Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Prautotype - een motor met variabele compressieverhoudingen

03 apr 2007 0:53

Citaat:
"Bert de Gooijer ontwikkelde een experimentele tweecilindermotor die dankzij een excentriek met een inwendig vertand ringwiel een continu variabele compressieverhouding heeft.
De slag die de zuiger maakt kan langer en korter gemaakt worden, afhankelijk van de bedrijfsomstandigheden.

Dat is uniek en nog nooit eerder in deze vorm vertoond; het is een echte wereldprimeur met (dankzij een compressor) een vermogen van circa 100 pk en een brandstofverbruik dat 30 tot 50 procent lager is dan dat van een conventionele benzinemotor."

Klinkt :scratch: :scratch: :scratch: maar klik maar eens op http://www.rtl.nl/automotor/prautotype/video/
en dan op Aflevering 4. Bij pakweg 6:00 minuten begint de uitleg.

Je moet er maar op komen .....

03 apr 2007 2:22

Wazige shit yo. Saab heeft dit 2 jaar geleden al bedacht, alleen dan varieren ze iets met de kop, die konden ze via een hefboom iets op en neer bewegen. Dat systeem had veel minder bewegende delen en zal dan ook vanuit dat punt betrouwbaarder zijn.
De afdichtingen van dit systeem daarentegen zullen makkelijker zijn: met een variabele cilinderkop moet je toch nog altijd goed de boel afdichten tegen de verbrandingsdrukken en gas.
Leuk dat een nederlander nog iets gaafs uitvindt hoor, maar saab had hun systeem op het eerste gezicht toch echt beter voor elkaar.
Plaats een reactie