Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

motorrevisie of andere motor 3.0 sc

26 sep 2007 21:30

Na wat verder onderzoek aan de motor van mijn 3.0 sc van '81 blijkt er een tapeind (van de cilinderkop) afgebroken te zijn. Gevolg is dat het blok eruit moet en op zijn minst aan beide zijden de tapeinden moeten worden vervangen. De motor heeft bijna 200.000 km gelopen dus in zo'n situatie kun je net zo goed gaan reviseren maar dat gaat om en nabij de 7000 euro kosten.
Zijn er nog alternatieven of weet iemand een gereviseerde motor te koop of.....

Vast bedankt

26 sep 2007 21:35

Denk dat je voor een geriviseerde motor net zoveel kwijt ben, denk ik. :roll:
Kun je bij Wams is niet informren of hij iets heeft liggen, en jouw motor kun omruilen.
Of iemand die de revisie voor je doet. :idea:

26 sep 2007 21:36

Alternatieven?

Je bedoeld goedkopere alternatieven?
Ik denk niet dat je voor minder geld een gereviseerde motor koopt. Wel een andere oude motor.

Een alternatief is om jouw motor uit te bouwen, eenvoudig uit elkaar te halen, alleen vervangen wat daadwerkelijk defect is en weer rijden.

Je maakt dan alleen kosten voor draadeinden, een pakkingset en wat olie.
In hoeverre kun je zelf het werk verrichten?

Bedenk wel dat de motor er niet slechter maar waarschijnlijk ook niet beter van wordt, uiteraard ben je van de cilinderkoplekkage af en misschien ook van eventuele andere olielekkage's.
Maar als jouw motor nu goed loopt kun je door eenvoudig te repareren misschien nog jaren rijden.

Erwin.


.

26 sep 2007 21:44

de optie van alleen repareren wat nodig is kan ik idd ook overwegen maar de vraag is wat het dan gaat kosten en de kans is denk ik groot dat je meer tegenkomt. Zelf te werk gaan kan ik overigens niet, dat is te groot voor me.

26 sep 2007 22:09

Is dat een 204pk blok?

Ik heb namelijk wel interesse om je blok over te nemen.

Laat even weten of je dit iets vindt.

Gr

Michael

27 sep 2007 10:09

Jakko schreef:de optie van alleen repareren wat nodig is kan ik idd ook overwegen maar de vraag is wat het dan gaat kosten en de kans is denk ik groot dat je meer tegenkomt. Zelf te werk gaan kan ik overigens niet, dat is te groot voor me.


Als je EUR 5 - 7.000 investeert in je huidige motortje dan heb je een prima machien. Lijkt mij zonde om bij deze km stand veel de demonteren voor het repareren van alleen defect tapeind en andere dingen die je dan ook los hebt laat zitten (zuigerveren / klepgeleiders).
Voor diezelfde EUR 5.000 - 6.000 koop je "at best" een andere motor waar zeer waarschijnlijk weer eenzelfde hoeveelheid werk aan zit.
Het is mi kwa "total cost" altijd voordeliger om een motor die in basis goed is op te knappen, dan een andere motor te zoeken.

28 sep 2007 9:22

gewoon die tapeinden recht afslijpen en met cobaltboortjes inboren, gaat perfekt.
Ik heb hetzelfde blok alleen weinig tijd, nog 1 bout van de 3 te gaan en dan kijken of ik er weer netjes schroefdraad in krijg gemaakt.
Ik heb 250k op de klok, zoals Erwin al zegt: als hij mooi loopt, geniet er nog een tijd van, complete revisie kan altijd nog.

28 sep 2007 19:09

Ik denk niet dat hij mooi loopt, want in een ander draadje http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=15221 kreeg hij zelfs geen benzine.

01 okt 2007 22:19

FlatSix911_BE schreef:Ik denk niet dat hij mooi loopt, want in een ander draadje http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=15221 kreeg hij zelfs geen benzine.


Dat probleem lag aan een defect relais van de benzinepomp en is verholpen. de motor loopt nu, op de lekke kop na, als een zonnetje

Verder dank voor jullie tips, nu nog op zoek naar een geschikt bedrijf. Ik heb de auto tot nu toe bij Wams in Eindhoven laten onderhouden, wat is jullie mening over dit bedrijf? Over Manule Pelzer word met veel lof gesproken.... Of moet ik op zoek gaan naar een puur motorrevisie bedrijf?
Overigens wil ik alleen de 24 tapeinden laten vervangen en de zaak mbv nieuwe pakkingen weer monteren.

02 okt 2007 10:16

"Goedkoop reviseren" zal je in later stadium opbreken denk ik, oliepomp is het "hart" van de motor en deze produceerd op een gegeven moment te weinig druk om de vaak "gesleten" drijfstanglagers te kunnen voorzien van voldoende olie.
De lagerspeling wordt groter waardoor deze een grotere oliefilm krijgen en dus meer olie nodig hebben om voldoende te kunnen smeren.
Resultaat is warmteontwikkeling wat de olie ontdoet van zijn smerende werking.
Porschekwaal is dan ook dat het drijfstanglager van de 3e cilinder er spontaan uitloopt.
Dit is het lager die als laatste smering krijgt.
Klepgeleiders opmeten is ook geen overbodige luxe, met name de uitlaatkant, ingeslagen klepzittingen, pistonpenbus slijtage zuiger/cilinder tolerantie opmeten, distrubutiekettingen slijtage etc.
Succes met je keuze.

Hierbij een recentelijke SC revisie;



http://www.porschespecialist.nl/fotoalbum_projecten.php?album=Revisie%20911%20SC%201981

02 okt 2007 17:06

[www.sportwagenspecialist.nl]

Kijk hier maar is, ik denk dat je hier voor een redelijke prijs een redelijk goed blok hebt!

02 okt 2007 17:15

dries schreef:
www.sportwagenspecialist.nl



Zo werkt het linkje wel.

02 okt 2007 20:45

cabrio wim schreef:


Zo werkt het linkje wel.


Manuel Pelzer heeft geen blokken liggen maar na gebeld te hebben is hij wel interessant met zijn prijzen. Heeft iemand ervaring met hem?
Plaats een reactie