Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

V-snaar gebroken, wat nu ?

14 okt 2007 21:44

Vanavond kom ik thuis de straat in rijden en hoor ik een hoop herrie uit de motorruimte komen en vervolgens gaat het ABS en Accu lampje branden. :cry:

Na inspectie bleek er 1 V-snaar te zijn gebroken en tot zover ik zelf de diagnose kan stellen lijkt het me de V-snaar naar de dynamo te zijn. :idea:

Afbeelding


Nu zit ik met de volgende vragen:

Klopt het wat ik hier boven schreef :?:
Kan ik hier mee gewoon naar de specialist rijden :?:
Is de V-snaar makkelijk te vervangen :?:

14 okt 2007 22:01

Je diag. is juist Gerard: alleen de dynamo werkt niet meer.

Je kunt dus rustig rijden met de P. tot de accu leeg is :P
Aan de (druppel)lader en dan via de kortste weg en zo min mogelijk electra gebruiken moet lukken binnen een straal van 100 km... (lijkt me).

Vernieuwen betekent zoals je vast al gezien hebt eerst de snaar van de airco weghalen en dan op de 'gebruikelijke' manier met de vulplaatjes en zo de nieuwe monteren.
Die airco is te doen als je weet hoe het zit 8) :wink:

Als je het voor het eerst doet kost het zeker een uur...

Door wie laat jij de P. overigens onderhouden :?: vast niet door een ''''specialist'''' in regio Den Haag :twisted: :roll:
Laatst bijgewerkt door Paul II op 14 okt 2007 22:04, in totaal 2 keer bewerkt.

14 okt 2007 22:03

Gerhard, V-snaar vervangen stelt niets voor. gewoon de snaar van de aircopomp verwijderen, de moer van de poelie op je van loshalen. Hierachter zitten schijfjes , die de spanning op de snaar verzorgen. Nieuwe snaar erom, schijfjes erop, moer erop, aandraaien, even controleren of de snaar niet te strak zit, anders een schijfje minder plaatsen. snaar van de airco plaatsen en klaar. de v-snaar mag ongeveer een halve tot 1 cm speling hebben als ik mij niet vergis als je hem induwd. Als je een beetje handig bent en het goede gereedschap hebt is het een klusje van een half uur.

14 okt 2007 22:14

Paul van Engelen schreef:Je diag. is juist Gerard: alleen de dynamo werkt niet meer.
Je kunt dus rustig rijden met de P. tot de accu leeg is


Is dat zo? Dan rij je toch ook zonder luchtkoeling? Krijg je dan geen oververhitte motor?

14 okt 2007 23:14

Eerst een snaar monteren, je hebt anders inderdaad geen luchtkoeling!! :?
Zonder deze snaar rijden is vragen om problemen.

14 okt 2007 23:15

Diagnose klopt maar dat heeft iedereen al bevestigd.

De panty van je vriendin lenen helpt ook. Of werkt die tip uit de oude doos niet meer :?: :mrgreen:

15 okt 2007 1:24

beetje lastig te zien op de foto, maar volgens mij zit je dynamo snaar er nog op (de snaar die het dichtst op de motor zit - vanaf de krukas poelie naar de ventilator poelie) maar hij zit zo te zien wel gedraaid (waarschijnlijk een stuk van die andere snaar tussen gekomen)

15 okt 2007 8:00

maurice schreef:Diagnose klopt maar dat heeft iedereen al bevestigd.

De panty van je vriendin lenen helpt ook. Of werkt die tip uit de oude doos niet meer :?: :mrgreen:

Ben blij dat jullie mijn vriendin geen oude doos noemen.

15 okt 2007 8:12

Jeroen914 schreef:beetje lastig te zien op de foto, maar volgens mij zit je dynamo snaar er nog op


Inderdaad :thumleft:


Welke snaar dan ontbreekt durf ik niet te zeggen - want die van de aircopomp zit er imo ook nog op

15 okt 2007 8:15

lijkt wel of die v-snaar gedraait zit met de grip-tandjes naar buiten!
volgens mij slipt tie zo alleen maar, vreemd hoe dat kan dat omdraaien?
edit: gebroken dus lees ik net.

15 okt 2007 11:06

Paar weken geleden precies hetzelfde probleem gehad. Je dynamo snaar is er inderdaad af, je snaar voor de fan alsmede voor de airco zitten er nog op, hoewel de fan-snaar, die essentieel is voor je koeling, gedraaid lijkt te zitten. Dit kan veroorzaakt zijn door de kapotgeslagen dynamosnaar, bij mij had deze de airco snaar geraakt waardoor deze ook was gesneuveld. Ik ben uiteindelijk met 1 V-snaar (van de fan) naar PCG gereden waar ze 3 nieuwe snaren hebben gemonteerd. Als je de gedraaide V-snaar niet terug kunt draaien, c.q. als deze inmiddels beschadigd of ingescheurd is, zeker niet mee rijden!

15 okt 2007 11:13

Altijd wat met die luchtgekoelde motoren!







