Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

996 TT op de vermogensbank

04 sep 2007 13:53

Vanmorgen enkele uren bij van Beek racing in Den Haag doorgebracht. Motormanagement aangepast alsmede een vermogenstest op de bank.
Ik moet zeggen wel heftig hoor, naast je P. staat terwijl deze 270km/u rijd....... :shock:
Nu de harde cijfers met correctie voor de verminderde luchtinlaat naar de turbo / intercooler (zowel in aanwezige hoge temp als afwezige lucht stroom)
Totaal vermogen = 514PK met als maximaal koppel 689nm.
Maximaal koppel ligt op 3000rpm.
Ik moet zeggen erg tevreden!. Ook bij van Beek erg capabele mensen, nemen goed de tijd voor je en leggen alles uit. Zeker een aanrader, ook voor uitlijnen etc.

04 sep 2007 15:42

Goed om te weten als Hageneesch ;-)

04 sep 2007 22:08

Ik ben heel benieuwd wat er aan je TT is aangepast. Heb je de X50 uit voering? Dus met de K24 turbos?

Gr,
Peter

Re: 996 TT op de vermogensbank

04 sep 2007 22:24

Wauw , geweldige cijfers hoor...dus vat dit niet verkeerd op ;


Newt schreef:Nu de harde cijfers met correctie voor ...



Is dit niet een contradictio in terminus?...bedoel je nu dat de cijfers "op goed geluk/gevoel" zijn aangepast omdat je inderdaad de benodigde rijwind en koeling mist?

En is dit niet altijd een probleem bij turbo's...om daar het vermogen van te meten ?

Re: 996 TT op de vermogensbank

04 sep 2007 23:30

Jurgen schreef:Wauw , geweldige cijfers hoor...dus vat dit niet verkeerd op ;
Is dit niet een contradictio in terminus?...bedoel je nu dat de cijfers "op goed geluk/gevoel" zijn aangepast omdat je inderdaad de benodigde rijwind en koeling mist?

En is dit niet altijd een probleem bij turbo's...om daar het vermogen van te meten ?


Als je de verschillen in inlaat temperatuur weet, kun je deze vrij nauwkeurig corrigeren voor rij-condities.
Voorbeeld: inlaat temperatuur op de weg is 40 graden, en op de bank 65 (stilstand, minder rijwind, etc).
Dan is je vermogen op de weg (273+65)/(273+40)=1.07 maal zoveel als op de bank.
De echte 'fudgefactor' bij zulke tests is overbrengingsverliezen, deze zijn wat lastiger te meten.

05 sep 2007 5:49

Hai Peter,
Nee (nog) geen K24, nog gewoon de stock K16. Zit hier nog wel over te denken. Heb jij deze nog ingebouwd in je 996TT?

Nu zit er een Supersprint uitlaatsystem met race-cats en nieuwe spruitstukken, daarnaast ook nog een ecu remapping.

aero schreef:Ik ben heel benieuwd wat er aan je TT is aangepast. Heb je de X50 uit voering? Dus met de K24 turbos?

Gr,
Peter

05 sep 2007 9:12

IK heb ook de K16 turbo`s. Met de K24 heb je wat meer turbo-lag. Voor vermogenswinst tot 600 Bhp ben je denk het het beste af met de hybride K16 en eventueel zero clearance optie. Daarboven moet je denken aan de K24.

Mijn P. heeft de stage 1 van Techart en ook een (ik denk) een supersprint uitlaat. Deze is wel door techart geleverd en geplaatst. Ik zou een 480 Bhp hebben. Ik wilde dit eens laten testen bij Rica maar deze raadde mij dit echter af i.v.m. met mogelijke schade aan de tussenbak :?

05 sep 2007 9:24

Lijkt me dat een beetje "intelligente" rollenbank de correctie t.b.v. rijwind en weerstand wel corrigeert. Dus de vermogensuitkomst redelijk "echt" is. Wat heb je er anders aan? Of krijg je een getal mee naar huis en mag je zelf uit gaan rekenen hoe het werkelijk is?

05 sep 2007 9:49

porscheware schreef:Lijkt me dat een beetje "intelligente" rollenbank de correctie t.b.v. rijwind en weerstand wel corrigeert. Dus de vermogensuitkomst redelijk "echt" is. Wat heb je er anders aan? Of krijg je een getal mee naar huis en mag je zelf uit gaan rekenen hoe het werkelijk is?


moeilijkheid ligt in het feit dat er een groot verschil is tussen een atmosferische motor danwel een turbo op de rollenbank.
"intelligent" corrigeren door de rollenbank lijkt wij compleet onmogelijk omdat het type turbo, motor etc zoveel variabelen omvat.

05 sep 2007 9:52

Dus je hebt niets aan een test op de rollenbank omdat er nog andere factoren bijkomen :roll:
Ook gegevens voor een turbo kunnen ze toch corrigeren, die waarden zijn allemaal bekend.

05 sep 2007 9:58

porscheware schreef:Dus je hebt niets aan een test op de rollenbank omdat er nog andere factoren bijkomen :roll:
Ook gegevens voor een turbo kunnen ze toch corrigeren, die waarden zijn allemaal bekend.


nee hoor, je hebt er zeker wat aan. Bij een turbo motor zal je deze dus standaard onderschatten.

05 sep 2007 10:11

Mannen die die metingen doen zijn bijna raketgeleerden, komt ff wat meer bij kijken als de auto op een rollenbankje zetten en de uitdraai presenteren.


Zelf ook al is gedaan (Rica Wateringen), en petje af......uiteindelijke op de honderste nauwkeurig....
Afbeelding

Wat ik niet wist dat ze in Den Haag tegenwoordig ook een bedrijf hebben met een rollenbank, bijzonder is dat jij met je 996 Turbo daar op kan, want dat moet een 4wd bank zijn die behoorlijke vermogens aan kan, en die zijn er niet veel in Nederland (Rica was een van de weinige).


