Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
03 mei 2007 15:32
op mijn 924 zit een transistor ontsteking met inductie gever.
is het mogelijk en heeft het zin om er een thyristor ontsteking op te bouwen?
04 mei 2007 9:43
Een transistor is net ff iets anders dan een Thyristor, met name de electronisceh aansturing bij een Thyristor gaat wezenlijk anders.
Maar, tegenwoordig is de ontsteking 1 complete Unit, waarbij de regeling geheel op zichzelf staat. ik zou zeggen, als er een thyristor-ontsteking ooit is gemaakt voor de 924, dan is ombouw kinderspel. MAAR nooit een universeel Thyristorregeling inbouwen, en al helemaal niet zelf 1 in elkaar gaan knoeien vanuit de elctuur o.i.d. dat gaat niet werken(motorschade tot gevolg)
Wat is er mis met je oude vertrouwde transistorregeling? Die werkt normalgesproken ook 100% betrouwbaar. Thyristor biedt hier geen voordelen....
Alleen bij veroudering van electronische componenten( ja ook electronica kan verouderen...) kun je klachten krijgen en rest niets anders dan vervangen van de regelunit.
04 mei 2007 15:51
Volgens mij kun je een transistor ontsteking niet zomaar verwisselen door een thyristor ontsteking. De werking is namenlijk wezenlijk anders en het één bied nauwelijks voordelen ten opzichte van het ander.
Het gaat er alleen om dat er een korte puls met genoeg vermogen wordt gegenereerd binnen een zeer nauwkeurig tijdsframe.
05 mei 2007 23:19
kweet niet wat ene thyriwtf is
maar je kan gewoon een MSD 6AL in pleuren als je voor de goekoop een ontsteking nodig hebt , werkt perfect, installeert heel gemakkelijk
geven vonk als geen ander die doosjes, motor mag rijk lopen tot en met, verzuipt nooit of te nimmer met MSD (ask me how i know)
05 mei 2007 23:31
Het mooie van zo'n MSD is dat ie binnen zeer nauwkeurige grenzen de bougie meerdere keren laat vonken waardoor er een optimale verbranding ontstaat.
05 mei 2007 23:39
op zich is het een lap middeltje dat multispark gedoe van MSD
een motor met fijn afgestelde injectie en CDI doos zal er niet beter van lopen als je naar MSD overstapt
het nut ervan is te vinden bij racemotoren die bv op carburator zijn omgebouwd voor hoge toeren, en die met normale ontsteking te rijk zijn onderin en rommelig lopen
de MSD levert dan met de multispar iets meer tolerantie
08 mei 2007 11:37
Een thyristor heeft, in tegenstelling tot een transistor, VIER lagen i.p.v. 3.
Ze kunnen alleen afgeschakeld worden door de fase om te draaien. Ook is een thyristor éénrichtingsverkeer. Ze kunnen een veel grotere spanning schakelen dan een trans, maar schakelen trager.
Met een thyristor kan je hoogspanning schakelen, ren daar worden ze meestal voor gebruikt.
Peter R.
10 mei 2007 0:57
Peter R. schreef:Ze kunnen een veel grotere spanning schakelen dan een trans, maar schakelen trager.
Met een thyristor kan je hoogspanning schakelen, ren daar worden ze meestal voor gebruikt.
Thyristoren kunnen grotere stromen schakelen. Tot zo'n 1500 Ampere continue.
Voor hoogspanning (tot 2500V) zijn tegenwoordig prima transistoren beschikbaar.
Waarom een transistor met name beter is geef je zelf al aan. Ze kunnen veel precieser schakelen en schakelen ook proportioneel.
Dat er vroeger voor de thyristor werd gekozen hangt inderdaad samen met het feit dat die vroeger het medium was om hoge stomen en spanningen te schakelen. En een transistor kon de hoge inductiestromen van de bobine niet aan terwijl een thyristor daar veel minder gevoelig voor is.
Met de moderne electronica is dat niet meer zo'n probleem
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.