Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
12 okt 2007 13:58
Op het forum al vaak gelezen dat het niet goed is voor de motor om teveel toeren te maken als deze nog koud is, maar dat je moet wachten tot de motor warm is. Dat klinkt logisch. Maar hoeveel is teveel toeren? In mijn geval, ik heb een Boxster 2.7
12 okt 2007 14:11
Tot 3500 RPM bij 'n koude motor, toch
12 okt 2007 14:19
Koud ga ik nooit hoger dan 3.000 rpm
En koud betekent bij mij het eerste half uur rijden
Ooh ja, ik heb een luchtkoeler
12 okt 2007 14:24
luchtkoeler. in principe niet hoger dan 3500 (soms even tussen 3500 en 4000). eerste 20 min.
12 okt 2007 14:33
Voor de zekerheid rij ik de eerste 20 minuten ('s winters soms nog langer) < 3000 rpm.
12 okt 2007 14:35
ik tot max 3000 toeren,
robert
12 okt 2007 15:12
watjes
12 okt 2007 15:13
@ Gerben - wat zegt je instructieboekje? Mij lijkt dat je een waterkoker in 5 minuten op bedrijfstemperatuur hebt. Mijn smax nog sneller zelfs.
12 okt 2007 15:34
horn schreef:Mij lijkt dat je een waterkoker in 5 minuten op bedrijfstemperatuur hebt. Mijn smax nog sneller zelfs.
Bij jou worden auto's zelfs gloeiend heet
12 okt 2007 15:46
horn schreef:@ Gerben - wat zegt je instructieboekje? Mij lijkt dat je een waterkoker in 5 minuten op bedrijfstemperatuur hebt. Mijn smax nog sneller zelfs.
Het water in de koker wel ja
Maar de olie en de bak ...? neeuuhh niet in 5 minuten
Ikzelf hou altijd 15-20 minuten of ongeveer 15 kilometer aan. Daarvoor onder de 3000 rpm.
Laatst bijgewerkt door
aero op 12 okt 2007 15:47, in totaal 1 keer bewerkt.
12 okt 2007 15:47
boekje: 1e 5 minuten onder 4500/m. zelf: 1e 10 minuten onder 4000/m.
12 okt 2007 15:50
Als het boekje zegt de eerste vijf minuten tot 4500rpm, dan kan je nog afvragen met welke last?
Dus met koude motor volgas naar de 4500rpm kan ?
12 okt 2007 15:59
mmmmmmmm ik schakel al bij 2500 als hij koud is na een 15min ga ik wat verder door trekken maar hij is pas lekker warm na een 30 minuten.
misschien ben ik wel tevoorzichtig met mijn gereviseerde motortje?
anton964
12 okt 2007 16:17
Nee hoor Anton, kom zelf ook niet hoger als hij koud staat boven de 2500 toeren.
Laat ze ons dan maar watjes

noemen, ik geef pas gas als hij goed op temperatuur is.
12 okt 2007 16:28
De discussie gaat - voorzover ik het begrijp - nu de goed kant op.
Het zijn niet alleen de toeren, maar het is ook het geleverd vermogen dat
je in de hand dient te houden.
Je kunt je het geweld voorstellen waarmee een hete zuiger (weinig massa)
uitzet en zich de koele cylinderwand (grote massa) in vreet, wanneer je volgas
geeft bij 1500 toeren in de 5e versnelling.
Om voor mij onverklaarbare redenen heet dit verschijnsel 'kruipen'. De
tegenstelling met 'lekker lopen' is er natuurlijk wel.
Laatst bijgewerkt door
PaulusdB op 12 okt 2007 17:25, in totaal 1 keer bewerkt.
12 okt 2007 16:58
horn schreef:@ Gerben - wat zegt je instructieboekje? blablabla...
Keine Ahnung, ich werde mal gucken.
12 okt 2007 17:05
Vanaf het temepratuurmetertje iets voorbij 80° staat mag je toch voorbij de 3000 toeren gaan, of is de motor dan nog niet warm? (in mijn geval boxster 2.5)
12 okt 2007 17:13
3000 rpm max.
En natuurlijk half gas, met vol gas belast je de boel ook teveel.
Daarnaast heb ik een olie temp meter, pas als deze rond de 90 staat ga ik het gas erop gooien.
12 okt 2007 18:01
Sommige medeweggebruikers hebben een goede intuitie.
12 okt 2007 18:01
Ik heb liever iets meer oliedruk en koppel, ook bij koude motor.
12 okt 2007 19:06
PaulusdB schreef:Je kunt je het geweld voorstellen waarmee een hete zuiger (weinig massa)
uitzet en zich de koele cylinderwand (grote massa) in vreet, wanneer je volgas
geeft bij 1500 toeren in de 5e versnelling.
Mijn 964 Tip schakelt bij ijskoude motor op hogere toeren dan bij bedrijfstemperatuur. Als ik vertrek (tip vertrekt in 1 enkel wanneer koud, nadien standaard vanuit 2de) en ik geef zeer weinig gas, dan zal hij pas tegen 3000rpm schakelen. Geef ik wat meer gas bij vertrek in koude toestand, dan zal deze bij 2000rpm al schakelen. M.a.w, belast je wagen niet door onnodige lage toeren te houden, gewoon vlotjes rijden zonder al je koppel te gebruiken.. de eerste kilometers!
12 okt 2007 19:09
GerbenJ schreef: Maar hoeveel is teveel toeren? In mijn geval, ik heb een Boxster 2.7
6000 is teveel
18 okt 2007 23:09
Toerental is helemaal niet belangrijk bij een koude motor, het gaat om de belasting, dus als je gewoon rustig gasgeeft bij koude motor is het toerental niet heel relevant, P adviseert zelf onder de 5000 tpm te blijven met koude motor. Als je te lang lage toeren draait duurt het ook alleen maar langer eer dat de olie warm is.
18 okt 2007 23:13
tja zo word het natuurlijk moeilijk.wat is nu de juiste manier van warm rijden?
anton964
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.