de motor koeler is het belangerijkste, want die zit op het druk circuit, en die zijn vele malen effectiever dan koelers op het retour circuit
muizen nest bovenaan de koeler, of gewoon vervuild met olie/vuil zodat er geen lucht meer door gaat...
als je bij een brug kan komen, es van onderen met een ferme pul brake cleaner bestoken, misschien kun je met een gerichte straal zelfs door je koel fan iets bereiken
zowieso, al rijdend maakt die elctrische fan van later types niks uit , er is rond de 200u genoeg rijwind om zonder fan te koelen, een radiator stijl (met vele rijden buizen) of of een trombone koeler (heel oude type, 1 leiding die kronkelt) zou in principe toch wel redelijk moeten koelen op snelheid...
't kan ook zijn dat de thermostaat van de externe koeler een hangend overdruk ventiel heeft, en dna gaat er wel iets naar de voorste koeler, maar gaat het meeste rechstreeks naar de olie tank via de overdruk functie
Dick schreef:Ik heb zo even niet 1-2-3 tips om de werking van de thermostaat van de oliekoeler op je blok te testen.
simpel, de klein koeler moet warm worden, als ie niet warm wordt, werkt die thermostaat niet moet je wel niet testen door 2 uur rond te rijden, want in die tijd trekt de warmte van het blok er ook in, maar dan niet via de olie