Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Kettingspanner modificatie 2.4T

09 apr 2007 17:54

Hallo allemaal, ik heb dan wel geen Porsche 911 maar ik heb een 2.4 T motor in mijn buggy gehangen. Ik heb de motor compleet gereviceerd en na 5 kilometer rijden rateld mijn linker kettingspanner (oud type). Ik had deze ketting spanners gereviseerd maar dat mocht niet helpen dus. Wat kost zo'n modificatie set...wie oh wie kan me helpen :shock:

Vriendelijke groet,

Peet
Laatst bijgewerkt door Buggyman op 12 apr 2007 19:33, in totaal 1 keer bewerkt.

09 apr 2007 19:25

De prijs zou ik niet exact weten, dacht rond de € 500,--.
De montage is niet moeilijk, wel even opletten of de ketting niet te lang is geworden i.v.m. slijtage.
Je krijgt een modificatiesetje met andere deksels en natuurlijk spanners.
Veel suc6

09 apr 2007 22:34

Links is idd lastig inbouwen, weet je zeker dat ie nog goed vol olie zat toen je hem monteerde? Als je de afdichtingen vervangen hebt werken ook de oude kettingspanners prima. Sterker nog, ze geven ok druk als je start, dat doen de nieuwe nl niet!
Monteren moet bij jouw niet zo moeilijk zijn, ze hangen netjes vrij aan de achterkant.

10 apr 2007 17:48

Bedankt voor jullie reacties, ik had idd de ketting spanners bij revisie netjes volgens het boek gevuld en ontlucht. Desondanks is de linker toch leeg gelopen. Mijn motor blok hangt wat scheef naar voren en ben ook van olie veranderd. Ook moet ik vertellen dat ik de buggy bij sprint wedstrijden gebruik en voor off-road.

Heb vandaag toch maar zo'n modificatie set besteld (2e hands 200 euro). Betekend dit dat ik de motor nog beter op temp moet laten komen alvorens ik er mee kan rijden ?? Ik hoop dat ik een goede keuze heb gemaakt???

Al ligt het blok niet meer in mijn Porsche het blijft toch een beest van een motorblok (qua geluid en opbouw).

Ik heb nog een vraagje voor de motorblok sleutellaars....Is het verstandig om een balans pijp tussen de cilinderbanken te maken (uitlaat)?

Mijn uitlaat spruitstukken zitten nu andersom en heb niet de orginele einddemper meer (lees balanspijp) De carburateurs gevoelige IMS Lager en doen bij een koude motor maar het vermogen is meer als de fabrieks specificaties.

Vriendelijke groet,

Peet http//www.lowbudgetclub.nl

Afbeelding

10 apr 2007 21:51

Ombouw naar hydr. kettingspanner is nooit verkeerd, maar volgens mij niet echt noodzakelijk als je de oude goed monteerd. Voor de prijs hoef je het niet te laten, kosten zijn hoger als het een keer fout gaat.

Ik heb zelf een 2.2 in een 914 gebouwd. In het begin had ik ook last van "onballans''.
Dat heb ik toen opgelost door wat te spelen met de lengte van de pijpen naar het verzamelpunt van het uitlaatspruitstuk. Het leek toen alsof twee cylinders gelijktijdig in de pot kwamen waardoor ze elkaar tegenwerkte ipv met de stroom mee te gaan. De lengte heb ik toen bepaald door de originele op te meten.

Sprintjes met een buggy is suppermooi. geweldige kg/pk verhouding. Dat is altijd goed voor spectaculaire tijden.

12 apr 2007 18:32

Ik heb de kettingspanner modificatie binnen :D Nu kom ik het volgende probleem tegen.

Afbeelding

Ik heb nu ruimte tussen kettingtandwiel spanner arm en de hydraulische spanner. De nieuwe spanner zijn op dat punt ongeveer 7 mm smaller dan de oude met als gevolg dat het tandwiel armpje kan bewegen (spanningsloos).

Weet iemand AUB ofdat deze ruimte is opgevuld met een busje ofdat deze ruimte gewoon hoort.

Als iemand het weet graag antwoord want ik wil de boel graag vanavond nog monteren en morgen weer lekker rijden.

BVB hartstikke bedankt

Groetjes

12 apr 2007 19:13

Zou het hier niet bij staan?

Afbeelding

Is dit het niet?:
If you are using your original idler arms and have an early car, insert the aluminum spacer on the shaft.


Hoop dat je hier iets aan hebt. Succes!

12 apr 2007 19:26

Ik zie net dit filmpje van jouw buggy op youtube.
Vlot dingetje zeg 8) !

http://www.youtube.com/watch?v=Klq6hKkVjMA

12 apr 2007 19:30

Mega bedankt :D Idd ik moet de ruimte gaan opvullen...mijn blok is dus te oud. Ik slijp wel van de oude kettingspanners een spacer af en ga de boel monteren. Ik vroeg dit omdat ik super zuinig op mijn blok ben want ik heb het compleet gereviseerd.

