Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Kapotgelopen drijfstanglager... es functioniert jawohl!

29 sep 2007 16:58

Na onze circuit avontuur anderhalve week terug (zandvoort, dolle boel :D ) hadden wij een onheilspellende rammel.
Vandaag de boel eindelijk uit elkaar gehaald en 2 kleplichters kan ik met 1 vinger indrukken. Ze veren wel terug maar 5 anderen zijn met geen mogelijkheid in beweging te brengen, en een 6e is een heeeeeel klein beetje week.
Maar hoe zitten deze dingen precies in elkaar? Ik weet wel dat het rondje onderin een zuigertje is, en dat olie vd motor genoeg druk levert om de beweging vd nokkenas 1 op 1 door te geven naar de klep. Maar blijkbaar zit er ook een veer in om de boel vast wat voorspanning te geven.
Tevens zit er iets van een 1 richtingsklep in (kogeltje oid) om de olie erin te laten, maar niet eruit.
Heeft iemand bijv een doorsnede tekening?
En waarom zouden deze opeens op het circuit kapot gaan? Onder het rijden merkten we niks, juist bij stationair draaien kwam het gerammel tevoorschijn en kapten we dr mee.
Zou de oliedruk bij hoge toeren voldoende zijn om de kleppen te bedienen?
Laatst bijgewerkt door 944 guy op 12 apr 2008 18:10, in totaal 4 keer bewerkt.

29 sep 2007 17:01

Misschien heb je hier iet aan?


Door vervuiling kan het zijn dat een kogeltje niet maar goed afdicht waardoor hij gaat lekken. Als een auto een poosje heeft stilgestaan kan het gebeuren dat de olie terug loopt waardoor je kort na de start getik hoort. Binnen een paar seconden hoort dit weg te zijn. Als er 1 klepstoter niet meer goed is moet je ze allemaal tegelijk vervangen.

29 sep 2007 17:11

944guy schreef:En waarom zouden deze opeens op het circuit kapot gaan?


Ik denk dat ze al ver op hun einde waren, en bij dagelijks gebruik zal het niet zo'n vaart gelopen hebben en zullen ze nog wel enkele maanden geleefd hebben.
Maar door gebruik op het circuit, hoge toeren en volle belasting, dit was nu net de genadeslag.

29 sep 2007 17:29

Afbeelding
das een niet porsche specifiek tekeningetje

om hydraulische klepstoters te testen, moet je ze in een een bad olie leggen
en dan de plunjer met de hand proberen in te duwen, als ie na 2 max 3 keer duwen niet hard wordt, is ie slecht
het kan geen kwaad om ze eens met WD40 te lijf te gaan voor de test, weekt de boel los, eventuele carbon residue en zovoorts eruit...



ook van groot belang is de olie filter
Fram en namaak Mahle hebben geen terugslag klep
deze klep is nodig, om te verhinderen dat de boel leeg loopt tijdens stil staan
en dan heb je ook een hoop herrie bij opstarten, omdat de druk eerst moet opbouwen..

29 sep 2007 18:02

Het plaatje in de link van double G lijkt idd het meest op de porsche units: er is geen manier om ze uit elkaar te halen en daar is net een intern borg ringetje te zien. Dat zal iets van een verend borgringetje zijn die na montage de boel opgesloten houdt.

Mayo: ik zal die test eens uitvoeren.

Edit: test uitgevoerd, zo lek als een mandje.
Laatst bijgewerkt door 944 guy op 29 sep 2007 18:22, in totaal 1 keer bewerkt.

29 sep 2007 18:07

er is zowieso niks dat zelf kan worden gefixt aan die dingen (behalve dan met WD40 het bestaande binnen werk proberen schoon te maken)

de borgveertjes zijn eenmalig gebruik, bestaan geen reparatie kits of dergelijke voor... bovendien wil je niet dat die dingen lostkomen in een draaiende motor

zijn ze kapot, dan gewoon vervangen

29 sep 2007 19:22

Double G schreef:Als er 1 klepstoter niet meer goed is moet je ze allemaal tegelijk vervangen.

Moet?...
Vaak is het moeilijk om voor demontage te bepalen welke stuk is/zijn, maar ik zou ze toch maar aan 1 kant vervangen als het getik ook maar aan 1 kant zit. (Refereer hierbij aan een boxerblok ;-))

Na demontage is ook nog de test van mayo mogelijk...

