Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Master cilinder (koppeling) ontluchten 968

17 apr 2007 19:27

Gegroet iedereen,

zoals de titel al doet vermoeden, zit ik met een master cilinder vol lucht.

Iemand een idee hoe dit ontlucht kan worden?

19 apr 2007 13:57

De koppeling van een 968 moet je ontluchten dmv ventiel op de slave cilinder. Het beste werkt dit met een 'pressure bleeder' maar kan ook eventueel dmv koppelings pedaal indrukken, ventiel open zodat lucht/remolie eruit komt, ventiel dicht en pedaal omhoog trekken en een paar keer rustig (om extra lucht bellen te voorkomen) pompen en dit blijven herhalen. Gaat niet echt makkelijk bij een 968, let er vooral op dat er genoeg remolie in reservoir blijft. Is namelijk maar een heel klein bakje (alleen voorste helft van het remolie reservoir. Als je het niveau te veel laat zakken kun je weer helemaal opnieuw beginnen.

Jaap

20 apr 2007 18:14

Ok, bedankt!
Het is nu gelukt, maar er zit blijkbaar een beetje speling op de pedaal. Ik weet niet of dit normaal is? Het lijkt alsof het systeem enkel het laatste stuk van de pedaalslag werkt.

Mvg

PS:

Na een tijd het systeem te proberen ontluchten dmv de bovenvermelde manier, het rubber onderdrukdarmpje dat boven het koppelingspompje zit terug op het spruitstuk vastgemaakt. Hierna ging het ontluchten beter en beter. Vermits dat darmpje niet aan de koppelingspomp vastzit (en de motor geen onderdruk creƫert), vind ik het vreemd dat dit zou uitmaken.
Maakt dit effectief uit? Ik weet graag hoe dingen in mekaar zitten... :D

21 apr 2007 16:00

Serre,

Als het systeem alleen op laatste stuk van de pedaalslag werkt, dan zit er misschien toch nog lucht in systeem of is een van de cilinders lek. Mastercilinder lekt dan meestal naar binnen (aan de kant van pedaal), en slave meestal in koppelingshuis (kun je misschien zien door inspectie gat). Wat nu ook vaker voorkomt is dat de rubber slang tussen beide cilinders (dus niet de blauwe tussen reservoir en master) het gaat begeven (zet uit waardoor je niet gelijk druk opbouwd bij intrapppen pedaal) of lekt. Wat nog wel eens wil werken is de achterkant een stuk opkrikken en dan nogmaals ontluchten. Lucht bellen komen dan beter uit de slave cilinder. Ook als pedaal niet correct is afgesteld kan koppeling slechter werken. De lengte van de as van master cilinder tussen binnenkant schutbord en midden van bevestigingspunt in pedaal moet 147 mm zijn. Wanneer de as te lang is dan kan er niet genoeg remvloeistof in het systeem lopen.

Ik snap niet helemaal welke verbinding er is tussen koppelingspomp (=master?) en spruitstuk? Bij mijn 968 is het koppelings systeem helemaal gescheiden van spruitstuk/onderdruk

gr

Jaap

23 apr 2007 14:45

Ok, bedankt. Ik ga het nog eens nakijken.

Nee inderdaad, het darmpje heeft niets te maken met de koppelingspomp. Een vriend had voortgewerkt aan de 968 en vertelde me dat hij het darmpje (het loopt boven de master cilinder) terug had vastgemaakt (ik had het losgemaakt om gemakkelijk aan het pompje te kunnen) en sindsdien ging volgens hem het ontluchten beter. Wat mij verbaasde... Vandaar dat ik er het fijne van wilde weten.

Groeten

23 apr 2007 15:14

komt je pedaal wel helemaal terug omhoog(vrijeslag)anders nieuwe cilinder plaatsen.zitten er volgens mij twee.een bij de koppelings pedaal en een bij de bak zelf.

gr anton964
Plaats een reactie