Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

welke benzine voor carrera 3.0 ?

13 aug 2004 21:48

Misschien een rare vraag, heb het forum ook nagekeken op eerdere topics, maar niets gevonden:

"Wat kan ik het beste tanken in mijn 1977 Carrera 3.0 ?"

Euro 95 of 98? Misschien "V-Power" ?

Ik tank nu 98 en gooi er iedere keer van die loodvervanger (van de Shell) in. Is dit oke, of kan ik met met 1 x per 4 tankbeurten toe?

Graag jullie comments/ervaringen!

Jeroen ( c3.0)

13 aug 2004 21:53

Zover ik begrijp in NL in elk geval geen V-Power, da's gewoon de oude Shell Pura (dus 95 octaan!)

In mijn SC tank ik gewoon 98, zonder loodvervanger. Was ook op aanraden van Pon. Wellicht kun je ze een mailtje sturen, zij vertellen je dan wat je het beste kan tanken!

13 aug 2004 22:04

Hé Pascal, bedankt voor het snelle antwoord!

Volgens Shell (foldertje) is V-Power 97 oktaan en zou het een reinigende werking hebben voor de kleppen. Dus ik dacht, baat het niet dan schaad het niet....Dus geen Pura volgens mij.

Ik tank nu 98 + loodvervanger. Dacht alleen dat met loodvervanger 95 ook wel genoeg zou zijn. Verder las ik in de AMK slechte verhalen over loodvervanger (schade aan de motor etc.), dus weet ik het even niet meer. Maar als PON zegt dat gewoon 98 oke is, maakt dat het leven wel een stuk makkelijker! :D

13 aug 2004 22:24

Kijk hier even :idea:

http://laseric.free.fr/Technique/indextech.htm

13 aug 2004 22:28

Loodvervanger hoeft niet.
Zoek op www.prikpagina.nl op 'v-power'. Advies en info van de shell-men themselves.

Duitsland V-Power OK, NL min of meer weinig bijzonders. :wink:
Laatst bijgewerkt door horn op 13 aug 2004 23:50, in totaal 1 keer bewerkt.

13 aug 2004 23:00

kom uit op

http://www.pagina.nl/ (nu nie meer dus :wink: )

Raar.........
Laatst bijgewerkt door Lou op 14 aug 2004 9:38, in totaal 1 keer bewerkt.

14 aug 2004 8:18

He Jeroen,

We hebben elkaar volgens mij gesproken bij VET COOL MAN in Utrecht. Prachtige wagen heb je.
We zien elkaar vast nog wel eens bij een rit of zo.

Groeten,

Anne 2.7 (ook 1977)

14 aug 2004 10:09

carrera 3.0 schreef:Hé Pascal, bedankt voor het snelle antwoord!

Volgens Shell (foldertje) is V-Power 97 oktaan en zou het een reinigende werking hebben voor de kleppen. Dus ik dacht, baat het niet dan schaad het niet....Dus geen Pura volgens mij.

Ik tank nu 98 + loodvervanger. Dacht alleen dat met loodvervanger 95 ook wel genoeg zou zijn. Verder las ik in de AMK slechte verhalen over loodvervanger (schade aan de motor etc.), dus weet ik het even niet meer. Maar als PON zegt dat gewoon 98 oke is, maakt dat het leven wel een stuk makkelijker! :D

He Jeroen,

Wacht even he, ik heb een SC... Dat is dan ook wel een 3 liter, maar volgens mij toch wel een essentieel ander blok als de 3.0 Carrera ?!

Ik zeg dus niet dat JIJ ook gewoon 98 zonder loodvervanger kan tanken!
Bel/mail even met Pon, zij kunnen je aan de hand van fabrieksgegevens vertellen hoe en wat...

Een specialist 'vroeger' heeft me ook verteld, dat ik alleen bij de 'premium' merken moest tanken (Shell, Esso, BP), niet bij die kleine pompjes enzo... De witte pomp vermijd ik uiteraard, maar hoe dat voor de rest zit?

14 aug 2004 10:19

Lou schreef:Kijk hier even :idea:

http://laseric.free.fr/Technique/indextech.htm




Of deze:


http://laseric.free.fr/Technique/essence.htm


Voor de luie onder ons, (zoals ik dus)

in het Nederlands





Credits to Lou :wink:

14 aug 2004 12:44

Tank ook alleen 98 plus, en idd bij dezelfde tankstation/merk.

Dus géén wiite mertk station.

grt

Bernardo

14 aug 2004 13:24

John4S schreef:in het Nederlands





Credits to Lou :wink:


:?: Lou met zijn 911 Vierkant zal maken Targa :?: :wink: :wink: :wink:

14 aug 2004 14:27

wasda allemaal op die site ... "zal 4 vierkant zal maken" .... Djeessss ...

