Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Bougie kabels verwisseld: Effect??

24 jun 2007 21:21

Wat is volgens de technische specialisten hier - of zij die zich onder die groep menen te kunnen scharen :P :D :wink: - het effect van 2 verwisselde bougiekabels :?: :shock:

Ter toelichting het gaat hier over de 911/993 - een 993 :wink: - dus die heeft net als de 964 en de 996 nog al een paar bougiekabels.

Als verdere toelichting en voor de kenners de oplossing ( :idea: :lol: :idea: ) een foto van de situatie 'voor':

Afbeelding

bougiekabels

24 jun 2007 21:28

Ben geen techneut, maar de motor zal niet meer zo lekker lopen, want er
is een vaste ontstekingsvolgorde

Re: Bougie kabels verwisseld: Effect??

24 jun 2007 21:32

Paul van Engelen schreef:Wat is volgens de technische specialisten hier - of zij die zich onder die groep menen te kunnen scharen :P :D :wink: - het effect van 2 verwisselde bougiekabels :?: :shock:

Dat je jezelf het spreekwoord met betrekking tot de schoenmaker herinnert? :lol:

Re: bougiekabels

24 jun 2007 21:32

Harry D schreef:Ben geen techneut...

Klopt Harry :!: :twisted:

Volg dit draadje .... :idea: :wink:

24 jun 2007 21:37

mmm ik ben het met Harry eens,
maar gezien jij behoorlijk technisch onderlegd bent
weet jij ook dat er een vaste ontstekings volgorde is.
en op deze manier dus een 2 tal cilinders hun werk niet doen.
Je hebt dus eigenlijk een 912 :lol:
Ik vermoed dan ook een dubbele laag in deze vraag :? :?:

24 jun 2007 21:40

aah in de tussentijd is de dubbele laag dus al beantwoord
ik blijf het dan ook maar eens volgen

24 jun 2007 22:12

Welke twee zijn verwisseld :?:

Re: Bougie kabels verwisseld: Effect??

24 jun 2007 22:15

Speciaal voor Olaf...

Paul van Engelen nogmaals schreef:... voor de kenners de oplossing een foto van de situatie ...

:cheesy:

24 jun 2007 22:27

Verwisseld tussen twee cylinders of tussen de bovenste en onderste verdeler?

24 jun 2007 22:31

.. dat vroeg ik mij nou ook af - kan uit die foto geen kaas maken :shock:

24 jun 2007 22:35

Nee, dat lukt met melk waarschijnlijk beter :lol:

24 jun 2007 22:36

Ok, ik help.

De foto toont voornamelijk de bovenste verdeler (die voor de onderste bougies, maar dat doet er niet toe :mrgreen: ).

Het probleem zit in het verwisselen van 2 aansluitingen op die ene verdeler :!:

Hoe makkelijk kan ik het maken :?: :lol:

24 jun 2007 22:37

Renntech schreef:Nee, dat lukt met melk waarschijnlijk beter :lol:

KIJK: daar is nu iemand met verstand van zaken :!: :ba:

24 jun 2007 22:45

Het zijn die 2 die van-naar de bobine's leiden, vonken op hetzelfde moment, dus geen effect lijkt me...moet je er wel weer kabels tussen hebben hè....wat kun je nu winnen Paul met het goede antwoord?

Je 2S :cheesy:

24 jun 2007 22:53

... aanvulling: de foute aansluiting is heel duidelijk te zien op de foto, dus geen sprake van kabels volgen die je nauwelijks ziet of zo :!:

Het gaat om het effect van de verwisseling :idea: :D

24 jun 2007 23:01

Ik heb er geen verstand van, maar ik doe een gok:
Je hebt ineens 5 gangen achteruit en nog maar ééntje vooruit :mrgreen:

24 jun 2007 23:30

Als de verdeler met de wél goed aangesloten kabels zijn werk goed doet moet de motor in ieder geval al redelijk kunnen lopen. Vraag is of de twee verkeerd aangesloten kabels te vroeg of te laat ontsteken. Bij te laat verwacht ik geen problemen, bougie 1 heeft het mengsel toch al ontstoken, bij te vroeg ontsteken zal hij flink detoneren/pingelen. Denk ik zomaar?

25 jun 2007 15:28

Ga je ons nog véél langer in spanning af laten wachten Paul? :wink:

25 jun 2007 16:15

Ja kom op, ik heb geen zin om de boeken in te duiken of naar m 'n wagen te lopen om er dan achter te komen dat het zo iets jippie is als primaire en secundaire verdeler verwisseld of gewoon bougie kabel nummer 2 zit op 3 en 5 op 1.

