Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Elk jaar olie verversen, welke olie en waar?

30 apr 2007 8:43

Ik heb net een Boxster, die in augustus 2005 de laatste (grote) beurt gehad heeft. Daarna is er nog maar 4000 km mee gereden.
De handelaar van wie ik hem kocht adviseerde mij om de olie pas in 2008 te vervangen (de kwaliteit van de olie is immers zo goed).
Wat vinden jullie hiervan?

Welk merk olie kan ik het beste nemen?
Ik heb begrepen dat Mobil normaal door Porcshe gebruikt wordt. Klopt dat?
Welk type olie voor een Boxster 2.7?

En weten jullie toevallig nog een voordelig adresje in midden Nederland?

Re: Elk jaar olie verversen, welke olie en waar?

30 apr 2007 8:56

The Boxster schreef:Ik heb net een Boxster, die in augustus 2005 de laatste (grote) beurt gehad heeft. Daarna is er nog maar 4000 km mee gereden.
De handelaar van wie ik hem kocht adviseerde mij om de olie pas in 2008 te vervangen (de kwaliteit van de olie is immers zo goed).
Wat vinden jullie hiervan?


Bij een Opel Astra zou ik het er wel mee eens zijn. Bij een Porsche niet. Er wordt gewoon wat meer gevraagd voor een Porsche. En wat kost een oliewissel nu eigenlijk? Voor 200 euro ben je klaar...

Welk merk olie kan ik het beste nemen?


De olie moet in ieder geval voldoen aan minimum specificaties. In het boekje staat welke dat zijn, op het etiket staat aan welke specificaties de olie voldoet.

Ikzelf heb een voorkeur voor Castrol, maar de volgende zal vast weer een andere voorkeur hebben.

Ik heb begrepen dat Mobil normaal door Porcshe gebruikt wordt. Klopt dat?


Dat klopt, maar is vooral obv een contract. Net zoals Renault en Elf, Peugeot en Total, BMW en Castrol... Mobil 1 is m.i. echter geen bijzondere olie, sterker nog, Mobil 1 valt eerder een beetje tegen. Maar voor normaal gebruik wel goed genoeg. Ik zou er alleen niet voor omrijden.

30 apr 2007 9:22

Ik weet dat Porsche mobil S 10W/40 olie toepast en dat is naar mijn mening ook de beste, verder is het ook afhankelijk hoe je met de auto omgaat ,staat deze droog gestald, rij je met nat weer, korte stukjes of juist lange ritten zodat de moter lekker warm wordt ed. Hier mee aan te geven het is dus afhankelijk hoe je met de auto omgaat.
Maar bij twijfel :? zoals Devils son schrijft gewoon vervangen :|

30 apr 2007 9:51

Minimaal één keer per jaar vervangen, ongeacht het aantal kilometers dat gereden wordt.

30 apr 2007 14:33

Heb wagen bij garagist aangeschaft feb2007.. olie is vervangen ma2006 (3000km gereden op 1 jaar). Heb ook doorgekregen om olie te vervangen bij volgende beurt of ma2008. Ik heb garantie op de motor tot feb2008..

30 apr 2007 15:26

Gewoon niet op bezuinigen!

30 apr 2007 21:07

Zie krek dezelfde discussie

30 apr 2007 23:07

Altijd minimaal één maal per jaar olie verversen.

Juist ook een auto die niet zoveel kilometers maakt geeft de olie een hoge belasting. Tenzij je auto in een geconditioneerde ruimte staat, komt er namenlijk vocht in het blok. Door de temperatuurswisselingen 'ademt' het blok en heb je lichte condensvorming in het blok. Normaal rijd je dit vocht er wel weer uit als je regelmatig rijdt maar bij weinig kilometers zal het vocht langzaam in de olie worden vermengd (mayonaise). En neem van mij aan dat het hele vervelende gevolgen kan hebben.

