Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Revisie 2.7 blok *update* Olievraagje !

12 aug 2007 23:46

We gaan een 2.7 motor opmaken(reviseren) welke onderdelen zijn bij dit type nauwlettend in het oog te houden ? Welke onderdelen zijn dus zeker te vervangen bij een 2.7 ? Zwakheden bij een 2.7 dus.

thanks !
Laatst bijgewerkt door eric91127 op 08 okt 2007 20:20, in totaal 4 keer bewerkt.

13 aug 2007 23:47

De tapeinden zien er alleszins nog goed uit, heb wel gehoord dat je beter de onderste kan vervangen, iemand hier een mening over?

14 aug 2007 9:48

Het schijnt dat mijn blok door ellende aan die dingen in puin gelopen is indertijd..... Dus een beetje extra aandacht daar is opzich niet verkeerd...

16 aug 2007 21:26

Thanks voor de info !

Het is wel interresant zo'n blok, maar niet zo interresant voor mijn bankrekening :wink:

Nu heb ik een vraag, vandaag heb ik even verder gedaan aan het blok en de bougies eruitgedraaid. Blijkt nu dat in de voorste cilinders (links&rechts aan de kant van de v-riem) er kortere bougie's inzitten. Is dit normaal? Lijkt me niet echt, ik heb volgens het bloknummer een nieuwe set besteld en dit zijn 6 dezelfde.

In het blok zat 4x Bosch W8DC en 2x Bosch WR7BC

18 aug 2007 20:38

Iemand info over de bougie's in kwestie?

Vandaag trouwens ontdekt dat er 2 kleppen verbrand zijn, de lagerschalen half weg zijn en 3 drijflagers nogal blauw zijn :(

Wordt je weekend niet goed van :roll:

18 aug 2007 21:11

2 verschillende soorten bougies in 1 motor is volgens mij nooit normaal! Gewoon netjes vervangen door degene die erin horen. En de rest van de motor zeer goed nalopen op meer van zulk soort vreemde fratsen.

En als je een motor zover uit elkaar haalt dat je de tapeinden kunt controleren, lijkt het mij verstandig ze dan ook gelijk te vervangen. Zou zonde zijn dat er anders na korte tijd toch eentje zou afbreken en je ze alsnog moet vervangen.

18 aug 2007 22:14

Helicoils komen er sowieso in, geen zin om het hele blok nog eens uit elkaar te halen :wink: Zoals Elven zegt een 993 setje zal het moeten doen. Enkel nog een adresje zoeken voor de helicoils nu.

Weet er iemand zo snel even de maat van helicoils die ik nodig heb? Ik kan het namelijk niet nameten, het blok ligt op mijn werk en heb verlof tot dinsdag :wink:

21 aug 2007 22:05

Vanavond wat minder leuks ontdekt: "Eeen foto zegt meer dan duizend . . . euh . . euro's"


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Enkele drijfstangen zijn blauw (op foto redelijk zichtbaar) in het echt duidelijk zichtbaar. Lagerschalen, er zijn er bij die half weg zijn, krukas ook nogal blauwig . . . :cry:

Natuurlijk allemaal te herstellen maar toch, het is k*t :twisted:

Waar ik het meeste voor vrees is de motorhelft (huis), zoals op de foto te zien is er een steun nogal ingelopen, herstelbaar? Geen idee.

21 aug 2007 23:00

In dit geval ben je bent beter af door te stoppen met deze motor en een 3.0 of 3.2 als basis te nemen.
Ook al moet je misschien wel eerst een gedeeltelijke revisie uitvoeren aan de nieuwe motor, je hebt dan wel veel meer waar voor je geld.

Verder gaan met de 2.7 kost net zoveel alleen heb je uiteindelijk minder. :roll:.




.

21 aug 2007 23:46

Renntech schreef:Verder gaan met de 2.7 kost net zoveel alleen heb je uiteindelijk minder
:shock:

21 aug 2007 23:52

Ik was er al bang voor :shock:

Eh....minder gewicht bedoel ik natuurlijk :mrgreen:



.
Laatst bijgewerkt door Renntech op 21 aug 2007 23:54, in totaal 2 keer bewerkt.

21 aug 2007 23:53

Even voor een complete motorblok-leek:
Waar zien jullie (en renntech in bijzonder) aan dat dit blok problemen heeft? Ik kan het van de foto's niet zien.

En wat betekent het als onderdelen 'blauw' zijn?

22 aug 2007 0:01

Sowieso een kapotte kruktap van de vierde cilinder en lager 6 en 7 en minimaal één defecte drijfstang.
Niet goed te zien maar volgens mij ook een uitgelopen lagerstoel van hoofdlager 7.
Dit gaat zoveel kosten dat het geen zin heeft verder te gaan omdat je voor minder geld een goede ( als ze te vinden zijn) 3.0 of 3.2 kunt kopen. Desnoods als basis om de 2.7 weer op te bouwen.
( bijvoorbeeld een 3.2 met de inlaat met k-jetronic en de stroomverdeler van de 2.7. Dat geeft uiteindelijk ongeveer 200 pk maar je houdt het uiterlijk van de 2.7 en je hoeft geen draadboom te wijzigen / aan te leggen)

Blauwe onderdelen zeggen je dat ze erg warm zijn geweest. In dit geval door een uitgelopen lager waardoor de structuur van die onderdelen zijn veranderd. Ik gebruik nooit blauwe onderdelen om te reviseren en weer terug te bouwen.