:D

25 jun 2007 21:43

De kwaliteit van de reacties is me een pietsje tegen gevallen :o

Dacht dat Maurice en Olaf er wel in zouden duiken, maar nee.
Erwin zat meer met z'n hoofd in de zuivel, Peter geeft ruiterlijk toe dat hij geen zin heeft...
Alleen Red cabrio komt in de buurt met "zou redelijk moeten draaien".

Wat is er - of beter was er - aan de hand?

Eerst een toelichting op het dubbele ontstekingssysteem: 2 stroomverdelers draaien synchroon rond en ontsteken steeds de 2 bougies in iedere cylinder. We kijken hier op de bovenste verdeler die steeds de onderste van de 2 bougies doet vonken:

Afbeelding

De andere verdeler zit rechts onder.
Dit systeem is waarschijnlijk primair ingevoerd om te voldoen aan uitlaatgaseisen. Het is anders erg moeilijk om met 1 bougie te zorgen dat de verbranding (het vlamfront) tijdig iedere uithoek van de verbrandingsruimte met benzinemengsel bereikt.

Tijdens een uitstapje in NL liep de P. op een gegeven moment hopeloos. Een beetje gas geven resulteerde in inhouden en sputteren. Bij weinig en constant gas was de auto nog bruikbaar. Wij naar een specialist in de buurt (omdat moderatoren hier recent kritisch op letten noem ik geen naam, maar we landen NIET in Steenwijk 8) ).
De monteur was terzake kundig en wees me - als geinteresseerde 'leek' - op het heel lichte maar duidelijk hoorbare tikkende geluid in de buurt van de verdelers :idea: Kort en goed: electriciteit volgde een nieuw gevonden maar niet bedoelde weg. Zwarte sporen bij beide bobinekabel aansluitingen etc. Beide kappen vervangen en de P. vloog er weer van tussen :P
So far so good.

Maar al snel viel op dat tijdens een koude start de P. ongebruikelijk schudde. Bedoel echt heel licht schudde, heel licht onregelmatig liep, de toerenteller nauwelijks schommelde, voor velen zou de motor prachtig lopen: DAT soort onregelmatigheid :!:
ANTWOORD OP DE VRAAG :!: 8)

Maar voor ons was het niet zoals gewend, dus er moest iets zijn....
Erwin om raad gevraagd en gezien de recente reparatie adviseerde hij om alle kabels nog eens kritisch na te lopen.
Dat gedaan en niets bijzonders aan de aansluitingen kunnen vinden... dat wil zeggen.

De ontstekingsvolgorde is zoals iedereen weet 1-6-2-4-3-5 :)
Keurig afwisselend links en rechts, met resp. de cylinders 1 t/m 3 en 4 t/m 6. De bekabeling is georganiseerd aangelegd en loopt overal op volgorde van de cylinders, dus voor links ligt de bougiekabel van cyl. 2 tussen die van 1 en 3 in, en voor rechts ligt die naar 5 tussen....

Op de foto staan 4 aansluitingen met een aanduiding: cyl. 1 en A, B en C.
Volgens de draairichting rechtsom van de verdeler en de ontstekingsvolgorde zou A dus naar cyl. 4 moeten leiden, B naar 5 en C naar 6.
ECHTER: de kabel aan C loopt naar het midden van de kabelklem linksboven en is dus niet voor 6 maar voor 5 :!: :roll:
En zo loopt ook B naar de buitenste kabel (= 6).
Alleen C loopt goed naar wat de achterste cylinder aan de rechterkant gaat worden: no. 4 dus.

De 2 mooi parallel lopende kabels horen dus gekruisd te lopen, met als gevolg dat het minimale 'schudden' over is.
Tijdens het starten met verkeerd aangesloten kabels viel nog een kleine zwarte pluim uit de rechterpijp op: onvolledig verbrand mengsel van cylinder 5 of 6 :idea:

25 jun 2007 22:04

Paul van Engelen schreef:De andere verdeler zit rechts onder.
Dit systeem is waarschijnlijk primair ingevoerd om te voldoen aan uitlaatgaseisen. Het is anders erg moeilijk om met 1 bougie te zorgen dat de verbranding (het vlamfront) tijdig iedere uithoek van de verbrandingsruimte met benzinemengsel bereikt.


