Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

964 distributie probleempje?

08 jun 2007 18:02

hallo forummers, bij een 964 die ik op t oog heb uit 91 is de riem tussen de twee distributeurs kapot.

- hoeveel schade aan de motor kan dit veroorzaken?
-stel de riem is vervangen ,waar moet ik dan opletten bij een AKK?
m.a.w. wat dient er dan gecontroleerd te worden om uit te maken of het geen schade gedaan heeft aan de kop of kleppen?

g,Gam

Re: 964 distributie probleempje?

08 jun 2007 18:06

gman schreef:
- hoeveel schade aan de motor kan dit veroorzaken?


Kan zonder meer leiden tot een totale revisie.

-stel de riem is vervangen ,waar moet ik dan opletten bij een AKK?


Dat je het laat doen bij een specialist die weet waar deze naar moet kijken.

08 jun 2007 20:08

dank voor de snelle reply,
is dat eigenlijk altijd zo dat er dan gelijk alles stuk gaat?
of kan het ook bv alleen een kromme klep ofzo teweeggbrengen?

Het lijkt erop dat ik de auto maar beter kan vergeten dan.... :cry: :cry: :cry:

08 jun 2007 20:10

gman schreef:is dat eigenlijk altijd zo dat er dan gelijk alles stuk gaat?


Ik meen mij te herinneren dat de forumtechnieker niets anders heeft gezien en ook concludeert dat het altijd het geval is (correct me if I'm wrong), maar ik heb begrepen dat er een kleine kans is dat je geluk hebt.

De kans dat er (flinke) schade is, is wel groot.

08 jun 2007 20:25

ok, ik ga eerst een proefrit maken om te zien of het nu wel of niet wat is en een akk bij visser in hvsum uit laten voeren,die is dicht bij de verkoper van de auto.als de kleppen stuk zijn zal de motor wel erg roken toch?en tikken natuurlijk.

heeft het zin om de compressie te meten of iets dergelijks?

gman

08 jun 2007 21:25

Beste

De riem die U bedoeld is deze tussen de beide stroomverdelers neem ik aan ( distributeur d'allumage ). Indien U de wagen wil laten proef draaien, koppel dan de stekker van de versterker af. De versterker van de door de motor aangedreven verdeler laten zitten uiteraard.

M.V.G.

09 jun 2007 0:35

Zie dit topic incl foto :shock: gevolg schade:

http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=5441

Ik heb van meerdere specialisten /experts begrepen dat als ie toevallig niet direct op continu vonken staat, net na het knappen van het riempje, dat uiteindelijk dit wel de eind toestand zal zijn/worden.

Natuurkundige wet streeft naar laagst mogelijk energie niveau en gaat proberen te vonken naar het armpje en trekt hiermee dat armpje steeds meer naar zich toe, met gevolg >>> continu onsteken>>>>>uiteindelijk resulterend in een soortgelijk resultaat als op de foto zichtbaar is.

Dus hoeft niet direct / verkeerd af te lopen maar dan moet je direct het verschil in vermogen merken (ik meende aleens gehoord te hebben dat het vermogen dan zaakt naar max. 220-230 pk, enkele bougie werkzaam bij de 964...hou me ten goede)...... waakzaamheid geboden :!:
Laatst bijgewerkt door Roi op 09 jun 2007 1:34, in totaal 1 keer bewerkt.

09 jun 2007 1:11

Hier (klikkerdeklik) kun je ook nog even bang worden.

09 jun 2007 8:16

Richard 964 schreef:http://www.porsche964.co.uk
Kun je ook nog even bang worden.


Nu werkt hij wel :wink: en klik op techniek.

09 jun 2007 23:09

gman schreef:ok, ik ga eerst een proefrit maken om te zien of het nu wel of niet wat is en een akk bij visser in hvsum uit laten voeren

Wat is er zo bijzonder aan deze auto, dat je (gezien het risico) toch nog wilt gaan proefrijden en/of zelfs een AKK? :? :roll:

10 jun 2007 11:09

Geachte Forumleden,

Om de pullie van de motor van mijn 964 C2 liggen 3 V snaren.
De achterste drijft de airco aan, en de voorste is voorzien van een aandrukwieltje welke verbonden is via stekkers en bedrading met de verdelers.

