Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Benzinesoort 964 (euro 95 of 98)

19 mei 2007 22:11

Ik heb even de zoekfunctie gebruikt maar krijg geen duidelijk antwoord (of heb niet hard genoeg gezocht), maar ik tank met de P. altijd Shell Vpower of BP ultimate (de dure soort). Maar kan ik ook euro 95 erin gooien of heeft dat slechte invloed op mn moter cq. prestaties?

Het gaat me dus echt niet om van welke olieplatform ze afkomen of i.d. (gelezen in andere onderwerpen :D ) maar puur of het euro 95 of 98 moet zijn? Ben benieuwd naar jullie aanbevelingen. Alvast bedankt!

Davy

19 mei 2007 22:13

Zoek bv. 's op "Shell" AND "power", en begin met lezen. :wink:

19 mei 2007 22:26

Voorgeschreven is 95. 98 is dus in principe onzinnig. Ik tank desondanks 98.

19 mei 2007 22:30

Devils son schreef:Voorgeschreven is 95. 98 is dus in principe onzinnig. Ik tank desondanks 98.


Dat doe ik nu ook, maar als ik zoals net omschreven staat zoek op shell AND power, dan zie ik ook weer een schema met 98 :?

Denk altijd bij het pompstation, doe mij die maar (die dure) zal wel het beste zijn

19 mei 2007 23:12

tsja, wat zal ik zeggen, rijd een porsche, werk bij Shell en tank gewoon euro95, trek je eigen conclusies

19 mei 2007 23:16

Davywag1 schreef:Denk altijd bij het pompstation, doe mij die maar (die dure) zal wel het beste zijn


doe je dat met de wijnkaart ook? :roll: :wink:

19 mei 2007 23:39

horn schreef:
Davywag1 schreef:Denk altijd bij het pompstation, doe mij die maar (die dure) zal wel het beste zijn


doe je dat met de wijnkaart ook? :roll: :wink:


Ligt eraan waar en met wie ik ben :wink:

19 mei 2007 23:39

Davywag1 schreef:
Devils son schreef:Voorgeschreven is 95. 98 is dus in principe onzinnig. Ik tank desondanks 98.


Dat doe ik nu ook, maar als ik zoals net omschreven staat zoek op shell AND power, dan zie ik ook weer een schema met 98 :?


Gek is dat. Als ik op die zoektermen zoek, krijg ik diverse voor jou relevante draadjes. Zoals bv.

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=7626&start=0

brandstof

20 mei 2007 0:04

lees in mijn p-instructieboekje 98 . 95 mag maar verminderd de prestaties de knock sensor signaleerd kloppen en de motronic regelt dan bij lees minder vermogen ook volgens de shell site moet je voor auto,s met een compressie verhouding van 10,5/11,0 tot 1 je v-power (is 97,5) of hoger tanken

Re: brandstof

20 mei 2007 0:12

alex987 schreef:lees in mijn p-instructieboekje ...


... maar die is van 'n 987 en niet van 'n 964 :wink:


Andere generatie motoren :idea:


Ik tank zelf met alle auto's 98 - naar mijn mening ligt het verbruik daarmee lager en scheelt het op jaarbasis per saldo niks (of heel weinig) ...

Op 'n wijnkaart kijk ik niet zo zeer naar de prijs, maar eerder waar de wijn vandaan komt :wink:

brandstof

20 mei 2007 0:16

je hebt gelijk olaf :idea: wat is de compressie verhouding van een 964 ? maar v-power geeft ook een kleine brandstofbesparing en een schonere motor en dat is ook wat waard :lol:

Re: brandstof

20 mei 2007 0:32

alex987 schreef: wat is de compressie verhouding van een 964 ?


11.3:1 voor de 964 & 10.3:1 voor de 3.2 :wink:

20 mei 2007 0:48

ok olaf volgens de info op de shell site moet je bij 11 op 1 compressie min. v-power of 98 gebruiken

20 mei 2007 1:30

Gek genoeg kan ik op de site van Shell niet het octaangetal van V-power vinden.
Wel wazige informatie:

"Shell V-Power is geschikt voor alle auto's die Euro 95 gebruiken.
Zelfs gebruikers van Super Plus 98 kunnen in de meeste gevallen
probleemloos Shell V-Power tanken."

"Indien uw auto een octaanbehoefte heeft van minimaal 98, adviseren wij u Super Plus 98 te blijven gebruiken. Raadpleeg in geval van twijfel uw instructieboekje of uw garage."

In Duitsland is het duidelijker:
"100 Oktan und ein einzigartiges Additivpaket machen Shell V-Power unvergleichlich."

20 mei 2007 7:47

in nl 97 en in dtsl 100. volgens mij.

Re: brandstof

20 mei 2007 8:56

alex987 schreef: maar v-power geeft ook een kleine brandstofbesparing

Voor V-power is niet bewezen dat die een brandstofbesparing oplevert, Voor Ultimate daarentegen wel.

Re: brandstof

20 mei 2007 10:21

alex987 schreef:lees in mijn p-instructieboekje 98 . 95 mag maar verminderd de prestaties de knock sensor signaleerd kloppen en de motronic regelt dan bij lees minder vermogen ook volgens de shell site moet je voor auto,s met een compressie verhouding van 10,5/11,0 tot 1 je v-power (is 97,5) of hoger tanken


Mn pa zijn pickup in de VS pingelt met goedkopie texaco benzine, en dat heeft een compressie van ~8. Dus er zijn wel meer factoren ;)

20 mei 2007 11:24

horn schreef:in nl 97 en in dtsl 100. volgens mij.

Geheel correct. In Italie overigens ook 100.

20 mei 2007 16:07

@WdePundert

Heb jij een verwijzing naar de informatie over Ultimate? Ben benieuwd naar de feiten.

Alvast bedankt,

Eric.

20 mei 2007 17:01

Ik tank met mijn 964 altijd Euro95. Het autootje doet het er leuk op :wink:

20 mei 2007 17:19

Tank al 5 jaar lang Euro95 zonder problemen.

20 mei 2007 17:40

@ Eric: Hierover stond afgelopen zaterdag een stukje in het AD.

20 mei 2007 19:47

Elven schreef:
Waarom Zoon van de Duivel? doe jij iets wat onzinnig is....


In principe onzinnig. 100% onzinnig is het niet natuurlijk. 98 zal minder snel detonatie geven. Onder extreme omstandigheden kan 98 dus weldegelijk voordelen bieden.

20 mei 2007 23:42

Devils son schreef:Voorgeschreven is 95. 98 is dus in principe onzinnig. Ik tank desondanks 98.


Dito hier.
Enkel het beste voor de P

21 mei 2007 16:49

Lees het onderhoudsboekje...

Vanwege de pingelsensoren KAN er alles in, maar:

als de auto ontworpen (afgesteld) is voor 98, zal je wanneer je 95 tankt vermogen verliezen. De auto zal eerder gaan pingelen, de sensoren registreren dat en het vermogen wordt teruggeregeld (ontsteking verlaat ==> minder vermogen).
In het boekje staat dan zoiets als aanbevolen: 98, minimaal 95, maar dan zal niet het volledige vermogen beschikbaar zijn

Als de auto niet specifiek voor 98 is afgestemd zal het NIETS uitmaken.
Plaats een reactie