Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
03 okt 2007 15:55
Als ik een 3.2 motor wil ombouwen en daar 2.4S nokkenassen inleg met carbs erop in plaats van injectie, moet volgens alles wat ik nagekeken heb theoretisch lukken.
Zou ik een veel sneller blok krijgen wat gigantisch zou moeten trekken en lopen.
Heeft iemand ervaring met zulke bouwmethodes.
03 okt 2007 16:08
Erwin van Renntech heb ik weleens een 3.2 om zien bouwen met carburateurs enzo
03 okt 2007 17:04
gelijk bellen Wim
03 okt 2007 17:23
Ach waarom niet, 3.2 nokkenassen zijn vrij tam geslepen, en ik had mijn vraag ook anders kunnen stellen, b.v. passen 2.4 nokkenassen ook in een 3.2 motor.
En als je daar dan een voeding op kan zet die goed van brandstof voorziet, denk ik dat je een vrij snel blok krijgt.
En zotten moeten er ook toch zijn op het forum.
03 okt 2007 17:56
tja, mocht het passen is de kans groot dat je er een piekerig blok voor terug krijgt, leuk voor het circuit.....maar op de weg is het natuurlijk niks, daarvoor is de gemiddelde/veilige timing ook zo tam.
Kan je ook gelijk je toerenbegrenzer veranderen naar 7000tpm en...en...
03 okt 2007 18:45
Dat is nu net de bedoeling Marcel, wil gewoon een nerveus blok bouwen voor eventueel circuit of ralley.
Dus hoop wat meer info zo te krijgen.
03 okt 2007 19:38
cabrio wim schreef: moet theoretisch lukken.
Wat is er anders aan die nokkenas en waarom word de motor dan zoveel anders?
03 okt 2007 19:42
marcelSC schreef:Kan je ook gelijk je toerenbegrenzer veranderen naar 7000tpm
Die van ons slaat er dan pas in.
03 okt 2007 20:18
Optimistische toerenteller? Komt vaker voor.
03 okt 2007 20:22
Nokkenas is hoger, dus langer open.
Wil gewoon is gaan experimenteren heb nog verschillende onderdelen van Porsche's liggen en ben gewoon eens aan het kijken of ik zo een nieuwe motor kan bouwen.
Heb ook nog carbs liggen en deze kun je dan aanpassen aan de vraag van de motor.
Spul ligt daar toch maar, dus gewoon is gek doen.
03 okt 2007 23:19
S nokkenassen zijn high lift , high duration
moet je zuigers voor hebben met valve pockets
kdenk niet dat dit met standaard 3.2 zuigers lukt
bovendien heeft een 3.2 een ander nokkenas huis dan de vroeger motoren...met 4 lager vlakken ipv 3
dus moet je ook oude stijl nokkenas huizen vinden
OF je moet nokkenassen laten maken met S profiel, en 4 lager vlakken
een S nokkenas op een 3.2 zal niet zo piekerig zijn als ie op een 2.2 of 2.4 is
omdat er zoveel meer motor inhoud is, een 2.7RS , ook met S profiel is al enoooorm minder piekerig dan een 2.4, en zelfs ene 2.4 is al minder asmatisch onderin dan een 2.2...
zowieso zal er bij het bouwen van die motor een zuiger/klep clearance meting moeten gebeuren... altijd nodig bij custom werk...
ik denk dat op een 3.2 , er meestal 964 sport nokkenassen worden ingeprokt, maar weet nu zelf ook niet van buiten of die dan met originele zuigers en dergelijke passen
oh ja, en vergeten
de redline omhoog trekken tot S redline, 7300
das niet aan te raden zonder verdere modificaties
de slag op een 3.2 is veel te groot om hoge toeren te maken
hoe langer de slag, hoe sneller de zuiger moet bewegen om een revolutie door te maken
nu ja, het kan best wel, maar dan moet je toch echt zwaar geld gaan bovenhalen om de boel ervoor te prepareren, stangen verlichten, drijfstang bouten versterken, enzovoorts
ik wil eentje bouwen met hoge toeren, en ik wil dit met een 3.0 blok doen
een oude 2.2 krukas erin, korte slag, en op 2.8L uitkomen
daarom heb ik een 930/02 of 930/50 blok nodig, omdat dat de enige aluminium blokken zijn waar de oude krukassen in passen (6 bouts) de latere alu cases (vanaf SC)gebruiken 9 bouts krukassen , de oudjes passen er niet in
04 okt 2007 8:21
Mayo, thanks voor de info. Maar zoals je schrijft een en ander zal aangepast moeten worden, heb ook nog 3.0 met 204 pk liggen. Dus kijken wel hoe het loopt.
Maar ik wilde gewoon weten van een paar mensen hier of het haalbaar was / is.
Wat er uitkomt zien we wel, dat is het leuke ervan.
Mijn maat heeft nog een body van een 2.4 S liggen, en willen samen iets gaan bouwen voor circuit of eventueel rallye.
04 okt 2007 8:57
marcelSC schreef:tja, mocht het passen
Het gaat alleen passen als je ook de nokkenashuizen van een bv. een 2.2 of 2.4 neemt.
marcelSC schreef:
is de kans groot dat je er een piekerig blok voor terug krijgt, leuk voor het circuit.....maar op de weg is het natuurlijk niks
Een 'S' nokkenas gaat uitstekend op de weg, en is nog steeds redelijk tam.
Piekerig wordt het blok zekers niet.
Je kunt ook alleen carburateurs op een 3.2 zetten in combinatie met bv. een SSI uitlaatsysteem, dan heb je al een leuke verbetering.
Met andere nokkenassen ( geen 'S' nemen, er zijn betere) erbij in combinatie met speciale zuigers kom je op 275 pk ( bij 7000 omw/min) en een hele 'vlakke' motor wat betreft koppel.
Perfect voor op de straat.
( wel hoger benzineverbruik)Overigens rijdt een originele 3.2 motor atijd het beste.
Maar een getunde is leuker.
04 okt 2007 9:10
@Erwin ook bedankt voor de info, wat je schreef over de carbs is ook mijn bedoeling.
Over welke nokkenassen spreek je dan.
04 okt 2007 16:31
Schrick 292 of hoger
of DC60, DC80 webcam profiel
kzou het niet al te gek maken als ik jouw was
piekerige cams hebben toeren nodig
en kzei het al , een 3.2 met lange slag, houdt niet zo van hoge toeren in standaard uitvoering, of je moet de slag verkleinen, of je moet de boel verstevigen/verlichten
piekerige cams met lage redline, das net als verplichte coitus interruptus, zul je op lange duur zowieso teleurgeteld van zijn en meer willen
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.