Dient dit aandrijfwieltje als beveiliging bij breuk van de V snaar?

Wie o wie kan mij dit uitleggen

Met vriendelijke groeten,

Paul Weiffenbach

11 jun 2007 10:40

Klopt helemaal Paul.
Dat controle-wieltje houdt de aandrijving van de koelventilator in de gaten, je wilt tenslotte niet zonder koeling rijden!

De 3e V-snaar drijft de dynamo aan via een holle as in de koelven (bij de 993 is dat zo...). Als die snaar knapt dan gaat het dynamolampje aan :wink:


Om ook nog even on topic te gaan :!: 8)

De (mogelijke :!: ) schade aan de 964-motor is geheel afhankelijk van hoelang de snaar al kapot is en hoe er in de tussentijd met de P. gereden is :idea:
Dat het altijd direct een motorrevisie of serieuze motorschade betekent is kul.
Wat WEL een probleem is: hoe vast te stellen of en wat de schade is :!:
Om te beginnen de bougies van de cylinder waar de 2e verdeler voor stil staat - indien van toepassing - eerst maar eens verwijderen. Bougies beoordelen en tevens met een endoscoop in de motor kijken...

De kleppen zullen geen schade oplopen en mochten ze verbranden dan gaan ze nog niet tikken.

Het snaartje zelf is overigens niet maar 'zo' te vervangen. Dit betekent een ruildeel of reparatie door een specialist.

11 jun 2007 11:19

Heb bij mijn 964 voor de zekerheid de unit vernieuwd (ruilsysteem).

Maar hoe zit dit bij een 993 :?:

11 jun 2007 12:58

Paul van Engelen schreef:Dat het altijd direct een motorrevisie of serieuze motorschade betekent is kul.


Mee eens, maar vanwege een eerdere discussie heb ik het maar voorzichtig neergeschreven. Zeker als je de auto nog moet kopen is voorzichtigheid geen slechte instelling in deze.

11 jun 2007 13:02

molen934 schreef:Heb bij mijn 964 voor de zekerheid de unit vernieuwd (ruilsysteem).

Maar hoe zit dit bij een 993 :?:


Bij de 993 schijnt het probleem niet meer te bestaan aldus Streather in zijn 993 boek. Vraag is dan wel: het ozon-probleem (hetgeen ook bij de 964 was getackeld middels ventilatie-kit), of is de rubberen riem beter?

Het systeem lijkt mij in wezen hetzelfde. Het wordt nog steeds middels een riem aangedreven en voor zover ik weet een rubberen. Rubber heeft niet het eeuwige leven. Ik zou dus gewoon om de 80k of 4 jaar bij de 993 het riempje laten vervangen. De kosten zijn niet zo hoog en als het mis gaat kan het goed mis gaan.

Mijn idee.

11 jun 2007 13:59

De latere 964 en de 993 hebben een ontluchting voor de verdeler. Er wordt geforceerd lucht door heen geblazen zodat de ozon die vrijkomt omdat er steeds vonkjes overslaan tussen rotor en kap niet in de verdeler blijft zitten. Dat ozon tast rubber aan.

11 jun 2007 14:09

Peter 993 schreef:De latere 964 en de 993 hebben een ontluchting voor de verdeler. Er wordt geforceerd lucht door heen geblazen zodat de ozon die vrijkomt omdat er steeds vonkjes overslaan tussen rotor en kap niet in de verdeler blijft zitten. Dat ozon tast rubber aan.


Daar had ik het inderdaad over. Maar ook zonder ozon heeft rubber niet het eeuwige leven.

11 jun 2007 14:17

Devils son schreef:Maar ook zonder ozon heeft rubber niet het eeuwige leven.


.... gewoon op termijn vervangen dus 8)

11 jun 2007 15:48

idd. 80 k of 1 x 6 jaar al naar gelang wat eerder de revue passeert.

