Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Turbo druk

20 okt 2007 16:58

Hallo badraven,
Ik weer, n`vraagje, heeft er iemand ervaring met een 930 Porsche om de turbo druk te verhogen van 0,8 naar 1.0 druk, en wat levert dat aan meer PKs op, kan dit alleen gebeuren door alleen de veer in de ontlastklep te vervangen of moet er dan meer aan gepast worden, ik heb al een sportuitlaat, of is het onverstandig om de turbudruk te verhogen, is er iemand die mij hier over iets kan vertellen.
Mvg. Ad Coertjens

20 okt 2007 20:16

Dat van die badraven snap ik niet helemaal, maar ik kan jou wel een antwoord geven op de vraag. :lol:

Je kunt ongestraft de turbo druk verhogen naar een kleine 1.0 bar of eventueel 1.0 bar.

Dit kan op vier manieren gebeuren.
1- De mooiste is een verstelbaar turbo druk ventiel in het interieur te plaatsen. Door deze tussen de leiding te monteren van de intercooler naar de wastegate kun je de turbodruk traploos verstellen.
2- Een goede en goedkopere oplossing is een 1.0 bar veer monteren in de wastegate. Niet altijd even makkelijk te doen, de moeren kunnen vastezitten van de waste gate of je hebt problemen om de waste gate weer in elkaar te krijgen. Uiteindelijk lukt het natuurlijk wel.
3- Shims onder de bestaande veer leggen in de wastegate.
4- Met behulp van een bout en een extra schotel in de wastegate de veerdruk traploos instelbaar maken van buiten af.

Naast het aanpassen van de turbodruk op één van deze manieren hoeft er verder niks gedaan te worden.
Het belangrijkste is dat je zekerweet dat je tijdens volle belasting, hoge turbodruk en toerentallen voldoende rijk mengsel houdt. Meestal is dit geen probleem met het overbemeten injectiesysteem.

Reken op een pk of 30 erbij als je 0.2 bar turbodruk verhoging hebt gegeven.
Duidelijk voelbaar, echter went het snel en wil je weer meer.
Bij een oude suffe motor zou ik niet tot 1.0 bar turbodruk gaan. Een gezonde motor kan dit goed hebben.

Erwin.

20 okt 2007 20:39

Erwin,

Is het niet beter [lees veiliger] om dan ook de intercooler aan te passen? Of hoe zat het ook alweer precies? Of is dat alleen ook in combi met een grotere turbo? Ik heb destijds pas mijn turbodruk laten verhogen toen ik de andere intercooler erop kreeg.

20 okt 2007 22:31

Een wat efficiëntere intercooler is niet verkeerd, echter niet een must als de rest standaard blijft.


Zelf zou ik ook liever naast hogere turbodruk de combi maken met een K27 of een Quickspool K29 lader, een betere intercooler, korter uitlaatsysteem naar de lader toe, lichtere drukgroep en 964 nokkenassen.
En als er nog budget over is zuigers met hogere compressie en daarnaast twee kleine K24 laders ipv één grote. Je kunt zover gaan als je maar kunt betalen.
Persoonlijk hoef ik geen 400 pk in een 911 Turbo, zou wel het turbogat aanzienlijk kleiner willen hebben. Porsche heeft zelf ook zo'n motor :arrow: alle turbo's vanaf de 993.

Maar dat was de vraag niet. :lol:
Alleen hogere turbodruk is goed mogelijk.

22 okt 2007 0:18

En als je dan toch bezig bent :mrgreen: , nog een pimpt onderstelletje en wat opgevoerde remnippeltjes, rolkooitje en wat 5 punt gordels en mischien nog wat neon voor de show :shock:

23 okt 2007 16:08

30pk winst met 0,2 bar verhoging? Ik schat eerder voorzichtig 15-20pk....

turbo druk

23 okt 2007 20:59

Bedankt voor jullie reactie op mijn vraag, misschien dat ik er in de toekomst iets mee ga doen, ik ben er in iedergeval wijzer van geworden,
BEDANKT.
Mvg Ad Coertjens

23 okt 2007 22:29

M a r c schreef:30pk winst met 0,2 bar verhoging? Ik schat eerder voorzichtig 15-20pk....


Weinig ervaring met turbo's lees ik.

23 okt 2007 22:35

En ik dacht, laat ik het maar bescheiden houden :lol:

Re: Turbo druk

23 okt 2007 23:06

acoertjens schreef:ik heb al een sportuitlaat

Afbeelding

23 okt 2007 23:35

joentjuhhh :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

24 okt 2007 14:48

michael schreef:
M a r c schreef:30pk winst met 0,2 bar verhoging? Ik schat eerder voorzichtig 15-20pk....


Weinig ervaring met turbo's lees ik.


Dan weet jij niet wie ik ben en wát ik doe... 80% van de wagens waaraan wij werken zijn turbo's. Al zijn dit wel 5-cilindermotoren :wink:

24 okt 2007 23:22

Dat bedoel ik, geen ervaring met ECHTE turbo's :mrgreen: .

25 okt 2007 9:44

yeah right :lol:

25 okt 2007 11:37

Een logischer antwoord lijkt me dat kleinere motoren minder vermogensgroei laten zien bij dezelfde turbo druk toename als grotere motoren ..

25 okt 2007 13:13

:thumleft: :thumleft: :thumleft: :thumleft: :thumleft: :thumleft: .
Plaats een reactie