Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
13 aug 2007 17:47
Welk type motor zit in de 924 van 06-1977? Een audi blok of een porsche blok (2.0-125pk)
Het is het originele blok waar de auto mee afgeleverd is.
Bert Smith
13 aug 2007 17:55
2.0 Audi 100. Dacht dat er ook de 2.3 versie van was .
13 aug 2007 17:55
jeroenoop schreef:2.0 Audi 100. Dacht dat er ook de 2.3 versie van was .
Dat klopt, daar zorgde Oettinger voor. (zelf heb ik nog zo een blok liggen)
13 aug 2007 20:40
Voor de volledigheid, in de jaren tachtig is in de 924S de 2.5l motor van Porsche gehangen, weliswaar terug getuned naar 150 pk, maar dat mocht de pret van de lichte en ranke 924 niet deren.
13 aug 2007 21:39
Tsja, ook op de 2.5 krijg je veeeeel commentaar dat het een audi blok is, maar laat je niet foppen knul!
Gelukkig hebben wij tegenwoordig ook een 928, dan kun je zenaast elkaar zetten en mag de ander de verschillen ontdekken. Verder dan 4 vs 8 cilinders komen ze niet
Want die 928 is toch wel even ECHT porsche (mmm, vet brullen die bak)
13 aug 2007 21:43
funnyname schreef:Voor de volledigheid, in de jaren tachtig is in de 924S de 2.5l motor van Porsche gehangen, weliswaar terug getuned naar 150 pk, maar dat mocht de pret van de lichte en ranke 924 niet deren.
In het begin stond dat nog gelijk aan de 944 met 163 PK en later terug gebracht naar 150 omdat ze bang waren dat ze voor de goedkopere 924 gingen ipv de 944.
13 aug 2007 22:00
Even voor de duidelijkheid: het blok is in de basis afkomstig van Audi, maar ik ken geen enkele tweeklepper Audimotor die zo graag toeren maakt en zo'n mooie koppelkromme heeft. Verschillende bronnen bevestigen dat Porsche aan dit blok gewerkt heeft, lijkt me overigens interessant om te weten welke zaken er zijn aangepakt.
Om te beginnen is dit blok in de Audi- (type 44 Audi 100) en VW- (LT) toepassingen nooit met injectie geleverd maar alleen met een carburateur. Dat verklaart alleen niet waarom het blok ook boven de 5500 toeren nog lekker wil, wat je absoluut niet van de Audi- en VW-versie kunt zeggen.
Voor de 944 en 924S kwam inderdaad een totaal nieuw blok uit dat geheel door Porsche was ontwikkeld.
13 aug 2007 22:40
944 guy schreef:Tsja, ook op de 2.5 krijg je veeeeel commentaar dat het een audi blok is, maar laat je niet foppen knul!
Zelfs voor een 968 en 928 krijg je dat zeer dikwijls te horen.
Leken danken dat heel die modellenlijn van transaxels Audi's zijn.
Daarstraks nog mogen aanhoren toen ik voor een wagen ging kijken.
13 aug 2007 22:45
De kop is zelf helemaal bewerkt door porsche, dus niets audi meer.
14 aug 2007 22:29
Van een 924 kenner en Porsche specialist ( heeft zelf een 924 Carrera GT ) is het blok oorspronkelijk van Mercedes. Audi heeft destijds dit blok in licentie overgenomen (ofzoiets). Audi heeft toen wel diverse wijzigingen aangebracht......Door Porsche is blok weer verder doorontwikkeld.......
CorS
15 aug 2007 17:38
niet valsspelen hé Henny, als kenner van MB historical cars weet jij ongetwijfeld meer hierover
persoonlijk kan ik het moeilijk geloven, Mercedes stond in die tijd (seventies) toch vooral bekend om zijn onverwoestbare dieselmotoren & niet als pionier qua benzine-aggregaten, kan me dus niet inbeelden dat VW/Audi/Porsche daar gingen shoppen
16 aug 2007 0:12
Audi is in vroeger tijden nog eens eigendom van Mercedes geweest, tot VW het overnam... dat verklaart de kruisbestuiving. De vijfcilinder is ook gemodelleerd op de vijfcilinder (diesel) van M-B.
16 aug 2007 18:34
Dus stiekem een taxi...
16 aug 2007 21:36
Mooi, kan ik een beetje geld gaan verdienen met de 924. Nou nog iemand vinden die op de achter'bank' past.
17 aug 2007 8:31
Van een 924 kenner en Porsche specialist ( heeft zelf een 924 Carrera GT )J. v. Gugten misschien
?
..tja, oude discussie, porsche blok of audi blok. Mij maakt het niet uit; ik vind het een fantastische auto met een lekker motor geluid en evengoed nog genoeg trekkracht om het spannend te houden. Maar ik geef wel eerlijk toe dat ik me af en toe stoor aan al die commentaren van medemensen. ( 924 lelijkste Porsche, 924 is geen echte porsche maar een audi, ik rij dat oude barrel er zo uit, platgestampte kever, en nog meer van die uitspraken..zucht )
Maar dat het blok origineel van Merc. zou komen, daar twijfel ik een beetje aan; staat nergens in geen enkel boek vermelt..
17 aug 2007 8:58
Ik zeg ook altijd dat mensen die afgeven op een 924, er nog nooit in hebben gereden. Na een proefrit houden de meesten meestal wel op met zeuren, zo niet dan kunnen ze niet rijden.