22 aug 2007 0:21

Duidelijk.
thanks! :thumright:

22 aug 2007 9:09

Dit gaat zoveel kosten dat het geen zin heeft verder te gaan omdat je voor minder geld een goede ( als ze te vinden zijn) 3.0 of 3.2 kunt kopen. Desnoods als basis om de 2.7 weer op te bouwen.
( bijvoorbeeld een 3.2 met de inlaat met k-jetronic en de stroomverdeler van de 2.7. Dat geeft uiteindelijk ongeveer 200 pk maar je houdt het uiterlijk van de 2.7 en je hoeft geen draadboom te wijzigen / aan te leggen)


Kan je hier ongeveer een prijs op zetten? Ik weet gewwon niet meer wat ik nu het beste kan doen. :roll:

22 aug 2007 9:26

eric91127 schreef:
Dit gaat zoveel kosten dat het geen zin heeft verder te gaan omdat je voor minder geld een goede ( als ze te vinden zijn) 3.0 of 3.2 kunt kopen. Desnoods als basis om de 2.7 weer op te bouwen.
( bijvoorbeeld een 3.2 met de inlaat met k-jetronic en de stroomverdeler van de 2.7. Dat geeft uiteindelijk ongeveer 200 pk maar je houdt het uiterlijk van de 2.7 en je hoeft geen draadboom te wijzigen / aan te leggen)


Kan je hier ongeveer een prijs op zetten? Ik weet gewwon niet meer wat ik nu het beste kan doen. :roll:


Neem anders even contact op met Erwin :) http://www.renntech-porsche.nl/

22 aug 2007 10:27

volgens zijn advertenties heeft wams sportscars meer dan 100 gebruikte motoren liggen.ook van zweeden zal er genoeg hebben.
bel die eens.

anton69

22 aug 2007 12:05

Wat zijn zo de richtprijzen van gebruikte motoren in Nederland? Hier in België zijn ze sowieso duurder heb ik vernomen.

22 aug 2007 13:19

zal voor een groot deel wdgeg zijn

22 aug 2007 13:45

:D

En bij een bedrijf, daar enig idee van?

22 aug 2007 13:55

Bij van Kessel hebben we eens een 2.7 motor omgeruild, en moesten 2000 euro bijbetalen.
Motor die we daar inleverde was een vastloper, andere motor hebben we nagezien een goede beurt gegeven en loopt/draait nog steeds zonder problemen.
Totaal met alle kosten was hij toen zo'n 2750 euro kwijt.

22 aug 2007 16:12

Renntech schreef:Blauwe onderdelen zeggen je dat ze erg warm zijn geweest. In dit geval door een uitgelopen lager waardoor de structuur van die onderdelen zijn veranderd. Ik gebruik nooit blauwe onderdelen om te reviseren en weer terug te bouwen.


Om nog iets vollediger te zijn:
Het afkoeltraject van een onderdeel bepaalt hoe de atomen zich rangschikken in het materiaal. De structuur verschilt met temperatuur (vaktermen zijn dan bijv austeniet, martensiet, etc).
Het beste voorbeeld hiervan is heet staal in koud water dompelen. Wat je dan doet is de sterke, iets brozere structuur van de hoge temperatuur 'vastvriezen'. Door het in water/olie te dompelen koelt het materiaal zo snel af dat de atomen zich niet kunnen herschikken naar het structuur behorende bij kamertemperatuur. Gevolg is dat het atoomrooster heel veel interne spanningen heeft (het rooster wil zich herschikken maar doordat alles al zo dicht op elkaar zit kan dit niet). Het materiaal wordt hierdoor sterker (kan meer kracht hebben zonder plastisch te vervormen), maar wel brosser (breukgevoeligheid bij stoot-belastingen).
Als je deze langzaam afkoelt krijg je een zwak maar taai structuur. Het materiaal deformeert al bij lagere krachten, maar voordat het echt breekt (itt plastisch vervormen) ben je een heel eind verder.
Nou weet ik niet de precieze warmtebehandeling van zo'n drijfstang, maar je kunt er donder op zeggen dat het structuur nu anders is dan de bedoeling is, omdat na de enorme hitte van een vastloper het materiaal nu wel gestaag af heeft kunnen koelen.

22 aug 2007 18:33

Een mooi stukje materialenkennis....lang geleden :twisted: ook moeten leren :!:

22 aug 2007 19:54

Ik zou ook eens over de oostgrens kijken voor een motortje...
Op www.albertweb.de onder sonderposten staan ook enkele motoren; let wel dat zijn vaak ruilrpijzen (ATM) waarbij je een lopend motortje inlevert, maar misschien is gewoon kopen ook bespreekbaar.

28 aug 2007 20:32

Het is al ff geleden dat ik nog gepost heb, ben ondertussen met m'n blok dus langsgeweest bij Peter van Dillen in roggel (heeft me al eerder goed advies gegeven) :wink: En geef toe, zijn onderdelen zijn sterk van prijs hé. Het komt er op neer (net zoals erwin heeft gezegd) dat het niet meer loont om verder te gaan met het blok, ik heb samen met peter even geteld en het is gewoonweg beter (lees:financieel goedkoper) om een ruilmotor te kopen. De kosten lopen al even hoog op als een gereviseerde 3.0 te kopen. Beter een 3.2 blok volgens Peter maar ik wil graag de auto (74'er) met zijn originele motorisatie behouden. Dus toch maar op zoek naar een 2.7 blok. Heb al een 10-tal bedrijven aangeschreven en er blijven er 2 over die geen belachelijke prijs vragen voor een ruilmotor 2.7 Dat zijn: Erpa & Van Kessel.

Nu dus de vraag die je al voelt aankomen aangezien ik geen van de 2 garages ken graag wat hulp in de juiste keuze?

:wink:
Plaats een reactie