Afbeelding

Super bedankt :D

12 apr 2007 19:43

Thomas Verheijen schreef:Ik zie net dit filmpje van jouw buggy op youtube.
Vlot dingetje zeg 8) !

http://www.youtube.com/watch?v=Klq6hKkVjMA


Dankje, klopt staat op you tube....Ben helemaal trots op dat ik het blok zelf gebouwd heb van 2 motor bloken. Ik ben helemaal weg van de 911 maar ook van mijn home made buggy. Ik had een 911 Targa maar die was zo rot dat er niks meer van te maken was. Dus heb het motorblok in mijn buggy gebouwd en dat was niet makelijk lees: drysump tank,uitlaten etc. Het mooie is dat de buggy maar 520kg weegt. Ik moet zeggen dat het niet het meest high tech blok van Porsche is maar de passie voor de techniek die er in zit vind ik helemaal super. ...gewoon een super motor al lust ie wel een slok :?

13 apr 2007 11:33

Buggyman schreef:Ik heb nog een vraagje voor de motorblok sleutellaars....Is het verstandig om een balans pijp tussen de cilinderbanken te maken (uitlaat)?

Mijn uitlaat spruitstukken zitten nu andersom en heb niet de orginele einddemper meer (lees balanspijp) De carburateurs gevoelige IMS Lager en doen bij een koude motor maar het vermogen is meer als de fabrieks specificaties.

balanspijp tussen links en rechts is niet nodig omdat de 911 motor netjes om beurten links en rechts ontsteekt (anders dan bij bv. een luchtgekoelde vw)

ps...
waar blijft de vergroting?
Afbeelding
:mrgreen:

13 apr 2007 14:12

Na enig zoeken moeten er idd spacers tussen 930.105.513.00. Dit zijn alum. busjes van 9,9 mm en die kan je van de oude spanners maken :D

Afbeelding

Afbeelding

Helaas geen grotere foto van de buggy met vriedin er op :(

Groetjes,

Peet

13 apr 2007 14:24

Jeroen914 schreef:
Buggyman schreef:Ik heb nog een vraagje voor de motorblok sleutellaars....Is het verstandig om een balans pijp tussen de cilinderbanken te maken (uitlaat)?

Mijn uitlaat spruitstukken zitten nu andersom en heb niet de orginele einddemper meer (lees balanspijp) De carburateurs gevoelige IMS Lager en doen bij een koude motor maar het vermogen is meer als de fabrieks specificaties.

balanspijp tussen links en rechts is niet nodig omdat de 911 motor netjes om beurten links en rechts ontsteekt (anders dan bij bv. een luchtgekoelde vw)

ps...
waar blijft de vergroting?
Afbeelding
:mrgreen:


Volgens mij onsteekt de kever motor ook links en rechts netjes.

BDW op een buggy kan je ook lekker liggen...moet er wel een Porsche motor in liggen nl
Afbeelding

13 apr 2007 18:57

Het zal eens makkelijk worden :( De rechter olie leiding is te kort 19 mm...dus helaas niet rijden van het weekend :cry:

16 apr 2007 17:35

Buggyman schreef:Het zal eens makkelijk worden :( De rechter olie leiding is te kort 19 mm...dus helaas niet rijden van het weekend :cry:


das omdat je een later leidinge hebt, op een vroege motor


de vroege motor's hebben een olie druk sensor boven op de motor
de latere hebben de olie druk sensor op een aftak blokje zitten, net waar je die 19mm tekort komt...

16 apr 2007 17:52

mayonaise schreef:
Buggyman schreef:Het zal eens makkelijk worden :( De rechter olie leiding is te kort 19 mm...dus helaas niet rijden van het weekend :cry:


das omdat je een later leidinge hebt, op een vroege motor


de vroege motor's hebben een olie druk sensor boven op de motor
de latere hebben de olie druk sensor op een aftak blokje zitten, net waar je die 19mm tekort komt...


Dankje voor je antwoord, je hebt helemaal gelijk. Ik heb vandaag de leiding verlengd en de buggy gestart. Alles is weer oke' :D

Re: Kettingspanner modificatie

29 apr 2013 19:22

Hallo allemaal, ben al een tijdje niet meer op dit forum geweest. Dit aangezien ik een speedboot had gekocht en daar door de Porsche buggy heb laten verslonsen. Maw de buggy staat al 4 jaar stil ergens in een hoekje :cry: Nu wil ik de buggy op gaan halen en deze gaan starten. Echter ik denk dat al de olie uit de drysump tank in het blok is gezakt...Wat is de beste oplossing voor een 911 blok na lang stil staan om deze weer tot leven te wekken ?

Het Porsche gevoel blijft me toch trekken, dus heb maar een setje Porsche wielen onder mijn VW busje gestoken.

Afbeelding

Groetjes,

Peter

Re: Kettingspanner modificatie

29 apr 2013 19:51

Aftappen....en nieuw olie erop....

Re: Kettingspanner modificatie

29 apr 2013 20:13

Had je nou gezegd dat je nog meer foto's van je vriendin had :?: ....................... :mrgreen:
Plaats een reactie