11 jun 2007 16:06

Roi schreef:idd. 80 k of 1 x 6 jaar al naar gelang wat eerder de revue passeert.


Ik dacht altijd 4 jaar... ?

Niet voor mij, ik haal eerder 80K dan 4 jaar, maar ben toch benieuwd.

11 jun 2007 18:45

Bedankt Paul ,de info die je geeft is i.d.d. wat ik een beetje naar vroeg "on topic".

En Rob : de auto heeft de kleur ,km.stand en vraagprijs die ik acceptabel vind voor een 964.
dit zou mijn tweede 964 worden echter de huidige prijzen vind ik ietwat overdreven voor de meeste exemplaren,temeer omdat ik de auto ook af en toe op circuitdagen e.d wil gebruiken.ben geen poetser en een porsche op de openbare weg de sporen geven vind ik niet verantwoord.ongeveer 1 x per maand op het circuit is prima voor mij.en voor de rest netjes op de openbare weg gedragen....


Uiteindelijk heeft de verkoper de auto verkocht aan iemand die "ongezien " een bod heeft gedaan op een niet rijdende auto!!Het bod was wel lager maar de verkoper ging voor de cash.
Mijn voorstel om een proefrit en een AKK heeft de verkoper dusdanig afgeschrikt dat diegene voor de cash gegaan is.

Het forum heeft wederom zijn waarde bewezen voormij!!!
Allemaal hartelijk dank voor de snelle reply's en raad!!

Als iemand mij nog van mijn verlangen naar een andere porsche kan afhelpen....help! ben nu 7 mnden porscheloos en kan er niet meer tegen :shock:

11 jun 2007 19:32

gman schreef:Uiteindelijk heeft de verkoper de auto verkocht aan iemand die "ongezien " een bod heeft gedaan op een niet rijdende auto!!Het bod was wel lager maar de verkoper ging voor de cash.
Mijn voorstel om een proefrit en een AKK heeft de verkoper dusdanig afgeschrikt dat diegene voor de cash gegaan is.


Dat geeft dan een beetje aan hoeveel vertrouwen hij er zelf in had lijkt me...

Als iemand mij nog van mijn verlangen naar een andere porsche kan afhelpen....help! ben nu 7 mnden porscheloos en kan er niet meer tegen :shock:


Wat zoek je precies en wat is het budget?

11 jun 2007 22:47

@Devils son:

Heb dit ergens gelezen...kan het niet meer terug vinden...maareuh eens per 4 jaar zal dan helemaal geen probleem moeten opleveren.

6 jaar standtijd is wel een gebruikelijke termijn voor riemen in het algemeen, misschien dat ik het in die context in mijn geheugen heb staan.

AS noemt op John's 964 web, rennlist 964 forum, als aanbeveling iedere 100 k of iedere 5 jaar. Dat zit meer in lijn met de door jouw genoemde termijn. De centra die hij raadpleegde noemden vaak verschillende intervalwaarden (net zoals nu :) )
Laatst bijgewerkt door Roi op 11 jun 2007 23:39, in totaal 2 keer bewerkt.

11 jun 2007 23:00

gman schreef:Als iemand mij nog van mijn verlangen naar een andere porsche kan afhelpen....help! ben nu 7 mnden porscheloos en kan er niet meer tegen :shock:

http://www.marktplaats.nl/index.php?url ... MQcIA%253D

€ 17.950,-

Afbeelding

11 jun 2007 23:53

Roi schreef:
AS noemt op John's 964 web, rennlist 964 forum, als aanbeveling iedere 100 k of iedere 5 jaar. Dat zit meer in lijn met de door jouw genoemde termijn. De centra die hij raadpleegde noemden vaak verschillende intervalwaarden (net zoals nu :) )


Misschien is er wel geen officieel interval... Ik heb iig begrepen dat het riempje alleen vervangen slechts iets van 100-150 euro kost. Voor dat geld liever te vaak dan te laat...
Plaats een reactie