Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

911 en 200.000 km.

13 okt 2007 20:57

Graag zou ik van de experts willen weten waarom bij een 911 motor de +/_ 200.000 km. zo belangrijk lijkt te zijn i.v.m. eventuele slijtage en / of revisie. Er van uitgaande dat de auto goed onderhouden is en netjes warm gereden wordt is die k.m. stand dan zo'n omslagpunt? Je ziet het ook aan de b.v. de prijs die meestal behoorlijk zakt. Heeft het met een boxermotor te maken?
Andere types zoals de 928 of de 944 hebben er blijkbaar minder last van?

13 okt 2007 21:00

in de kop. je leest hier vaak over een revisie tussen 180 en 250K km's. Omdat je dan vaak de 5+e eigenaar bent en niet iedereen heeft hem goed onderhouden en netjes warm gereden. Na 200K beginnen vaak kleine slijtage problemen die kunnen leiden tot een grotere reparatie. Vaak is wel het verhaal volgens mij 'als hij toch open ligt, doe dan maar alles meteen'...

goede akk zegt wat (bijgeluiden etc) maar ze kunnen niet in de motor kijken. denk zelf dat 200K een beetje een psychische grens is. Heb ik overigens ook met andere auto's.

13 okt 2007 21:08

Oke, duidelijk. Ik vroeg het me af omdat je hoort of leest dat de een al met 140.000 aan de beurt is en een andere met het dubbele. Misschien dat je ook een beetje mazzel moet hebben?

13 okt 2007 21:17

ach, je kan zo'n luchtgekoelde motor in een paar 1000 km (en sneller) naar zijn grootje helpen. Lekker koud vol wegtrekken etc. Hoor overigens zelden volle revisies bij 140K. Maar ja, bij 180K blijkt een tapeind gebroken te zijn. Motor moet open. Wat is wijsheid? Gelijk alles maar reviseren als hij toch open moet? Of 20K wachten en dan misschien aan de beurt zijn en de boel weer open gooien? Ik zou ook kiezen voor een 'premature revisie'.

13 okt 2007 21:25

ik vind het idd een soort psycholigische grens, mijn P. is 17 jr oud en "slechts" 167K op de teller, maar bij elke verkeerde tik denk je meteen het ergste.

Mn Volvo van 2 1/2 jr. oud met "al" 170K op de teller, kan niet stuk!

Rare jongens die.....

13 okt 2007 21:27

Ik ook. Zit gelukkig nog maar net aan de 140k, dus kan nog even mee. Dus het heeft duidelijk ook met luchtkoeling te maken volgens jou?

13 okt 2007 21:30

Nee. Het heeft te maken met auto's die nu 20+ jaar oud zijn. Hoeveel auto's uit die tijd rijden er nog? Toen was 100K heel wat.

13 okt 2007 21:35

Eh, nee ik bedoel ook de 993 en 996 i.v.m. die 200.000 km.

13 okt 2007 22:47

wolf schreef:Nee. Het heeft te maken met auto's die nu 20+ jaar oud zijn. Hoeveel auto's uit die tijd rijden er nog? Toen was 100K heel wat.


Als je over auto's uit de jaren 70 of eerder praat ga ik met je mee.
Auto's uit midden jaren 80 waren toch wel al dusdanig goed dat ze zonder problemen 200.000 a 300.000 kunnen lopen.
Heb een Golfje uit 87 gehad waar ik bijna een half miljoen mee heb gereden en daar was nog niks mis mee. En verder terug in de tijd een Rover SD1 uit 1982 die bijna 600.000 op de teller heeft staan inmiddels.
De Jag uit 1976 daar in tegen kon wel wat onderhoud gebruiken na 160.000 km.

Door de efficientere motoren, lagere toerentallen en betere materialen wordt het voor jongere auto's alleen nog maar beter.

Feit blijft dat het heel erg afhankelijk is van hoe er met de motor is omgegaan. Als die altijd keurig is warm gereden en op tijd zijn beurtjes heeft gehad dan is 200.000 km zonder problemen haalbaar normalitair.
En zoals Horn al schrijft kun je dezelfde motor binnen 5.000 km total loss rijden als je gelijk op het gas hangt na de start.

14 okt 2007 2:17

tja geheel afhankelijk hoe er mee gereden word dus, tenzij je een getunede 911 hebt, die van mij is rond de 80.000km al gereviseerd, en nu bij 128.000 nog een keer. denk dat de vorige eigenaar er ietsje minder zuinig mee is geweest. maarja getuned spul slijt nou eenmaal sneller.

maar 200 tot 300.000 zou moeten kunnen bij een orgineel blok

14 okt 2007 10:06

Lijkt me ook ondermeer een kwestie van "psychologische" grens. Vóór 1980 lag die rond de 100k kilometer en nu blijkbaar bij 200k.
Overigens maak ik me ook zorgen bij elk vreemd geluidje dat ik hoor. Bij mij staat er nu 180k op. Ik twijfel soms wat ik moet doen. Als ik er nog vijf à zes jaar mee rijd is het misschien verstandig om alvast preventief te reviseren, dan heb ik er zelf ook "plezier" van. Maar het is ook best mogelijk dat ik volgend jaar "iets leuks" zie en dan bij verkoop niets meer van de revisie terug zie. Voorlopig nog maar even niet denk ik.

14 okt 2007 10:32

Mijn 964 heeft nu bijna 212k gelopen, zonder enige vorm van revisie. De vorige eigenaren hebben er kennelijk netjes mee gereden :wink: De twee belangrijkste zaken zijn 1) goed onderhoud en 2) netjes warmrijden. Als je dat doet, moet de 200k in de basis geen probleem zijn!

14 okt 2007 10:35

Aan bovenstaande punten heb ik uiteraard ook voldoen, maar de vraag blijft altijd wat de vorige eigenaren gedaan hebben. Vooral de eerste eigenaar blijft in dat opzicht voor mij altijd verdacht.
Plaats een reactie