Gewoon vervangen dus. De kosten zijn het niet en je bespaard jezelf een heleboel ellende

01 mei 2007 16:52

Porsche raadt zelf aan voor de 2.7 motor, vanaf bouwjaar 2005, om om de 30.000 Km, en in ider geval om de 2 jaar, de olie te verversen. De voorkeur gaat naar Mobil 1. Ik zou het gewoon zo doen, dan neem je alvast geen enkel risico.

01 mei 2007 17:27

Elders is het ook al geschreven, maar als je niet veel rijdt zou ik toch elk jaar verversen.

01 mei 2007 18:23

Ik woon ook in de regio Utreg . Ben de dag nadat ik eigenaar was geworden van mijn huidige Porsche ,die ik gekocht had met een laag oliepeil , even langs Car Care in Soest gereden . ( daar het peilen verschilt tussen een 3.2 en een 996 ) Mijn ervaring is dat de beste man niet goedkoop is , MAAR wel veeel verstand van Porsche's heeft.
:idea: Je kan vrijblijvend binnenlopen bij een Porsche specialist voor ALLE info :!:

01 mei 2007 18:29

jeroenoop schreef:IMijn ervaring is dat de beste man niet goedkoop is, MAAR wel veeel verstand van Porsche's heeft.

Het ene is niet onlosmakelijk verbonden met het andere, ook in de regio Utrecht.
Oja, ik bedoel dan niet iemand die 'niet goedkoop is, en wel heeel weinig verstand van Porsches heeft'. :wink:

01 mei 2007 18:57

jeroenoop schreef:Ben de dag nadat ik eigenaar was geworden van mijn huidige Porsche ,die ik gekocht had met een laag oliepeil , even langs Car Care in Soest gereden. (...) Mijn ervaring is dat de beste man niet goedkoop is , MAAR wel veeel verstand van Porsche's heeft.

Jouw ervaring of (eerste) indruk :?: ;)

01 mei 2007 19:19

Ik heb vroeger weleens een onderdeeltje gehaalt daar .En toen was mijn 1ste INDRUK positief . Het feit dat IK HEM een Porsche kenner durf te noemen is (voor mij ) simpelweg hetgeen wat ik daar gezien heb. :!:
N.L. een medewerker vondt een "dingetje"op de grond ,en meneer kon precies vertellen wat het was en van wat voor Porsche het was

01 mei 2007 19:59

jeroenoop schreef:Het feit dat IK HEM een Porsche kenner durf te noemen is (voor mij ) simpelweg hetgeen wat ik daar gezien heb. :!:
N.L. een medewerker vondt een "dingetje"op de grond ,en meneer kon precies vertellen wat het was en van wat voor Porsche het was

..... en jij wist het ook zodat je kon beoordelen dat wat hij zei juist was en dat hij je dus niets "wijs" maakte :?: :idea: :wink: :mrgreen:

02 mei 2007 15:17

Porsche zegt voor mn MY01 BoxsterS om de 2 jaar of 20.000 km olie + filter. Factory fill is Mobil I 0w40.

Ik doe elke twee jaar (hooguit 10000 km in 2 jaar) olie + filter en gebruik Mobil I 5w50. Is iets dikker en is ie stiller van. Heb ook na een circuit dagje wat problemen gehad met de hydrolische kleppenstoters. Porsche Leusden adviseerde me toen Mobil I 5w50 te gebruiken.

Mark.
Laatst bijgewerkt door markk op 27 mei 2007 17:52, in totaal 1 keer bewerkt.

27 mei 2007 16:36

Om nog maar even verder te borduren:

De olie van mijn 3,2 '89 moet nodig vervangen worden. Die zit er waarschijnlijk al 3 jaar in. (In 3 jaar zo'n 1000 km. gereden)
De garage die hem heeft onderhouden zegt dat hij tot 3 jaar geleden altijd standaard is afgevuld met Mobil 1 0W40 (volsyntheet).
Nu zegt een vriend van mij dat ik er net zo goed Kroon halfsyntheet in kan gooien want hij kan dat tegen inkoopsprijs kopen en hij vult zijn auto's er ook mee af en hij zegt zijn auto's lopen allemaal als zonnetjes.