29 sep 2007 19:44

Paul van Engelen schreef:Moet?


Ok, is het verstandig :wink: .

Maar bij een 944 heb je geen 2 cilinderrijen :wink: , en aangezien het een behoorlijke operatie is om erbij te kunnen (de nokkenas zit nl. in het kleppendeksel, dus de distributieriem moet eraf) is het erg zonde als na vervanging van de 2 of 3 slechte er toch nog een aan het einde van z'n leven was.

29 sep 2007 21:07

moet echt niet allemaal tegelijk
die dingen zijn niet echt goedkoop en je hebt er 8 stuks van nodig

de ene zijn functionaliteit, heeft geen enkel effect op de functionaliteit van de andere

je hebt weliswaar geen enkele garantie, dat de andere niet ook binnenkort zullen falen, maar het is niet iets waar het een typisch iets is dat ze allemaal gelijk falen... het is niet echt een component dat aan wrijvings sleet blootstaat ( dat zuigertje en balletje en al het binnenwerk) zoals bv de lagers in de motor...

en terugslag klep, op de olie filter
de OEM , Porsche Mahle filters voor 944, hebben een interne klep die ervoor zorgt dat de olie niet uit de kop leeg loopt tijdens stil staan

FRAM en namaak hebben die klep niet
gevolg, met FRAM krijg je tus het leuke fenomeen, dat je hydraulische stoters en de kop leeg lopen, en dan kan het al es een minuut of 2 duren voor ze mooi vullen, en tot die tijd zit er een geklepper onder je motorkap...

29 sep 2007 21:45

ik weet het uit ervaring
vorige 944 gekocht met FRAM erop
klepperde bij opstarten, tot 2 minuten lang
Mahle op gevezen, en klepperen was weg

bovendien heb ik al tal van sites gezien waar ze filters open snijden en vergelijken, en de FRAM's zijn gewoon rommel qua filtermateriaal

29 sep 2007 21:56

Elven schreef:Het is alleen maar jouw ervaring, hoeveel procent is dat van eenieders ervaring, mijn vriend 8)


vraag maar na op pelicanparts.com of op 944forum.com
het is een bekend probleem, ik ben niet de enige die dit heeft voorgehad
geen terugslag klep = klepperende klepstoters

Porsche heeft de 944 geleverd met een Mahle filter die een terugslag klep met stalen veer heeft, en dat was met een reden, das niet mijn ervaring, das Porsche ervaring


een oliefilter is te cruciaal op een motor, om te gaan treuren over een 10 tal euro's meer prijs voor Mahle tegenover de goedkopere merken

29 sep 2007 22:21

ik heb geen prijzen lopen opzoeken hoor, dat van die prijs ga ik echt niet gaan lopen opzoeken om aan te tonen dat Mahle's iets duurder zijn dan FRAM's, das ergens een onderdeel op een factuur dat ik niet eens bekijk, 't is de moeite niet

en je bevestigd gewoon dat het qua prijs de moeite niet waard is om iets anders dan OEM/Mahle te monteren

29 sep 2007 22:26

http://www.944forum.com/forum/showthrea ... oliefilter

29 sep 2007 23:40

Kun je misschien wat copy-pasten mayo? Inlog vereist... :?

29 sep 2007 23:43

hmm, wist ik niet, dacht dat login enkel nodig was voor posten

but here goes

944TurboS schreef:Fram filter element heeft tov een orgineel filter een veel kleiner oppervlak, dus minder goede filter werking.

Er staat me ook iets bij dat de inlaat gaatjes kleiner zijn ( beperkt goede doorstorming) , en dat de terugslag klep van "bedenkelijke" kwaliteit is waardoor vuil terug kan stromen in de motor.

ergo geef dus gewoon een paar euri meer uit voor een goed (orgineel) filter



chris944 schreef:zoekfunctie levert genoeg op, het komt erop neer dat een (de meeste iig) FRAM oliefilter geen terugslagklep heeft , en een filter van Mann of Mahle of origineel hebben dat wel. Dit zorgt ervoor dat er na het starten sneller oliedruk op word gebouwd omdat het oliefilter niet leegstroomt wanneer de motor uit staat. Vinden je lagers en klepstoters fijner...

