Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Geen spanning bobine !!

18 apr 2007 18:10

Hoi,

Zondagavond een heerlijk stukje wezen toeren met mijn Porsche 911SC.

Vlak bij mijn huis viel ineens de motor uit en deze was niet meer te starten. Na onderzoek bleek dat de bobine geen stroom meer
kreeg.

Vandaag het electronische schema eens nagekeken, als ik het goed zie krijgt de bobine zijn stroom via de zogenaamde "electronic ignition unit"?
Is dit de unit onder de bijrijdersstoel ? Deze is ook voorzien van een relais, de Bosch 0332019150. Relais krijgt spanning binnen via punt 30 als het contact aan staat, maar geen spanning over de punten 85/86/en 2x 87
als de auto op contact staat.

De auto krijgt benzine e.d. (benzinepomp draait gewoon).

Mijn vraag is waar komt de spanning voor de bobine vandaan ?
Hoe kan ik het relais doormeten ?
Suggesties ?

Bij voorbaat dank voor de moeite en het meedenken.

Groeten,

Peter
Laatst bijgewerkt door Counterstrike op 20 apr 2007 20:11, in totaal 3 keer bewerkt.

18 apr 2007 18:49

Weet niet of het bij een 3.0 ook zo is, maar de DME is de control module en het relais is van de benzinepomp, dus als het bij jou ook zo is is die niet kapot, omdat je schrijft dat de benzinepomp nog draait.

18 apr 2007 19:37

Cabrio Wim,

Heb het verhaal zojuist op jou info aangepast.

Peter

18 apr 2007 21:15

Geeft de bobine geen spannig meer, of krijgt hij geen spanning :?:

18 apr 2007 21:18

Hoi Wim,

De bobine krijgt geen spanning, inherent daaraan zal hij ook geen spanning geven.

Groeten,

Peter
Laatst bijgewerkt door Counterstrike op 20 apr 2007 20:11, in totaal 1 keer bewerkt.

18 apr 2007 21:24

Bobine krijgt normaal spanning van accu, dus denk ik dat je in die richting moet zoeken.

18 apr 2007 22:16

Als ik het schema (uit haynes man.)van een 82 sc kijk dan loopt er een kabel (bruin/rood) van de bobine naar de unit (punt 31 ??) daar kun je op meten. Tevens loopt er een rode kabel (12V aanvoer lijkt mij) van punt 15 van de unit naar de bovenzijde van zekering 11. In deze kabel is een vaag iets met de benaming T2a opgenomen, ik vermoed een glaszekering oid.

maar bovenstaande zou zomaar ook us spec kunnen zijn hoor.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt, ik weet niet of de unit ook spanning op de bo(m)bine zet bij alleen contact aan. Zo te zien krijgt de unit feedback uit de verdeelkap en bepaald of de motor draait en dan pas spanning geeft (een vonk maakt).

maar mischien zit ik er naast hoor.

18 apr 2007 22:25

De bobine staat niet constant onder spanning. Door de ontstekingsunit krijgt word de bobine kortstondig onder spanning gezet zodra er een bougie een vonk moet geven. Zo wordt een soort wisselspanning opgewekt die er voor zorgt dat de bobine (gewoon een transformator) aan de uitgang ook een spanning levert.

18 apr 2007 22:31

Hoi Wim en Ricardo,

Bedankt voor de tips, ga morgen eens even verder meten om te kijken
waar de fout zit.

Ik hou jullie op de hoogte !

Peter

18 apr 2007 22:31

kleine aanvulling/correctie: T2a is een connector (below regulater panel)

en even over de bobine: Als ik het schema bekijk zitten er 2 aansluitingen die direct naar de bobine lopen. 1 ervan loopt via de eerder genoemde kabel br/ro en de andere kabel is wit. De unit hoeft volgens mij maar 1 van de 2 te schakelen om de vonk te maken.

Maar lastig zoeken hoor, bij mijn 3.2 heb ik in de motorruimte ook al eens er ongeluk een stekkertje los getikt met bovenstaande als gevolg.

18 apr 2007 22:33

Bedankt voor de tip Maurice !

Dat is nieuw voor mij, de volgende vraag is hoe ik dit kan controleren/meten ?


Groeten,
Peter

18 apr 2007 22:36

Bedankt ricardo,

Voor jullie info, ik ben bevriend met de vorige eigenaar.
Deze auto heeft eerder dit soort problemen gehad en toen is zowel de bobine als onstekingsunit vervangen.
Vanaf oktober heb ook ik er probleemloos mee gereden, begin te denken aan een draadbreuk/massa probleem.

Peter
Laatst bijgewerkt door Counterstrike op 20 apr 2007 20:12, in totaal 1 keer bewerkt.

18 apr 2007 22:52

BOBINE

18 apr 2007 22:55

Hoi Wolf,

Bedankt voor de tip!

Misschien dat het een bo(m)bine wordt als hij start :D

Peter
Laatst bijgewerkt door Counterstrike op 20 apr 2007 20:12, in totaal 1 keer bewerkt.

18 apr 2007 23:55

wolf schreef:BOBINE

= vrouw die niet drinkt als ze moet rijden. :wink:

19 apr 2007 7:52

voila une bombineAfbeelding

19 apr 2007 11:01

horn schreef:
wolf schreef:BOBINE

= vrouw die niet drinkt als ze moet rijden. :wink:


Neen , dat is Bobette :wink: :lol:

En die Bombines van Wolf lijken erg op Quiches :cheesy:

19 apr 2007 11:07

Koen! Gij zijt toch kok geweest!

