De ontsteking van een 3.2 verschilt totaal van een SC en bij een SC staat er geen spanning op bobine aansluiting A als de auto op contact staat.
Bij een 3.2 heet de aansluiting A geen A maar 15
.....en daar staat wel spanning op als de auto op contact staat.
Ik zal proberen uit te leggen hoe de ontsteking werkt, als je dit weet is de storing vaak eenvoudig te vinden.
Omdat een Porsche een hogere vonkspanning nodig heeft om een 'mis- fire' te voorkomen gebruikte Porsche in de 70-er jaren een ontstekingsversterker. Deze versterker wordt BHKZ genoemd dat voor Batterie Hochspannungs Kondensator Zundung staat.
De BHKZ krijgt via het contactslot een spanning. Het huis van de BHKZ heeft een massa aansluiting die aan de carrosserie aangeloten is. Als de auto op contact staat hoor je de BHKZ werken, het door impulsen opladen van de kondensator naar 450V gebeurt met 3000HZ. Duidelijk hoorbaar dus.
Naast de plus ( rode draad) en min ( bruine draad) aansluitingen zijn er nog vier aansluitingen over.
De BHKZ werkt alleen als de motor draait doordat een hall gever onder in de ontsteking een toerental info geeft via de ommantelde dikke groene draad. Deze zit met twee stekkertjes aangesloten op het BHKZ kastje.
De thyristors in de BHKZ werken als elektonische schakelaars en zorgen dat de 450 V in de condensator 3X per omwenteling van de krukas een spanning geeft aan de bobine. ( via dike zwarte draad )
De bobine werkt dus op een kortstondige 450V en niet op een permanente 12V zoals in meestal gebruikt bij benzine motoren. Daarom zit de - kant van de bobine aan massa aangesloten en niet zoals bij een conventioneel systeem op de contactpunten.
De laatst overgebleven aansluiting stuurt de toerenteller aan. ( dunne zwart/paarse draad)
Sucses met zoeken, Erwin.
Laatst bijgewerkt door
Renntech op 19 apr 2007 21:45, in totaal 1 keer bewerkt.