Ik tank altijd 98 ... ik moet ... Lm220 kit heeft dat nodig ...
Maar een 964 kan zonder problemen op 95 lopen ... ik wel nooit gedaan.

Vraagje hierop aansluitend ... iemand het al ooit gedurft zo'n Octane booster in zen P te gieten :?: :?:
Was laatst in een autoshop en had zo'n flacon vast ... die stond veel sneller terug in het rekje dan hij eruit was ... "inhalt Kerosine" .... jaaaa dag Jan .... :?


Dirk
:wink:

15 aug 2004 13:38

Bedankt iedereen! Super 98 dus dan maar. Ga toch even bij PON navragen over de loodvervanger Y/N?

He Anne, wij hebben elkaar inderdaad gesproken in Utrecht. Geinig dat we elkaar zo virtueel weer spreken! Nog veel op pad geweest met de '77? Heb zelf heerlijk rond getuft in Zwitserland en Italie, lekker over bergpassen en langs meren. Ik denk dat we elkaar wel weer eens spreken bij e.e.a. ritje. Ben geen lid van NPC of PCH, maar moet zeggen dat ik daar sinds ik dit forum ontdekt heb ook niet zoveel behoefte meer aan heb.

Zie dat de jongens hier af en toe ook iets organiseren, dat lijkt me nog wel eens gezellig.

See you!

Jeroen

15 aug 2004 14:17

dirkie schreef:wasda allemaal op die site ... "zal 4 vierkant zal maken" .... Djeessss ...

Ik tank altijd 98 ... ik moet ... Lm220 kit heeft dat nodig ...
Maar een 964 kan zonder problemen op 95 lopen ... ik wel nooit gedaan.



Dirk
:wink:


Tank altijd 95, wrom die duurdere benzinne tanken al ut al lang niet meer nodig is??

Af en toe een tankje 98 zou goed moeten zijn :?: :roll:

15 aug 2004 20:45

Denniz C2 schreef:
dirkie schreef:wasda allemaal op die site ... "zal 4 vierkant zal maken" .... Djeessss ...

Ik tank altijd 98 ... ik moet ... Lm220 kit heeft dat nodig ...
Maar een 964 kan zonder problemen op 95 lopen ... ik wel nooit gedaan.



Dirk
:wink:


Tank altijd 95, wrom die duurdere benzinne tanken al ut al lang niet meer nodig is??

Af en toe een tankje 98 zou goed moeten zijn :?: :roll:


kan/mag ik dus niet hé ... ik MOET 98 hebbe ... Lm220 kitje heeft die broodnodig ...

Dirk
:wink:

15 aug 2004 23:27

Ik ook, da's nadeel van tuning.
:lol: :lol:

16 aug 2004 5:00

RS-R schreef:Ik ook, da's nadeel van tuning.
:lol: :lol:


Bwaaa nadeel ... voor die paar centen ...

Al ging ik tanken daarstraks met de P in Hollandia ... pfieuw seg ... 1.34€ voor een litertje Esso 98Ron ... das ff dik 20Cent duurder dan België ... 20 cent X 60 liter ... scheelt dus vlot 12 €uro op 1 tank. Best wel veel geld vind ik ... :shock:

Dirk
:wink:

16 aug 2004 8:57

Laatst op vakantie, noodgedwongen (jaja echt waar) tanken in Luxemburg, maar dat scheelt pas met Holland, zat dik onder de euro per liter.

En aangezien de Familiebak bijna 90 liter wil hebben is dat mooi meegnomen ( :oops: de zunige Ollander).

16 aug 2004 10:20

dirkie schreef:Al ging ik tanken daarstraks met de P in Hollandia ... pfieuw seg ... 1.34€ voor een litertje Esso 98Ron ... das ff dik 20Cent duurder dan België ... 20 cent X 60 liter ... scheelt dus vlot 12 €uro op 1 tank. Best wel veel geld vind ik ... :shock:

Tja, ken het... Als ik weer eens ga tanken en er gaat voor een ouderwetse 200 gulden (4000 BFR) aan benzine in... pfffffffff... Dan denk ik toch heel even: "WHOH!"...

Maarja, met de diesel tank ik tegenwoordig ook al bijna over de 50 Euro/tank, dus tja...

16 aug 2004 10:35

paSCal schreef:
dirkie schreef:Al ging ik tanken daarstraks met de P in Hollandia ... pfieuw seg ... 1.34€ voor een litertje Esso 98Ron ... das ff dik 20Cent duurder dan België ... 20 cent X 60 liter ... scheelt dus vlot 12 €uro op 1 tank. Best wel veel geld vind ik ... :shock:

Tja, ken het... Als ik weer eens ga tanken en er gaat voor een ouderwetse 200 gulden (4000 BFR) aan benzine in... pfffffffff... Dan denk ik toch heel even: "WHOH!"...

Maarja, met de diesel tank ik tegenwoordig ook al bijna over de 50 Euro/tank, dus tja...