19 apr 2007 11:19

Ben ik nog steeds (maar pas terug actief) :wink:

19 apr 2007 15:49

De ontsteking van een 3.2 verschilt totaal van een SC en bij een SC staat er geen spanning op bobine aansluiting A als de auto op contact staat.
Bij een 3.2 heet de aansluiting A geen A maar 15 :roll: .....en daar staat wel spanning op als de auto op contact staat.

Ik zal proberen uit te leggen hoe de ontsteking werkt, als je dit weet is de storing vaak eenvoudig te vinden.

Omdat een Porsche een hogere vonkspanning nodig heeft om een 'mis- fire' te voorkomen gebruikte Porsche in de 70-er jaren een ontstekingsversterker. Deze versterker wordt BHKZ genoemd dat voor Batterie Hochspannungs Kondensator Zundung staat.

De BHKZ krijgt via het contactslot een spanning. Het huis van de BHKZ heeft een massa aansluiting die aan de carrosserie aangeloten is. Als de auto op contact staat hoor je de BHKZ werken, het door impulsen opladen van de kondensator naar 450V gebeurt met 3000HZ. Duidelijk hoorbaar dus.

Naast de plus ( rode draad) en min ( bruine draad) aansluitingen zijn er nog vier aansluitingen over.
De BHKZ werkt alleen als de motor draait doordat een hall gever onder in de ontsteking een toerental info geeft via de ommantelde dikke groene draad. Deze zit met twee stekkertjes aangesloten op het BHKZ kastje.
De thyristors in de BHKZ werken als elektonische schakelaars en zorgen dat de 450 V in de condensator 3X per omwenteling van de krukas een spanning geeft aan de bobine. ( via dike zwarte draad )
De bobine werkt dus op een kortstondige 450V en niet op een permanente 12V zoals in meestal gebruikt bij benzine motoren. Daarom zit de - kant van de bobine aan massa aangesloten en niet zoals bij een conventioneel systeem op de contactpunten.
De laatst overgebleven aansluiting stuurt de toerenteller aan. ( dunne zwart/paarse draad)

Sucses met zoeken, Erwin.
Laatst bijgewerkt door Renntech op 19 apr 2007 21:45, in totaal 1 keer bewerkt.

19 apr 2007 18:01

Wist ik ook niet Erwin, dus weer wat geleerd.
En bedankt voor de goede omschrijving.

19 apr 2007 20:45

Hij is helemaal duidelijk Erwin.
Perfecte uitleg zo.

19 apr 2007 21:54

Ik heb nog even de kleuren toegevoegd , nu moet Countersrike er wel uitkomen :roll:

O, ja......maak niet dezelfde fout die ik maakte bij het afstellen van mijn eerste 911 2.7 , zo'n 18 jaar geleden. Ik was gewend om de stoboscoop lamp voor het afstellen van het ontstekingstijdstip aan te sluiten op de plus van de bobine en de massaklem ergens aan de motor te klemmen. Zo deed ik dat ook bij Volkswagens.
Toen ik de motor starte was direct de net aangeschafte en F 800,- kostende Snap-on stroboscoop lamp meteen defect.

Pas jaren later toen mij duidelijk werd hoe het ontstekingssysteem van de Bhkz werkte snapte ik dat die lamp op 450 Volt had gewerkt, en daar kan ook een Snap-on afstellamp niet tegen. :oops:
Pak dus altijd de spanning voor de afstellamp van een losse accu of vanaf het kleine zekeringkastje links in de motorruimte.

20 apr 2007 20:47

Renntech, bedankt voor dit duidelijke verhaal.

Dit werpt een andere ligt op de zaak, op de bewuste avond constateerde de ANWB geen spaning op de bobine. Nu ik dit verhaal lees begrijp ik dat wel. Omdat ik moest starten heb ik niet precies gezien hoe hij dit geconstateerd heeft, maar volgens mij had hij de dikke zwarte kabel van de bobine losgemaakt en gekeken of deze tijdens het starten vonkte tegen het chassis ?

Wat ik wel gezien heb is dat hij een 12 volt spaning van een zekering nabij het achteruitverwarmingsrelais heeft doorverbonden aan de + van de bobine.

De eerste vraag die bij mij opkomt is, hoe kan ik testen de bobine zijn puls krijgt zonder mijn schoonmoeder te vragen het kabel vast te houden :lol: .

Ik ben blind afgegaan op zijn conclusie maar na dit verhaal zit het euvel misschien wel heel ergens anders !

(PS: De BHKZ krijgt zijn spanning en laat keurig een 3000hz toon horen).

Alvast een prettig weekend en bedankt voor de technische ondersteuning !

Groeten,

Peter

20 apr 2007 22:22

Wordt een aardig zoekplaatje zo waarbij je zonder het juiste gereedschap een hele kluif aan hebt. Een scoop met hoogspanningsprobe kan wonderen doen. Ik ga zoals aangeboden me toch nog eens in de documentatie verdiepen. Met het verhaal van Erwin snap ik ook veel beter hoe het nu precies werkt.
Plaats een reactie