Dat 125 pk inmiddels niet meer genoeg is om iedereen zoek te rijden kan ik beamen, als je met een beetje TDI wat gas geeft rijd je een 924 zo zoek. Gelukkig is acceleratie alleen niet het belangrijkste in de rij-ervaring. Verder ben ik het helemaal met de expert eens.
17 aug 2007 10:37
FROST schreef:....platgestampte kever, en nog meer van die uitspraken..zucht )
Dat is idd een heel erge belediging!
17 aug 2007 10:46
Het volgende stukje heb ik gejat van pimpmyporsche.nl:
De productie van de 924 startte in 1976 en liep door tot 1985. De auto was uitgerust met een 2.0 liter motor waarvan onderblok van gietijzer was en de cilinderkop van aluminium. Het onderblok vond zijn oorsprong in een 1871 cc motor van audi. Deze motor was voor het eerst gebouwd in 1965 en was uitgerust met stoterstangen, daarna werd het blok door auto ingrijpend onder handen genomen onder de naam project EA831.
Toen eenmaal duidelijk werd dat het blok in de nieuwe 924 van Porsche zou gaan worden gebruikt werd het motorvolume vergroot tot 1984 cc en werden de 5 hoofdlagers van de krukas vergroot. Tevens werd er een gesmeede krukas gemonteerd in plaats van een gegoten omdat dit meer in de lijn lag met de Porsche traditie. Tevens werden gegoten zuigers gemonteerd met een uitsparing voor de kleppen om deze de gelegenheid te geven te ruimen indien de nokkenasriem plotseling zou breken.
Omdat de motor in een hoek van 40 graden gekanteld gemonteerd zou worden werd door Porsche een speciale carterpan ontwikkeld met zeer veel koelvinnen. Hierdoor was geen afzonderlijke oliekoeler nodig.
De gegoten aluminium cilinderkop werd speciaal door Porsche voor de 924 ontwikkeld en heeft een vijfmaal gelagerde nokkenas welke via een getande snaar wordt aangedreven door de krukas. De cilinderkop heeft twee kleppen per cilinder en conisch handmatig verstelbare klepstoters. De cilinderkop heeft uitsparingen voor de injectoren van het mechanisch injectiesysteem van Bosch, het zogenoemde K-jetronic systeem.
Kortom het motorblok van de 924 komt niet uit een audi bus of uit een volkswagen. Het motorblok in de 924 configuratie is specifiek voor de 924 ontwikkeld en wordt in geen enkel ander merk toegepast. Mensen die zeggen dat de 924 een audi blok heeft vinden waarschijnlijk ook dat een 911 een kever motor heeft (en dit is niet het geval kan ik u verzekeren)
17 aug 2007 10:55
Zaak opgelost
17 aug 2007 12:25
Tom80 schreef:Dat 125 pk inmiddels niet meer genoeg is om iedereen zoek te rijden kan ik beamen, als je met een beetje TDI wat gas geeft rijd je een 924 zo zoek. Gelukkig is acceleratie alleen niet het belangrijkste in de rij-ervaring. Verder ben ik het helemaal met de expert eens.
Je moet alles in zijn tijd zetten.
Een 911 van dezelfde jaargang dan de 924 wordt ook al door een beetje zwaardere standaard diesel verloren gereden
17 aug 2007 12:38
911-lover schreef:Tom80 schreef:Dat 125 pk inmiddels niet meer genoeg is om iedereen zoek te rijden kan ik beamen, als je met een beetje TDI wat gas geeft rijd je een 924 zo zoek. Gelukkig is acceleratie alleen niet het belangrijkste in de rij-ervaring. Verder ben ik het helemaal met de expert eens.
Je moet alles in zijn tijd zetten.
Een 911 van dezelfde jaargang dan de 924 wordt ook al door een beetje zwaardere standaard diesel verloren gereden
En een 912 houd je ook al bij met de 924..Denk dat je nog sneller bent ook.
17 aug 2007 14:54
Meneer aard schreef:En een 912 houd je ook al bij met de 924..Denk dat je nog sneller bent ook.
Als je de 912E uit 76/77 bedoelt wel; met 83pk hou je die inderdaad wel makkelijk bij.
De 912 (tot jaren 70) had een top van 192 tegen 200km/u van de 924....
Dan ben je sneller, maar niet veul.
17 aug 2007 18:49
Gelukkig zijn acceleratie en topsnelheid maar cijfertjes. Het maakt me niet veel uit wat die cijfertjes zijn, maar wel op welke manier ze bereikt worden... ik heb ook hard gereden met auto's die dat motorisch konden, maar waarmee de rest van de ervaring angstaanjagend was.
Gezien de moeite die ik nu heb om Ome Koos van het lijf te houden hier in langzaamrijdend Nederland, heb ik in ieder geval genoeg aan die 125 pk (of wat daarvan na 27 jaar nog over is).
17 aug 2007 22:32
<hypothese>
Ik denk dat de motor van de 924 oorspronkelijk uit dit schatje komt.
http://www.pistonheads.com/pics/news/15813/1960slate_F103seriesAudi-L.jpg
Motor uit de F103 is ontwikkeld door Mercedes Benz,
http://de.wikipedia.org/wiki/Audi_F103
Deze F103 motor werd vergroot en gebruikt in de F104 (audi 100).
Vervolgens werd deze motor grondig aangepast en gebruikt in de 924....
</hypothese>
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.