Bedenk wel dat jij met dat tankje diesel dik 2 keer zo ver kan tuffe ...
Of zo ongeveer toch dacht ik ... :?

Dirk
:wink:

13 sep 2004 11:16

Je kunt gewoon V-power tanken.
Doe ik zelfs in beide auto's tegenwoordig en bij mijn 911 ,79-er sc merk ik dat hij smoother is gaan lopen ( minder rauw dus maar wel meer aan het gas hangend '' directer reageered dus).
Mijn 6 cill 320i vind V-power geweldig en hoe vreemd ook ( deze voelt nu wel rauwer en veel directer aan '' alsof hij meer gromt en iets meer pit heeft.
Dit zijn dus mijn ervaringen met V-power.
En inderdaad witte pompjes vermijden.
Dus gewoon bij de bekende merken tanken.

Re: welke benzine voor carrera 3.0 ?

13 sep 2004 20:38

Jeroen C3.0 schreef:"Wat kan ik het beste tanken in mijn 1977 Carrera 3.0 ?"

Euro 95 of 98? Misschien "V-Power" ?

Ik tank nu 98 en gooi er iedere keer van die loodvervanger (van de Shell) in. Is dit oke, of kan ik met met 1 x per 4 tankbeurten toe?

Graag jullie comments/ervaringen!

Jeroen ( c3.0)


Jeroen, Ik zie dit bericht nu voor het eerst, anders had ik toen wel gereageerd.

De motor van jouw 911 is gemaakt voor normale benzine.
Omdat deze niet meer bestaat, tank je nu een benzine met hetzelfde octaangetal, Euro 95 dus.

Op wat andere kleine wijzigingen na is dit dezelfde benzine als toen, met één groot verschil :roll: geen loodtoevoeging dus.

Als je loodvervanger gaat gebruiken moet je dat elke tankbeurt doen. Niet om de drie keer tanken, dit kon alleen met afwisselend loodhoudend of loodvrij.

Als je het technisch gaat bekijken kom je tot de conclusie dat het geen kwaad kan altijd loodvrij te tanken in een 911 van deze leeftijd of jonger.

Jouw Carrera 3.0 moet dus Euro 95 hebben, al kan 98 totaal geen kwaad.
PaSCal zijn SC moet wél 98 hebben.

Groeten, Erwin.

Re: welke benzine voor carrera 3.0 ?

13 sep 2004 22:43

Jouw Carrera 3.0 moet dus Euro 95 hebben, al kan 98 totaal geen kwaad.
PaSCal zijn SC moet wél 98 hebben.

Dat van mij wist ik al ;)... Dat van die Carrera 3.0 niet... Kun je me (in mijn taal, dus vergelijk het met overals! :mrgreen: ) uitleggen wrom die Carrera wel met 95 kan rijden? Heeft dat te maken met de hardheid van de klepdeksels? (ooit iets van Jeroen van opgevangen? Of was dat nu puur alleen om het loodhoudende?)

14 sep 2004 8:40

Heeft dat te maken met de hardheid van de klepdeksels


Je kunt je klepdeksels nog zo hard maken, loodvrij gaat tie er niet van rijden. Als je klepzitting bedoelt, ja dat heeft iets met loodvrij rijden te maken. Het is echter niet de enige factor die bepaalt of een motor op loodvrije benzine kan rijden of niet. De klep zelf (vooral uitlaatklep) moet er ook tegenkunnen. Een amerikaanse goeroe (Bruce nogwat) heeft een keer de hardheid van Porsche klepzittingen gemeten (vanaf de 356 tot 911 3.2 geloof ik). Die hardheid verschilde niet zo. Porsche gebruikt al vanaf bijna het begin van haar bestaan een zeer harde kwaliteit klepzittingen. In amerika concludeerde ze direct dat (bijna) alle Porsche motoren loodvrije benzine accepteren. Dat spul is daar ook al vanaf 1970 of zo verkrijgbaar. Of alle Porsche uitlaatkleppen er tegen kunnen weet ik niet. Ik heb zelf een 2.4S uit 1972. Amerikaanse test verslagen uit die tijd melden dat de wagen op 'unleaded' kan rijden. Dat doe ik dan ook maar. Dat gaat bij mij probleemloos. De klepspeling verloopt niet meer dan normaal.
Erwin zou moeten kunnen melden of verbrande kleppen (en/of zittingen) bij een 911 motor veel voorkomt (een symptoom van het niet kunnen rijden op loodvrij).

Peter

14 sep 2004 9:48

Peter 2.4S schreef:Erwin zou moeten kunnen melden of verbrande kleppen (en/of zittingen) bij een 911 motor veel voorkomt (een symptoom van het niet kunnen rijden op loodvrij).

:shock: wrijf het er nog maar lekker in ..... AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats een reactie