Luchtfilter maakt niks uit, Fram of Mahle of Mann of wat dan ook..



speedfreak schreef:Hee Drewster ,denk dat je jou garage echt niet over de dubieuze kwaliteit van de fram filters hoeft in te lichten...,. niet alleen bij porsches geven deze filters problemen, is redelijk algemeen bekend....

30 sep 2007 11:27

Een hydraulische klepstoter hoort niet of nauwelijks leeg te lopen bij stilstand. Natuurlijk zit er in elke stoter een terugslagklepje die dat moet voorkomen. In de loop van de tijd worden echter de afdichtingen steeds minder goed wat kan leiden tot lekkage met als gevolg dat de stoter bij starten van de motor even de tijd nodig heeft om zich te vullen. Kan zijn dat een verkeerd filter de olie laat teruglopen, echter, dan zijn de stoters ook al niet zo best. En natuurlijk bij het vevangen, alle stoters vervangen. Ze zulen echt allemaal verslijten, timing en lift hoogte zal ook iets veranderen. Leuk effect krijg je wanneer er een aantal verse stoters tussen zitten.

30 sep 2007 12:30

hoe kan de timing nu veranderen als de klepstoters gevuld zijn met olie?

timing kan zowieso niet veranderen, want dat doet de nokkenas enkel de duratie of hoogte van de lift kan verandern, maar dan moet die klepstoter al enorm, gigantisch ingeslepen zijn, zichtbaar, en dat heb ik toch nog nooit gezien

de duratie misschien , als ie ook weer compleet uitgeslepen is
en de lift, idem

je zal waarschijnlijk sneller iets verliezen op je nokken, want in tegenstelling tot de stoters, roteren die niet rond (klepstoters zijn zo ontworpen net om sleet tegen te gaan), en is het altijd hetzelfde vlak dat slijt



944-guy kan het eens nameten als ie er toch eentje zou moeten vervangen
kan ie nog altijd beslissen wat ie doet, maar ik durf wedden dat het bijna niks scheelt


bovendien, hydraulische zijn net gemaakt om altijd een ideale clearance te hebben , daarom bestaan er geen valve adjusts op auto's met hydraulische stoters, als ze vullen met olie zoals ontworpen, zijn ze goed

kan me niet inbeelden dat dit een issue zou zijn, het workshop manual voor de 944 vermeld geneens dat er iets geinspecteerd moet worden op de klepstoters...

30 sep 2007 13:21

Timing en lifthoogte kan veranderen omdat met de jaren de "Leak space" (ruimte tussen zuiger en cilinder in de lifter) groter wordt. Daardoor wordt er teveel olie uit de lifter geperst wanneer de klep zich opent, dus verlies je hoogte en timming. De beschikbare oliedruk in de kop moet de weggelopen olie in de lifter weer aanvullen, dat lukt soms niet meer (oliedruk te laag, olie te dik), gevolg is een tikkende klep. Enige remedie, vervangen van de lifter. Een andere mogelijkheid is dat de lifters inwendig vuil zijn, de boel sluit dan niet meer goed, olie lekt weg, tikkende kleppen is het gevolg. Hydraulische lifters zijn zeer gevoelig voor vuile olie. Porsche heeft niet voor niks in een 993 een extra oliefilter in de olie aanvoerleiding geplaatst. En ze zijn zo slim geweest het filter zo te monteren dat het niet leeg kan lopen :D :D.

Dat oliefilter verhaal lijkt mij een broodje aap verhaal. Zeker, een leeg lopend oliefilter kan bij starten gedurende een korte tijd een te lage oliedruk opleveren. De oliepomp moet namelijk het filter vullen met olie, maar dat duurt echt geen 2 minuten, gelukkig niet, eerder 2 seconden. Wat dacht je dat de capaciteit van een gezonde oliepomp is?

