Dat van die badraven snap ik niet helemaal, maar ik kan jou wel een antwoord geven op de vraag.
Je kunt ongestraft de turbo druk verhogen naar een kleine 1.0 bar of eventueel 1.0 bar.
Dit kan op vier manieren gebeuren.
1- De mooiste is een verstelbaar turbo druk ventiel in het interieur te plaatsen. Door deze tussen de leiding te monteren van de intercooler naar de wastegate kun je de turbodruk traploos verstellen.
2- Een goede en goedkopere oplossing is een 1.0 bar veer monteren in de wastegate. Niet altijd even makkelijk te doen, de moeren kunnen vastezitten van de waste gate of je hebt problemen om de waste gate weer in elkaar te krijgen. Uiteindelijk lukt het natuurlijk wel.
3- Shims onder de bestaande veer leggen in de wastegate.
4- Met behulp van een bout en een extra schotel in de wastegate de veerdruk traploos instelbaar maken van buiten af.
Naast het aanpassen van de turbodruk op één van deze manieren hoeft er verder niks gedaan te worden.
Het belangrijkste is dat je zekerweet dat je tijdens volle belasting, hoge turbodruk en toerentallen voldoende rijk mengsel houdt. Meestal is dit geen probleem met het overbemeten injectiesysteem.
Reken op een pk of 30 erbij als je 0.2 bar turbodruk verhoging hebt gegeven.
Duidelijk voelbaar, echter went het snel en wil je weer meer.
Bij een oude suffe motor zou ik niet tot 1.0 bar turbodruk gaan. Een gezonde motor kan dit goed hebben.
Erwin.