Nu zijn er een paar mogelijkheden;
- ik blijf bij Mobil 1 volsynth
- ik stap over op een Mobil half synth
- ik stap over op Kroon volsynth
- ik stap over op Kroon halfsynth.

Wat zouden jullie doen? Ik kan alle olien krijgen tegen inkoopsprijs.
:?: :?: :?: :?:

27 mei 2007 17:08

Als ik bij mijn specialist in Steenwijk kom. Raadt hij mij Mobil1 volsynt. aan en dan gooi ik dat er in. :wink:

27 mei 2007 17:18

Ik hoor en lees altijd: Mobil SuperS 10W40.

27 mei 2007 18:27

Pasklare antwoorden zijn dus niet te geven.
Ik heb gehoord dat als je op een ander merk of andere olie overstapt dat je dan problemen kunt krijgen met rubbers, bv de klepsteelrubbers?

27 mei 2007 18:41

Het schijnt dat bepaalde motoronderdelen (bv ook pakkingen) "wennen" aan de olie en dat je dus niet te vaak van olie moet wisselen.
Voorts zei een porschemonteur mij dat de motor sneller warm is bij een "dunne" olie dus bv een 0W... of een 5W...

27 mei 2007 19:09

maurice schreef:Altijd minimaal één maal per jaar olie verversen.

Juist ook een auto die niet zoveel kilometers maakt geeft de olie een hoge belasting. Tenzij je auto in een geconditioneerde ruimte staat, komt er namenlijk vocht in het blok. Door de temperatuurswisselingen 'ademt' het blok en heb je lichte condensvorming in het blok. Normaal rijd je dit vocht er wel weer uit als je regelmatig rijdt maar bij weinig kilometers zal het vocht langzaam in de olie worden vermengd (mayonaise). En neem van mij aan dat het hele vervelende gevolgen kan hebben.

Gewoon vervangen dus. De kosten zijn het niet en je bespaard jezelf een heleboel ellende


Ook al rij je maar af en toe, als je zorgt dat je lange ritjes maakt waarbij alles op temperatuur komt, en je daar ook even blijft (stel een uur per 6 weken om iets geks te zeggen), dan verdampt het water er toch redelijk uit of niet?

NordRack, mijn gevoel zegt mij dat een dikkere olie voor een snellere opwarming zorgt (dikkere olie --> hogere viskeuze wrijving, en wrijving betekent warmte). Maar als die keer'l dat heeft ervaren, dan zal het kloppen. Heeft hij toevallig ook gezegd waarom?

27 mei 2007 22:25

944 guy schreef:Ook al rij je maar af en toe, als je zorgt dat je lange ritjes maakt waarbij alles op temperatuur komt, en je daar ook even blijft (stel een uur per 6 weken om iets geks te zeggen), dan verdampt het water er toch redelijk uit of niet?


Het hangt er helemaal van af hoeveel olie er in de motor zit, hoe de auto gestald staat (binnen, buiten, verwarmd) en het seizoen.

Eén maal per 6 weken een uurtje rijden vind ik erg weinig.
Punt is dat het water een verbinding met de olie aangaat die alleen maar versneld wordt wanneer je de olie ook nog eens rond laat tollen. (korte ritjes dus). Als de olie/water substantie (sludge of mayonaise) eenmaal gevormd is krijg je het vocht er ook bij een "lang ritje" (contradictie :wink: ) niet meer uit verdampt.

Ik denk dat, zeker in het vochtige seizoen, het geen kwaad kan om de auto minimaal één maal per week minstens een kilometer of 40 te laten rijden. Alleen dan kan alle vocht uit het motorblok verdampen. In de warme zomer maanden zou je er wat minder vaak mee hoeven rijden.

27 mei 2007 22:55

yohanv schreef:Als ik bij mijn specialist in Steenwijk kom. Raadt hij mij Mobil1 volsynt. aan en dan gooi ik dat er in. :wink:

Gooi je dat ook in je '78'er SC?
Plaats een reactie