twin pluggen is eerder een manier om hogere compressie op een hemisferisch ontworpen kop toe te laten

bij een "normale" 911 kop, heb je 2 grote kleppen , en de bougie zit dan aan 1 kant , bij hogere compressie krijg je dan sneller last van detonatie omdat de ontbranding niet centraal ontstoken wordt

bij 4 kleppen per cyllinder is dat bv niet nodig omdat de bougie dan centraal in 't midden geplaatst wordt...

hogere compressie, met benzine die lager octaan getal heeft
of gewoon hogere compressie dan met 98 mogelijk zou zijn
of gewoon een optimalisatie van het ontstekings punt mogelijk

aangezien de 993 late motronic heeft, met knock control
gebeurt dat dus allemaal automatisch, de DME gaat automatisch aanpassen aan het soort benzine, en optimaliseert de ontsteking tot je knocking krijgt, en dan gaat ie individueel de ontsteking per cyllinder ietsje terug brengen tot er geen knocking meer is...

op zich is het uiteindelijke resultaat wel betere emissie, maar das niet het originele plan.. das eerder een bijkomstigheid van een geregeld systeem om compressie, ontsteking, octaangetal, ten alle tijde voor max performance te tunen


met enkel een foto van enkele ontstekings draden , kun je nu echt niet veel gaan afleiden... je kan de draden alle kanten uit draaien , en nog altijd goed aangesloten hebben

bovenste bougie kabel op onderste distributeur
en onderste bougie kabel op de bovenste , zou even goed moeten werken

in bepaalde scenario's zou je zelfs kabels op verkeerde cyllidners kunnen douwen en dat ie nog redelijk soepel loopt

eg onderste bougie kabel van een cyllinder verwisselen met zijn tegengestelde cyllinder

dan zou er op die 2 potten 1 juiste vonk zijn van 1 bougie, en de andere bougie zou vonken in de uitlaat slag van de zuiger...

geen max power en knock control zou de timing moeten detunen , zeker met lage octaan benzine, maar in principe zou het moeten kunnen lopen...

er zijn wel meer combinaties mogelijk die absoluut gehoest en geblaf opleveren dan combinaties die op een twinplug wel redelijk lopen

25 jun 2007 22:10

Volg het draadje nu pas weer verder Paul.
Had ook nog geen tijd gehad om het handboek er bij te pakken en uit te zoeken welke kabel nu precies waar hoort te zitten

Maar het is me nu duidelijk waar je op doelt.
In principe loopt de motor gewoon omdat alle cylinders op de onderste verdeler wel netjes op tijd ontsteken. Door het verwisselen van de twee genoemde kabels is alleen de verbranding zoals je zelf schrijft niet optimaal.


Deze foto had ik zelf nog. Er is inderdaad te zien dat de bewuste kabels mekaar daar wel kruisen.

Afbeelding

25 jun 2007 22:24

NordRack2 schreef:Ik heb er geen verstand van, maar ik doe een gok:
Je hebt ineens 5 gangen achteruit en nog maar ééntje vooruit :mrgreen:

Dat dat niet mogenlijk is dat begrijp ik nog wel :!: Niet dat IK de oplossing wist , maar ik maak mij een beetje zorgen dat een (hier op het forum ) hoog aangeschreven kenner / spesialist bij het zien van een motorblok aan kaas denkt. Ik ken Erwin niet maar mischien een vakantie plannen . :!: :wink: :wink: :wink: Let wel op de smilies.

25 jun 2007 23:13

:lol: Het enige dat mij gisteren opviel was dat er een Brezan fan aan die 285 pk motor gesleuteld had. Want een beetje Porsche monteur zal geen anti-vocht spul op zijn bougiekabels spuiten als de motor niet loopt zoals het hoort.

Ook ik heb gisteren even naar de foto gekeken en kon alleen Bougiekabel nummer 1 ontdekken die op de goede plaats zit. En met de klok mee was te zien dat de bougiekabels van de rechter en linker cilinderrij daadwerkelijk naar links en rechts gaan.
Zonder verder de bougiekabels te kunnen volgen kon ik niet met zekerheid zeggen of de volgorde juist of niet juist was aangesloten.
Inderdaad liggen de kabels vaak gekruist, echter niet altijd. Want dat zou bijvoorbeeld in dit geval achter de koelkap door de Brezan fan wel eens anders gelegd kunnen zijn. :roll:

Verder heb ik er niet op gereageerd omdat ik niet geheel snapte wat Paul nou wilde weten. :mrgreen:

25 jun 2007 23:35

Paul van Engelen schreef:Alleen Red cabrio komt in de buurt met "zou redelijk moeten draaien".


Nou, ik vindt het close genoeg hoor Paul! :ba:
Plaats een reactie