Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Schade door lang stilstaan 968

18 jun 2007 19:13

Ik heb heb 968 op het oog die waarschijnlijk een jaar of 3 heeft stilgestaan. Nu vertelde een 968 bezitter mij dat dat slecht voor de motor is en tot lagerschade leidt. Weet iemand hier iets van? Op wat voor reparatie en kosten moet ik dan rekenen?

18 jun 2007 19:44

Lagerschade :roll: :?:

Als je het helemaal goed wilt doen zou je eerst de olie kunnen verversen, daarna de bougie's er uit draaien en een minuut starten.
Daarna de bougie's er weer in en de motor laten lopen, eventueel met nieuwe benzine met mengsmering 1:100.

Maar zelf ga ik bijna nooit zover, zeker niet na een korte 3 jaar.

Niks aan de hand dus. Het is wel verstandig om een degelijke beurt uit te laten voeren aan de auto.

18 jun 2007 20:10

Ik heb al wagens gehaald / gehad die veel langere tijd hadden stil gestaan lees 6 tot 10 jaar) .
Andere batterij en meestalwaren ze bij de tweede startbuert aan het lopen.
Olie en benzine naderhand afgelaten , bougies en riempjes vervangen , leidingen en remmen controleren en dat was het.

18 jun 2007 22:18

3 jaar stil staan kan niet zoveel problemen opleveren volgens mij.

Je zou bijna zeggen dat de eigenaar weet dat er en waarom er lagerschade is en op deze manier probeert de oorzak te verbloemen.

18 jun 2007 22:26

er is een mooie thread op Pelicanparts van iemand die een S2 kocht die 3 jaar stil gestaan had, en over hoe ie lekker starte met verse olie, oliefilter,water en bougies

om dan 30 km verder zijn distributie naar gort te zien gaan...met alle gevolgen vandien

19 jun 2007 1:17

Vandaar dat ik schreef ook de riempjes vervangen :roll: :wink:

19 jun 2007 8:11

't kan geen kwaad om het beetje extra te motiveren, toch?

19 jun 2007 8:44

Het schetsen van dergelijke doemscenarios is misschien een beetje overdreven ;)

19 jun 2007 9:06

944 guy schreef:Het schetsen van dergelijke doemscenarios is misschien een beetje overdreven ;)


kost van een riem,
of kost van een 8 of meer kromme kleppen en kop revisie met dan nog es de riem er boven op

't is misschien een doem scenario, maar het is er eentje die toch wel minstens 1 keer per maand voorvalt op Pelicanparts, en ok als het op een 8 klepper gebeurt, maar op de 16 kleppers is het allemaal stukken duurder als het voorvalt, en je hebt dan nog es de ketting met glijblokjes die je gewoon moet inspecteren voor dat ze op zijn

nu wil ik ook wel elke keer de lotto winnen als ik meespeel, maar realistisch gezien, heb ik niet altijd zoveel geluk,

het zelfde geld voor distributie riemen en rollen die 3 jaar stilgestaan hebben ( en daarvoor een aantal km's en jaren hebben gewerkt). Ik zou best wel willen hopen op veel geluk , dat ze het nog uithouden, maar realistisch gezien, is dat een grote gok, en 16 klepper kop hardware is duur spul...

maar ok , das een doemscenario... ask yourself... do you feel lucky?

19 jun 2007 9:12

Een 968 kan je toch redelijk gemakkelijk vinden. Ik zou er één zoeken die in perfecte staat is. Dan ga je nog niet heel veel betalen.
Zag deze week nog een CS te koop voor 13.500 euro. Nokkenassen en dergelijke zwakke punten waren al vervangen.
Anders eens kijken op www.club944.net.

19 jun 2007 13:01

Gewoon lekker laten staan. Raar verhaal van die verkoper. En als het zo slecht is voor de auto, waarom heeft tie hem dan niet zo nu en dan een blokje om gereden. Kost nauwelijks tijd. Ben het met Rufie eens : ff doorzoeken. Heeft ErikE um al verkocht???

19 jun 2007 14:28

Ook juist die van ErikE. Toch een prachtig exemplaar. Zou ik zeker gaan bekijken. Erik heeft zelfs moeten kiezen tussen zijn 911 en 968 en heeft dan toch de 911 weggedaan. Kan dan toch geen slechte 968 zijn ?

19 jun 2007 14:35

rufie schreef:Kan dan toch geen slechte 968 zijn ?


.. desondanks heeft hij weer voor 'n 911 gekozen :wink:

19 jun 2007 14:36

Ja, is wel een andere discussie.
Onze lieve vriend hier zoekt een 968 en dan denk ik dat die van Erik wel top is.

19 jun 2007 15:14

Olaf schreef:
rufie schreef:Kan dan toch geen slechte 968 zijn ?


.. desondanks heeft hij weer voor 'n 911 gekozen :wink:


Idd heeft uiteindelijk toch emotie voor logica verkozen :wink:

ErikE schreef:
Olaf schreef:Staat daar niet in dat de Targa verkocht is en de CS blijft :roll:
:@: ErikE :arrow: ... wat kan 'n mens veranderlijk zijn :wink:
... weet je zeker dat je geen cabrio wilt :?: :twisted:


Héél simpel :roll: :
Vanuit de (harde) leerpraktijk en opdoen van ervaring met eerdere modellen, is de vurige wens ontstaan voor de combinatie van:
- 911-Emotie
- Sportwagen coupé uiterlijk en
- 2-wiel aandrijving:

964 Carrera 2 coupé


Voorwaarde 2 en 3 lost de 968CS ook in

19 jun 2007 15:55

Ik koop later ook zeker een 911, maar om te starten met Porsche vind ik de 968 één van de beste mogelijkheden.

24 jun 2007 14:24

nico van schagen schreef:Nu vertelde een 968 bezitter mij dat dat slecht voor de motor is en tot lagerschade leidt.
Jan A. (964 C4) schreef:Gewoon lekker laten staan. Raar verhaal van die verkoper.




Goed lezen, er staat van een bezitter, niet van dé. Ik ben de zoon van de topicstarter en we zijn afgelopen woensdag bij de betreffende 968 gaan kijken.

Aan de buitenkant vrijwel smetteloos en van binnen enigszins wat lichte gebruikssporen. Motor loopt goed en rustig, zonder rare tikjes of andere bijgeluiden. Onderhoudshistorie is grotendeels bekend en er kan contact gezocht worden met de vorige eigenaar die hem 10 jaar int bezit had.

De auto staat nu bij a-point voor een technische keuring. Kijken wat daar uitkomt. Als het nix geks is, zal dit m misschien zijn. Was een zeer goede 968.
Plaats een reactie