Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Helicoils

04 sep 2007 17:46

Vraagje over helicoils, als ik deze plaats, mag je dan de originele tapeinden hergebruiken of moet je nieuwe plaatsen? Als de draad nog goed is natuurlijk :wink:

04 sep 2007 17:50

Is het niet verstandiger om de tap (draad) einden te vervangen :?: - deze zijn aan 'stress' onderhevig geweest :idea:

04 sep 2007 17:54

Ik zou ze zeker vervangen. :idea:

04 sep 2007 22:43

Tuurlijk de draadeinden vervangen. Zoals Olaf al schrijft hebben die het aardig te verduren gehad en uiteindelijk zijn het de kosten nu ook weer niet om er nieuwe in te zetten.

04 sep 2007 23:53

over welke tapeinden spreken we eigenlijk??

die van de bak? die voor de cyllinders/koppen??

als het echt goed moet, zou ik geen helicoils monteren, maar timeserts, die zijn mechanisch veel steviger, zeker in een magnesium blok

nu , ivm de tapeinden
als je over die van de koppen/cyllinders spreekt, vervangen, dilivars , die hebben dan ook meteen een betere hitte expansie die gelijk is aan het alu van de cyllinders, zodat ze minder op spanning komen te staan
wel niet goedkoop

voor bv de tapeinden van de versnellings bak of de motor mount
als de draad goed is, zou ik ze hermonteren, met timeserts zullen ze wel blijven ziteen...

05 sep 2007 0:17

mayonaise schreef:als het echt goed moet, zou ik geen helicoils monteren, maar timeserts, die zijn mechanisch veel steviger, zeker in een magnesium blok



Zijn timeserts hetzelfde als casesavers?
Dus gewoon draadbusjes met binnen en buiten metrische draad?
Of is dit nog een andere oplossing?

05 sep 2007 0:43

Ome Sander schreef:Zijn timeserts hetzelfde als casesavers?
Dus gewoon draadbusjes met binnen en buiten metrische draad?
Of is dit nog een andere oplossing?


gelijkaardig, maar niet gelijk
kheb geen ervaring met casesavers, schijnt iets andere buitendraad te zijn of zo, sommigen zeggen dat ze nog iets beter zijn qua materiaal
maar allebei stukken beter dan helicoils

05 sep 2007 14:44

Het betreft de cilindertapeinden, ik ga ze vervangen door 993, dit zou goed moeten zijn volgens Peter. Toch eens bevragen over die casesavers en helicoils, ken zelf het verschil niet, misschien heb jij wat uitleg en evt foto's over de verschillen?

:wink:

05 sep 2007 16:58

helicoils zijn een soort draad

Afbeelding

timeserts en ook casesavers, zijn inserts, busjes , die (de uitgeboorde) defecte gaten worden gezet

Afbeelding

de helicoils zijn bijlange zo sterk niet als de inserts

05 sep 2007 17:26

Ok, duidelijk antwoord. Ik maak zelf weleens gebruik van case-savers in kevermotoren, die hebben dan aan de buitenzijde M12 metrisch fijne draad, en binnenin M8 draad.
Helicoils ben ik ook niet zo'n fan van. Had er pas weer 1 om een bougie hangen, toen ik deze ging verwisselen... :cry:
Plaats een reactie