:wink:

15 okt 2007 12:49

De riemen zitten toch op voorraad in je gereedschapset van Porsche inclus. de haaksleutel voor het verwisselen van de riemen, althans bij mij toch.
Kun je toch even zelf doen. :idea:

15 okt 2007 13:31

Jurrian schreef:.... moer erop, aandraaien, even controleren of de snaar niet te strak zit, anders een schijfje minder plaatsen. snaar van de airco plaatsen en klaar. de v-snaar mag ongeveer een halve tot 1 cm speling hebben als ik mij niet vergis als je hem induwd.


Ik denk dat dit een verschrijving is van Jurrian.
Als de snaar te strak zit een schijfje meer plaatsen. Het is aan te raden eerst de motor kort te laten draaien alvorens de spanning te controleren zodat de snaar zich kan zetten.
Ook opletten waar je de overtollige schijfjes plaatst :idea:

15 okt 2007 13:35

cabrio wim schreef:De riemen zitten toch op voorraad in je gereedschapset ...... althans bij mij toch.


... inmiddels ook 21 jaar oud :?: :wink:

15 okt 2007 13:44

Olaf schreef:Welke snaar dan ontbreekt durf ik niet te zeggen - want die van de aircopomp zit er imo ook nog op

lijkt me de airco snaar die van de ventilator naar beneden loopt (2x dubbele poelie)

15 okt 2007 15:58

Die gedraaide snaar is goed gezien, was me niet opgevallen.

Verder nog wat 993-feiten.
Op de krukas zitten 3 poelies waarvan de voorste in rijrichting voor de aandrijving van de ven is. Deze snaar is beveiligd door het zwarte kunststofwieltje links naast de snaar welke naar rechts springt en een apart lampje doet aangaan indien gebroken :idea:

De middelste poelie drijft de achterste poelie op de ventilator as aan. Deze drijft via een as in de holle ventilatoras de dynamo aan: als deze breekt zie je dat zoals door Gerard beschreven aan 2 andere lampjes :!:

De achterste poelie drijft via de v-snaar naar rechts de aircocompressor aan. Deze 'broken', dan merk je dat aan de temp. :D

Een 993 heeft niet meer zoals bij de 3.2 een snaar met passend gereedschap aan boord :idea:

15 okt 2007 16:59

Paul, ik kan me vergissen, maar op de foto ziet het er toch wat anders uit dan jij omschrijft...

[edit] verhaal weggehaald om (nog meer) verwarring te voorkomen :mrgreen: [/edit]

Maar goed... ik weet niet zo veel van die moderne meuk, dus ik kan het best verkeerd hebben...
Laatst bijgewerkt door Jeroen914 op 15 okt 2007 19:28, in totaal 2 keer bewerkt.

15 okt 2007 17:40

Jeroen914 schreef:Paul, ik kan me vergissen, maar op de foto ziet het er toch wat anders uit dan jij omschrijft...



Het verhaal van Paul klopt . :arrow: Jeroen, hou jij je maar bij oude meuk :mrgreen:




.

15 okt 2007 18:06

Renntech schreef:Jeroen, hou jij je maar bij oude meuk :mrgreen:

maak je geen zorgen ;)

15 okt 2007 18:47

8) :lol: :wink:

:twisted:

Bouw jij je zelfbouw misschien zo ingewikkeld Jeroen :?: :roll:

DAAR heb ik nu geen verstand van, ik kan alleen maar bestaande meuk repareren :)

1 ding kan er wel verwarrend uit zien: de 2 voorste poelies hebben een verschillende diameter. Maar omdat de bovenliggende dat ook hebben, is de snaar voor beide krek gelijk :!:
Waarom dat zo is, dat snap ik dan natuurlijk ook weer niet :lol: :bang:

:ba:

15 okt 2007 19:16

ingewikkeld?
de dynamo en ventilator appart aandrijven over het zelfde asje lijkt me veel ingewikkelder...

ik zie zo-ie-zo niet in waarom je de ventilator en de dynamo met een andere snelheid zou willen laten draaien?

15 okt 2007 20:47

Oh :?: :roll:

Ik denk aan koelcapaciteit en dynamo opbrengst afhankelijk van toerental verschillend. Zo simpel, dacht ik 8)
De dynamo draait dus relatief sneller - grotere dia beneden en kleinere boven - vooral voor lage toerental :?:
De ventilator relatief langzamer - verhouding omgekeerd - want dat komt wel goed als het nodig is bij de hoge toerentallen laten die chauffeurs de motor wel gillen :P

15 okt 2007 20:56

Dynamic, je hebt gelijk, ik bedoel inderdaad het tegenovergestelde :oops:

15 okt 2007 21:04

Allemaal bedankt voor de reacties in deze topic. Het is me in elk geval veel duidelijker geworden.
Nu vraag ik me alleen nog af of het mogelijk is om naar een specialist te rijden +/- 15 minuten. De V-snaar naar de fan zit inderdaad gedraaid en ik ben bang dat deze het zo maar heel kort gaat uithouden. :(
Of moet ik het dan toch maar zelf gaan oplossen :?:

Ik heb nog een wat duidelijkere foto

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Gerhard op 15 okt 2007 21:11, in totaal 1 keer bewerkt.
Plaats een reactie