Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
23 jul 2007 20:38
Lieden,
ik zit met een vraag om advies inzake mijn 911, namelijk:
Mijn 911, dik anderhalf jaar in mijn bezit, heeft inmiddels 243k op de klok staan. Vorig jaar nog een grote beurt gegeven, en daar werd al verminderde compressie gemeten op de 3e cylinder.
Het olieverbruik is nihil (1liter op 3000km) en het benzine verbruik acceptabel. (1:8 snelweg) Ik weet dat ik vermogen mis, maar dat is al sinds de aanschaf zo. De wagen komt nog redelijk rap van zijn plek en alles behalve de motor en versnellingsbak is in prima staat. (altijd binnengestaan)
Vraag:
-Ik kan niet eeuwig doorrijden, zoals ik het afgelopen jaar heb gedaan, met de niet echt meewerkende cylinder vanwege de lekkende uitlaatklep.
Daarnaast wil ik ook wel met een gerust hart wat langere afstanden durven te rijden.
optie's:
1. Een kop/top-end revisie
is mij voorgespiegeld als een operatie van zo'n 3000 euries. Dan weet ik nog niet hoe de rest van het blok er na 243k bij ligt en hoe de performance zal zijn/de overige onderdelen zich gaan gedragen bij ' volle' belasting.
2. Totaalrevisie
Denk ik aan een 7000 eurie's (ben me bewust dat het bedrag hoger kan uitvallen) en zit ik nog steeds met een 915 bak die erg spartaans aanvoelt. Nemen we die ook mee, dan kijk ik denk ik al tegen een 9000 totaal aan?
3. Verkoop
Een handige knutselaar kan de revisie mogelijk zelf doen en betaalt logischerwijs alleen de onderdelen benodigd. De vraagprijs zal particulier rond de 12k liggen, dan moet je ook nog iemand vinden die um mooi vindt in zijn eigenaardige uitvoering. (strosek/964/taartschep)
Inruilen bij een dealer levert me een 9k op en dan is het maar wachten met wat je terugkoopt/krijgt en er valt niet meer te pingelen?
Doorrijden en wachten op een grote plof kan natuurlijk ook, dan moet ik op zoek naar een ander blokje (6000 euri?)
Wat zouden jullie doen of weet iemand een knutselaar die er wel brood in ziet voor zichzelf?
hoor het graag!
groet
Gerard
23 jul 2007 20:52
Moeilijk keus, wel.
Doorrijden kan best denk ik. Een grote plof komt bij de waterkoelers.
Bij deze gaat er iets goed kapot en dan is het repareren/reviseren of zo verkopen
23 jul 2007 20:56
Even aan jezelf voor leggen hoe lang je nog in deze 911 wilt blijven rijden
langer dan 3 jaar
reviseren
Alleen 'n kop of top-end revisie zou IK niet doen
23 jul 2007 21:38
Anderhalf jaar geleden gekocht. Een jaar geleden een grote beurt en e.e.a. geconstateerd. Had je deze revisie aan zien komen (AKK voor aankoop) en is dat verdisconteerd in de toenmalige aanschafprijs ? Wellicht heb je er niet de hoofdprijs voor betaald en is de afschrijving bij inruil acceptabel ? Zo ja dan ging ik voor inruilen en zoeken naar een beter exemplaar.
23 jul 2007 22:26
Zoals Olaf ook al schreef, hangt het helemaal af van de vraag hoe lang je nog in deze 911 wilt blijven rijden. Het voordeel van reviseren is dat je weet wat voor auto je hebt.
Over de Strosekdelen; je auto is inderdaad moeilijker verkoopbaar, met of zonder revisie, dat maakt niet heel erg veel uit. Ik zou eens bij wat specialisten informeren wat ze bij inruil voor je auto zouden geven en dan je beslissing nemen
23 jul 2007 22:52
Wat ook als reden zou mogen meewegen => hoe tevreden bèn je met deze Porsche?
Als de gedachten (vaak) uit gaan naar een andere, dan zou je hiervoor kunnen doorsparen....
24 jul 2007 0:31
Mijn primaire overwegingen:
Rij niet te lang door met de slechte cilinder; als de uitlaatklep niet goed sluit kan deze oververhitten, breken en grote motorschade veroorzaken; wees dit voor zou ik zeggen;
Als de auto naar je zin is: goed laten reviseren, gezien de km stand niet alleen top end, dan maar even doorpakken en goed doen.
Inruilen voor een andere ?
Je moet er flink wat geld bij leggen; een groot deel daarvan is marge voor de handelaar (verschil inkoop-verkoop). Alle 3.2-s zijn nu minimaal 18 jaar oud en allemaal wel aan groot onderhoud toe; als ze dat al gehad hebben zit dat ook in de prijs. Ga er niet van uit dat je met inruil met weinig bijleggen weer lang kunt doorrijden. De ombouw plus staat van de motor maakt de auto voor de handel ook niet echt makkelijk.
Ander blok kopen ?
Veel gebruikte motoren op de markt zijn niet voor niets uit een auto gehaald, risico is groot dat je aan een blok van EUR 6.000 ook weer moet gaan reviseren; terwijl je voor ca. dat zelfde geld je eigen machientje weer naar nieuwstaat kan trekken !
Dus samenvattend zou ik zeggen:
Verkopen alleen als je naar een nieuwer model wilt of geen P meer wilt hierna;
Als je een vergelijkbare auto wilt blijven rijden voor een aantal jaren: investeer dan in je huidige auto, mi altijd best value for money. Reviseren of eventueel bij een goed adres een ruilmotor pakken (er staat er een op albertweb.de voor 6.750 met een jaar garantie (lopende 3.2 inleveren)).
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.