Maar pas op met die enorme vermogens........de rest (transmissie etc. ) moet dat ook allemaal verwerken...ff 100 PK erbij is geen kattepis (maar wel lekker)....tuners ala ruf en 9ff passen de aandrijving ook vaak aan..

Het vermogen bij Rica was na aanpassen race-kats-management-luchtfilter gestegen met 19 pk......bij een turbo kunnen ze makkelijk (makkelijk euh...programmeren in hexadecimaal) de druk opschroeven, dus veel meer succes.

05 sep 2007 10:33

met de GT3 nog niet langs geweest John?

05 sep 2007 10:35

klopt John!. Ze zijn meer dan 1,5 uur bezig geweest met alleen de eprom opnieuw te programmeren (in heximalen.....)
Zij hebben ook een rollenbank voor 4wd met maximale koppel van 800nm.
En ik ga zeker voorzichtig doen...... 8)

05 sep 2007 10:54

Marco schreef:met de GT3 nog niet langs geweest John?


ikke niet........................over dit onderwerp heb ik nog persoonlijk gesproken met Paul van Splunteren, eigenaar Porsche Eindhoven- en beroeps GT3 cupracer (laats 24 uur Zolder gewonnen) en de vorige eigenaar van mijn GT3.


Hij is van mening dat iedere Porsche helemaal klaar is, en je er niet aan moet schroeven, alle Porsches zijn zo uitgebalanceerd dat ze precies rijden (ook qua vermogen) waar ze voor zijn ontworpen.

Dus geen aanpassingen......zeker niet op de GT3...man dat ding loopt al zo schofterig hard....

05 sep 2007 11:25

Euhm, de laatste 24 uren van Zolder zijn niet gewonnen door een Porsche maar door deze jongens :roll: :wink:

05 sep 2007 12:19

911-lover schreef:Euhm, de laatste 24 uren van Zolder zijn niet gewonnen door een Porsche maar door deze jongens :roll: :wink:



Koen je hebt gelijk.....bij deze de nieuwsbrief van Porschecentrum Eindhoven.....was nl. Spa/Francorchamps sukkel die ik ben


http://www.porschecentrumeindhoven.nl/p ... ur-spa.htm

05 sep 2007 13:17

Newt schreef:
porscheware schreef:Dus je hebt niets aan een test op de rollenbank omdat er nog andere factoren bijkomen :roll:
Ook gegevens voor een turbo kunnen ze toch corrigeren, die waarden zijn allemaal bekend.


nee hoor, je hebt er zeker wat aan. Bij een turbo motor zal je deze dus standaard onderschatten.


Je onderschat dus altijd, turbo of niet. Wat ik eerder al voorrekende: je inlaat temperaturen zullen altijd hoger zijn dan op de weg omdat je 200kmh rijwind gewoon niet kan reproduceren.
Met een turbomotor zijn je intercoolers veel minder effectief, en bij atmosferische motoren zijn je temperaturen onder de kap significant hoger (al speelt dit natuurlijk ook een beetje bij turbo motoren). Door de hogere temperaturen onder de kap wordt het inlaattraject warmer en dus de ingaande lucht.
Voorbeeld: bij 30 graden buitentemp hadden wij met normaal rijden in de 928 40 graden inlaat temperatuur (net voor de gasklep al!), en op de dynamo steeg dit tot 65 (met motorkap open zelfs)! Op de dynamo hadden wij 250 op de wielen, dus als je dit corrigeert voor de temperatuur kom je uit op 270.
Ondertussen hebben we ook plannen voor een waterinjectie bij het begin vd inlaat, kun je de boel zo nog 10 graden afkoelen, en ~10pk oppikken :D

05 sep 2007 14:47

ik ga helemaal met je mee in deze.... :D

05 sep 2007 15:26

John schreef:Koen je hebt gelijk.....bij deze de nieuwsbrief van Porschecentrum Eindhoven.....was nl. Spa/Francorchamps sukkel die ik ben


Och John , ook ik maak fouten.
Zij die niets doen maken ook geen fouten
We zijn maar mensen :wink:

06 sep 2007 14:59

944 guy schreef:
Newt schreef:
porscheware schreef:Ondertussen hebben we ook plannen voor een waterinjectie bij het begin vd inlaat, kun je de boel zo nog 10 graden afkoelen, en ~10pk oppikken :D


Waterinjectie altijd ná de intercooler monteren. 10pk winst is nog aan de voorzichtige kant, je kunt de ontsteking opnieuw mappen aangezien die scherper kan met meer koeling. Welk systeem ga je gebruiken? Zelf ben ik zeer tevreden over Aquamist, goede kwaliteit en werking.

@Newt: zeer imposante cijfers :cheers:

07 sep 2007 0:13

@Marc,

vlgns mij had 944guy het over een atmosfersiche 928....

07 sep 2007 14:43

Waterinjectie op een atmosferische motor... dat brengt niet veel hoor :?

07 sep 2007 23:06

Nou, de 928 blijkt dus een vrij slechte inlaat te hebben. Als wij hard doorblazen is de inlaattemperatuur nog altijd wel 15 graden hoger dan de omgeving, en dan meten we nog maar halverwege het traject. De lucht die de motor in gaat, gaat eerst voor de radiator langs, en blijkbaar pikt ie daar toch het 1 en ander aan warmte op.
Veel opleveren doet het niet, misschien een pk of 20 zoals ik voorrekende.
Mn pa was van plan een zelfbeun installatie erin te fleppen a 100 dollar.
Plaats een reactie