30 sep 2007 13:31

broodje aap, meerder 944 rijder heeft het al zelf ondervonden, das gewoon zelf ervaren door die mensen waaronder mezelf... kun je moeilijk broodje aap noemen

en timing kan onmogelijk wijzigen door middel van de klepstoter, enkel de duratie of hoogte van de lift zou in extreme omstandigheden misschien beinvloed kunnen worden
timing is niet variabel, timing wordt namelijk door de motor bepaald, die de nokkenas aandrijft, en die op zijn beurt de stoters bediend

enkel Variocam of dergelijke kan de timing veranderen


Afbeelding



nokken as wordt op tijd gezet tenopzichte van de motor
en dat is kritiek, mag niet verspringen

als die timing zou kunnen veranderen, dan is er iets die niet klopt in de aandrijving van de nokkenas, op een 911 zou dat een ketting zijn, op een 944 een nokkenas riem , tandje verschuiven, complete breuk van de riem of ketting, gevolg : klep tegen zuiger, haal de doekoe maar van de bank

30 sep 2007 13:50

Met timing bedoel ik dat de klep later open kan gaan omdat er olie weglekt. Andersom kan ook, de lifter wordt te veel opgepompt, gevolg, klep blijft open staan. Speelt vooral bij koude motor. Het effect is leuk, motor start en slaat door te weinig compressie direct weer af. Oorzaak is vaak verkeerde olie (te dik) of sterk vervuilde lifters. Ik verzin dit niet allemaal zelf, zijn gewoon praktijk verhalen uit de garagewereld.
Ik sluit me volledig aan bij Elven:

"Als een hydraulische klepstoter of klepspelingsbegrenzer 'kleppert' gedurende langere tijd deugt deze niet meer en dat ligt m/i niet aan een klep of het oliefilter! "

30 sep 2007 13:56

Peter 993 schreef:Met timing bedoel ik dat de klep later open kan gaan omdat er olie weglekt.


das de duratie die ingekort wordt( en lift zou dan ongetwijfeld ook minder zijn)
en als je zoeen klepstoter hebt, dan zal ie niet hard worden bij de test in oliebad

01 okt 2007 22:58

Ben even loos bezig geweest vandaag, open geslepen en gekeken hoe het werkt:
Doorzichtig dimetrisch aanzicht:
Afbeelding
Doorsnede over het midden (let dus vooral hoe de olie naar binnen gaat, altijd leuk om te weten):
Afbeelding
En een plofprent (onderdelen nog licht doorzichtig):
Afbeelding

Dit is eigenlijk alleen een heeeeele sterke vermoeden, omdat dat wazige veer steunpunt onder vast zit. Dit zal dan waarschijnlijk ook de reden zijn dat de onze lek zijn. Op de 1 of andere manier is deze gaan klemmen en bij toevoer van olie is deze permanent open komen te staan.
Normaal wordt deze door de veer dus op het gaatje gedrukt waardoor de olie niet kan ontsnappen.

02 okt 2007 7:51

944 guy schreef:Dit is eigenlijk alleen een heeeeele sterke vermoeden, omdat dat wazige veer steunpunt onder vast zit. Dit zal dan waarschijnlijk ook de reden zijn dat de onze lek zijn. Op de 1 of andere manier is deze gaan klemmen en bij toevoer van olie is deze permanent open komen te staan.
Normaal wordt deze door de veer dus op het gaatje gedrukt waardoor de olie niet kan ontsnappen.


Dat is dus het terugslag klepje. Wanneer de in- of uitlaatklep open gedrukt wordt stijgt de oliedruk in de lifter zeer fors met als gevolg dat het klepje in de lifter zeer stevig wordt dichtgedrukt. Werkt eigenlijk zeer eenvoudig. Zie je ook waarom bij stilstand de lifter niet hoort leeg te loepn.

26 okt 2007 19:20

Peter, op zich snap ik wel hoe die werkt ;) Mijn vermoeden was dat omdat het plaatje er niet uit kon, hij was uitgezet, en dus ook niet meer goed af wilde sluiten.
Maargoed, er was een opmerking over het nameten:
Over de hoogte zijn de oude 0.15mm versleten. Bovendien zijn de oude lichtjes hol doordat de nokkenas op het midden drukt, de nieuwe zijn 100% vlak. Ik denk dat de slijtage in de orde van 0.25mm zit of zo.

27 okt 2007 20:58

Nou, potverdrie, dolle boel. Alles weer in elkaar gezet... niks veranderd... die klote dingen waren toch echt stuk. IK BAAL...
Ik sta open voor meer suggesties wat een gerammel kan veroorzaken op het toerental vd nokkenas..., klepveren zijn al in orde. Het oliepeil spring wel als een idioot heen en weer sinds de circuitmiddag.
Plaats een reactie