi met o.a. aandrijf assen etc.).

Ander conversies die ook wel leuk zijn. Een Subaru boxer (bv. een turbootje uit de WRC :D). Er zijn adapters verkrijgbaar zodat je de standaard 914 bak kan blijven gebruiken.

Er zijn ook al een aantal mensen die een 1.8turbo uit de Audi A4 in een 914 hebben gebouwd (complete motor en bak).

Bedenk dat je bij dergelijke motoren ook nog een koelsysteem moet fabrieken, want 914s zijn lucht gekoeld...!

Wat een leuk project het ook zou zijn, toch zou ik het je af willen raden. Een dergelijke conversie is bij verkoop geen ruk waard...
(de 914 is inmiddels een serieuze klassieker en mensen willen alleen nog maar origineel)

En of dagelijks gebruik van een 914 nou zo'n goed idee is... :roll:
914s zijn erg roest gevoelig, dus onze weers omstandigheden zijn daar niet bepaald ideaal voor.

Ik zag trouwens net dat je je ook al op 914club.com hebt aangemeld :D
Goeie plek om rond te neuzen! Daar vindt je meer mensen die met allerlei conversies bezig zijn.

Toch zou ik in jou geval het bij de standaard 2.0 4cilinder houden.
Er zijn inmiddels een aantal goed betaalbare moderne (computer gestuurde) injectie systemen te krijgen.
Als je per sé wilt hobieën aan een 914 zou ik DAAR m'n geld in steken.
Ze doen tegenwoordig wonderen met de lucht gekoelde type 4 motortjes!
(zoek op 914club.com de berichtjes over Jake Raby maar eens na)

Voor 11.000 eurootjes koop je overigens wel een HEEEEEELE mooie 4 cilinder versie hoor. Niks project. Zo instappen en probleemloos veel km's maken...

gr.

Jeroen

05 jul 2004 18:56

Jeroen914 schreef:Er zijn ook al een aantal mensen die een 1.8turbo uit de Audi A4 in een 914 hebben gebouwd (complete motor en bak).

Bedenk dat je bij dergelijke motoren ook nog een koelsysteem moet fabrieken, want 914s zijn lucht gekoeld...!


Jeroen


Over een mooi blok gesproken, heb er zelf een gehad (a4 avant) en man wat een heerlijke (lekker vlot) motor, dat zou in een 914 een superblok zijn volgens mij (de 914 niet kenner).
Dat zijn toch ook de blokkies die in de Donkervoort voor het afschieten worden gebruikt, en das ook geen kattepis.

Verder idd een strakke 914 kant en klaar is ook een mooie optie.

05 jul 2004 19:37

Ander alternatief is een goeie 924 turbo; blijft ook (....oeioei, ik denk dat dit een foute opmeking is...) een VW maar rijdt ook als een tiet.

De ervaring met mijn auto is dat de kosten uiteindelijk maar beperkt in je brandstof zitten hoor; ga eens echt rekenen wat dat ding allemaal kost (ik durf dat niet....) en kijk dan of het sturen op lage brandstofkosten bij de aankoop van een Porsche wel zinvol is.....

05 jul 2004 20:03

toen ik klein was had mijn ma een 911
occassie zonder motor,
vriend (garagist) stak er een kevermotor in met punch
en het ding deed het prima
tot mijn pa het naar de knoppen reed, enkele jaren na de transform
het zootje vloog in brand, jammer.
maar de microbe had zijn werk gedaan,
ik zou en moest er ook ene hebben ,
dat was in de jaren 1975.
dus das al een pak ,
toch zou ik gaan voor een origineel exemplaar,
alleen al om de inruilwaarde nadien.
wie wil een porsche met een alfa motor ?
liever een duits degelijk blokje toch

05 jul 2004 20:14

1.8 turbo uit een ouwe Alfa 75 erin lijkt mij ook wel lache.
Toch snel 200 pk, en echte Porsche synchromesh; da's ook wat waard. 8)
Maar blijft natuurlijk een bodemloze put; technisch en financieel.

05 jul 2004 23:01

Een 914-motor in een 2CV hadden we al eerder :^: ..... gewilde basis voor "bijzondere projecten" die 914. :lol:

06 jul 2004 14:02

Hoi Powaq,

Ik heb een hele mooie 914 te koop staan met een gereviseerde motor en bak. :D Zie http://www.porscheforum.nl/viewtopic.ph ... sc&start=0

Ik heb voor de revisie ook gedacht aan een alternatieve motor (subaru boxer of alfa boxer). Kost ook een hoop geld (uiteindelijk) en de auto is niks meer waard.... :cry:

Groeten,
Frans
Plaats een reactie