Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Cursusje Porsche-uitlaat voor beginners?

12 nov 2003 23:30

Wie doet er mee? :)

Eerste 2 plaatjes staan al in het album, met dank aan Jeroen...

13 nov 2003 6:45

count me in ... :D :D

18 nov 2003 14:58

Hieronder even de uitleg van Jeroen bij de verschillende uitlaatsystemen en spruitstukken:
-
Kijk even op het "foto album" in de map "techniek"
Daar staan de foto's van de verschillende uitlaatsystemen...
Check de plaatjes nog een keer...
Ik heb e.e.a. geprobeerd te verduidelijken (hoop dat het gelukt is )

Bij het standaard systeem (modellen van 1974 t/m 1989) komen de spruitstukken eerst bij elkaar en gaan dan in één keer de einddemper in.
De demper op het plaatje is trouwens geen originele. Die ziet er meer uit als in het tweede plaatje, maar dan met 1 ingang.
Porsche heeft dit gedaan om een extra tussendemper of katalysator in het systeem te kunnen plaatsen...
Groot nadeel is dat de spruitstukken niet van gelijke lengte zijn en dat gaat dus ten koste van het vermogen.

Op het tweede plaatje zie je duidelijk waarom het een "gescheiden" uitlaat systeem wordt genoemd.
(systeem t/m 1973 en als "aftermarket" verkrijgbaar van SSI in r.v.s. voor latere modellen)

Bovendien zijn de spruitstukken van dit systeem wel 100% gelijke lengte (de gasstroom vanaf de cilinder tot aan de einddemper is voor IEDERE cilinder gelijk)
Dit is goed te zien op het plaatje van het spruitstuk ZONDER buitenmantel van de warmtewisselaar.

In de einddemper zitten schotten. Het is dus niet zo dat de gas stroom vanaf de ingang direct naar de eindpijp loopt.

De (groene) pijltjes (van het verwarmingssysteem) in het eerste plaatje staan inderdaad verkeerd om... Het verwarmings principe werkt bij allebei de systemen vrijwel identiek.
(er zitten nog wat kleine detail verschillen tussen een SC en een Carrera, maar ook daar zal ik je niet mee vervelen)
Aan de voorkant van de auto / achterkant van de motor zitten zowel links als rechts kleppen die de hoeveelheid warme lucht die de auto inkomt bepalen.
-
Plaats een reactie