Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Distributieriem 944

16 okt 2007 11:59

Wie kan mij vertellen na hoeveel km de distributieriem van een 944 vervangen moet worden. Ik wil een 944 kopen om mijn racecursus mee te gaan rijden en heb nu ééntje op het oog waarbij de riem 87.000 km (5 jaar) geleden is vervangen.

Ik ga dus racen met de auto en wil weten of het de moeite waard is om deze nog te vervangen of niet.

16 okt 2007 12:02

ik zou 'm sowieso vervangen - ongeacht de Km's en het aantal jaren :idea:

.. racen vergt veel van de motor :!:

16 okt 2007 13:52

Sjoerd,

De service intervallen zijn voor normaal, of laten we zeggen een gebruikspatroon waar ook normaal straatverkeer deel van uitmaakt.

In extreme gevallen word de distributieriem -indien aanwezig- in racewagens om de paar races vervangen. Dit is niet 944 specifiek, en word vaak ook nodig of gewenst door modificaties aan o.a. de kleptrein.

Ik zou bij stevig circuit gebruik adviseren de riem regelmatig te vervangen. Als de wagen nu 87.000 km op de huidige riem heeft zitten zeker vervangen. De spanrollen en de waterpomp ook als het budget het toelaat.


Groet,

Brian Verbeek


www.karrera.net

17 okt 2007 9:01

Zoek ook even uit of de balansriem is vervangen toen. Daar moet je toch langs om bij de distributie te komen. Nou is deze niet noodzakelijk voor het functioneren vd motor, maar als deze het begeeft kan ie de distributie meenemen, en dan ben je wel zuur ;)

17 okt 2007 10:29

die wordt meestal compleet weggelaten als ze er mee gaan racen

17 okt 2007 13:39

Ik hoef de auto echt niet perfect te maken, maar wil gewoon risico's zoveel mogelijk uitsluiten dat de auto tijdens mijn cursus stuk gaat. Optelsom die ik nu heb gemaakt is dat ik absoluut de distributieriem moet laten vervangen en eventueel ook nog de waterpomp, de riemen van de balansassen en alle gelagerde loopwielen.

Correcte conclusie?

17 okt 2007 13:52

hier een beetje rondneuzen
http://www.944-basic.nl/
balansasriem kan je helemaal laten vervallen

17 okt 2007 14:33

wij (de basix) vervangen de riem 1 keer per jaar, en rijden zonder ballansasriem (is alleen maar voor het comfort) wat er niet op zit kan ook niet stuk.......

dus sowieso de riem vervangen voordat je het circuit op gaat, maar niet alleen de riem!!! ook de remvloeistof verversen en eigenlijk betere blokken monteren (de straatblokken zijn na 1 dag gummen op) motorolie verversen door Castrol EDGE, en bakolie door Swepco dan heb je iig je best gedaan om de wagen in de watten te leggen en komt het rijplezier ten goede (hou trouwens het oliepijl goed in de gaten, ik heb hier een 944 staan van iemand die dacht nog even een paar rondjes te rijden op het circuit...... met te weinig olie rondgereden en de lagers eruit!)

en wat Marco al schreef, op www.944-basic.nl kan je bijna alles vinden over het racen met een 944, maar iig alles vragen erover

17 okt 2007 15:16

Bedankt allemaal, ik vergeet die balansriem dus maar helemaal. Distributieriem vervang ik wel en geef de auto lekkere olie (waarvan ik het peil goed in de gaten moet houden). Qua remmen wil ik eigenlijk in eerste instantie niks doen, het is nog maar de cursus he...kan eventueel altijd later nog andere blokken laten plaatsen.

Even afhankelijk van de kosten laat ik ook nog de waterpomp vervangen.

17 okt 2007 15:32

ehhhhhhh, remmen maar niets aan doen??????? wil je dood of zo ;-) voordat je het circuit op gaat eerst de remvloeistof vervangen door minimaal DOT 5.1, je wil echt geen fading meemaken als je met 180 Km/H op de tarzan afstormt.......

17 okt 2007 16:25

sjoerdvanloon schreef:
Even afhankelijk van de kosten laat ik ook nog de waterpomp vervangen.


Gewoon doen. Als je de distributie gaat vervangen is de waterpomp nog geen uur werk extra. Beetje zonde als je over een jaar alles weer los mag trekken omdat je waterpomp het begeven heeft.

17 okt 2007 16:39

porsche356sc schreef:ehhhhhhh, remmen maar niets aan doen??????? wil je dood of zo ;-) voordat je het circuit op gaat eerst de remvloeistof vervangen door minimaal DOT 5.1, je wil echt geen fading meemaken als je met 180 Km/H op de tarzan afstormt.......


Ok ok, dan laat ik in ieder geval de remvloeistof vervangen.

17 okt 2007 17:18

kijk dan meteen naar de blokken, versleten blokken remmen ook niet zo geweldig :wink:

05 feb 2008 20:42

'waterpomp vervangen 1 uurtje extra'?

het is te hopen dat er geen bout in het blok afbreekt van de waterpomp,
Dit was bij mij wel het geval en dan tob.. je een dag langer.

maar voor alles is er een oplossing!!

14 maart 2008 1:23

ok , zo te zien ben je motorisch al best goed op weg geholpen !
maar denk ook aan rubbers ..(niet banden) rubbers van je ophanging , het zou erg jammer zijn als je te veel speling in je stuur hebt en op het rechte stuk steeds loopt te corigeeren en in de bochten een rare whobel in je stuur voeld ...
(just a tip !)
Plaats een reactie