Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Jaja, we zijn begonnen met de SC te reviseren

10 nov 2007 17:32

In maart heb ik met starten een backfire gehad :cry:
Met het gevolg dat de motorblok begonnen te ratelen :oops:

Na het verbouwen van mijn huis ben ik nu, een dik half jaar later, eindelijk begonnen met het revisren van mijn SC :lol:



Vandaag de blok helemaal kaal gemaakt.
Nou wou ik de blok open gaan maken, maar ik weet niet precies hoe ik de ditributieketting moet afstellen (en nu uit elkaar halen).
heeft iemand wat tips of foto's/links
Kleppen afstellen heb ik al gevonden.

Nou heb ik al meerdere motoren gereviseerd/opgebouwd (16vg60) vw
maar ik moet toch eerst zeker weten hoe ik dat moet afstellen.

Natuurlijk hou ik jullie op de hoogte wat er nu kapot is gegaan :roll:

alvast bedankt

10 nov 2007 18:27

Ik zou eerst maar eens een paar goede handboeken gaan opzoeken.

Op Pelicanparts.com vind je veel incl een boek over revisie van een 911 motor.

Hier: http://www.cannell.co.uk/Manuals.htm kun je ook een werkplaatshandboek downloaden van de 911. Motor komt daar ook uitvoerig aan de orde.

Voor andere demontage en herstelklussen ook een erg zinvol boek !

10 nov 2007 20:40

bedankt voor de link.

Nou wou ik zowiezo een handleiding gaan kopen. :lol:


Even een update:

Oorzaak van het ratelen is :
Een afgebroken zelftapper van 1cm lang en 2mm dik in cilinder 5 :(


Nou denk ik zelf:

Met starten is een backfire onstaan, die heeft mijn luchtfilter kast opgeblazen, tevens is punt van de zelftapper, waar de luchtfilterkast mee vast, zit afgebroken, en in de 5de cilinder gezogen :?
Dat verklaart ook dat ik nog 2 straten gereden heb voor dat hij begon te ratelen.
Als een klep krom was dan had de motorblok meteen gerateld.
Vrijwel geen schade aan de cilinder(kop).

13 nov 2007 0:38

Janssen schreef:bedankt voor de link.

Nou wou ik zowiezo een handleiding gaan kopen. :lol:


Even een update:

Oorzaak van het ratelen is :
Een afgebroken zelftapper van 1cm lang en 2mm dik in cilinder 5 :(


Nou denk ik zelf:

Met starten is een backfire onstaan, die heeft mijn luchtfilter kast opgeblazen, tevens is punt van de zelftapper, waar de luchtfilterkast mee vast, zit afgebroken, en in de 5de cilinder gezogen :?
Dat verklaart ook dat ik nog 2 straten gereden heb voor dat hij begon te ratelen.
Als een klep krom was dan had de motorblok meteen gerateld.
Vrijwel geen schade aan de cilinder(kop).


Had je al zo snel het blok laten zakken en de koppen er af !?

13 nov 2007 19:16

Succes met de revisie! Blijf je draadje volgen

13 nov 2007 21:08

Blok had ik al eruit gehaald.

De cilinderkoppen eraf halen was ook zo gebeurt :lol:

14 nov 2007 0:41

Janssen schreef:Blok had ik al eruit gehaald.

De cilinderkoppen eraf halen was ook zo gebeurt :lol:


Klinkt goed; keep us posted !! (feauteaus ?)

17 nov 2007 19:32

Vandaag cilinder(koppen) weggebracht voor revisie. :lol:

vraagje:

Is het normaal dat je de drijfstangen van links naar recht kunt bewegen.
Nou weet ik wel dat ze iets bewegen, :roll: maar het is net of er veel speling in zit. :?:
Bij alle 6 de drijfstangen heb ik dezelfde speling (links en rechts wegen)
Naar voor en achter heb ik geen speling gevoeld.
Een Drijfstang lager heb ik eraf gehaald, zie geen koperkleur doorschijnen.
Nummer in het lager is 930.148.00
Neem aan dat het orgineel is.

alvast bedankt

17 nov 2007 22:31

930.103.148.00 is standaard drijfstanglager van een SC. Maar, meten is weten, dat is echt de enige manier. Een beetje op gevoel de lagerspeling controleren lijkt me niet zo goed idee. Overigens, ik neem aan dat je alle lagers vervangt, incl. de bouten en moeren van de drijfstang helften, die zijn namelijk niet herbruikbaar. En zeker de lagers van de tussenas zullen versleten zijn. Kan je meteen kijken of het tussentandwiel niet 'gepit' is en de oliepomp nog goed is.

17 nov 2007 23:36

Het is wel de bedoeling dat ik alle lagers nieuw zet.
Alleen dat je de bouten nieuw moest zetten wist ik niet......
:oops:

18 nov 2007 13:50

Ik zou je adviseren om een goed boek te kopen over het reviseren van de luchtgekoelde 911 motor, er zijn toch wel een aantal weetjes en "do and do not"s. Het kan veel frustratie en ellende ($$$$$) schelen. Bijvoorbeeld "How to rebuild en modify Porsche 911 engines". Vind ik persoonlijk een erg leuk en duidelijk boek.

18 nov 2007 18:24

Nog beter, laat hem reviseren 8)

18 nov 2007 18:37

Janssen schreef:Vandaag cilinder(koppen) weggebracht voor revisie. :lol:

vraagje:

Is het normaal dat je de drijfstangen van links naar recht kunt bewegen.
Nou weet ik wel dat ze iets bewegen, :roll: maar het is net of er veel speling in zit. :?:
Bij alle 6 de drijfstangen heb ik dezelfde speling (links en rechts wegen)
Naar voor en achter heb ik geen speling gevoeld.
Een Drijfstang lager heb ik eraf gehaald, zie geen koperkleur doorschijnen.
Nummer in het lager is 930.148.00
Neem aan dat het orgineel is.

alvast bedankt


links naar rechts mag zit meestal een lichte speling. omhoog en omlaag mag absoluut geen speling hebben.

20 nov 2007 22:48

je moet toch echt alles met de micrometer nameten, het is geen brommerblok waar je aan sleutelt.
als je echt goed gereedschap hebt kun je dit wel doen, en je bent technisch genoeg?

21 nov 2007 19:16

Janssen schreef:Het is wel de bedoeling dat ik alle lagers nieuw zet.
Alleen dat je de bouten nieuw moest zetten wist ik niet......
:oops:


Ook bij VW moet je de drijfstangbouten vervangen, als je dat nooit eerder hebt gedaan, heb je veel geluk gehad.
Bij mij (ook vergeten) plofte een getuned 16V blok (pas na 170.000 km dat wel).

21 nov 2007 21:33

update:

In Cilinderkop bleek een klep krom te zijn (waar de zelftapper inzat ) :(
Was natuurlijk te verwachten, alleen de klepgeleiders vervangen, rest was allemaal ok :)
Ook de cilinder/zuigers zijn allemaal nog goed.

21 nov 2007 21:40

shaggy schreef, je moet toch echt alles met de micrometer nameten, het is geen brommerblok waar je aan sleutelt.
als je echt goed gereedschap hebt kun je dit wel doen, en je bent technisch genoeg?


Als ik niet technische genoeg was, dan begin ik niet eens aan, met gamma gereedschap. :D

22 nov 2007 0:04

technisch ben je zeker als je zelf je blok eruithaalt en reviseert :)
bedoel te zeggen dat deze werken perfekt moeten gebeuren en niet redelijk goed.
ben zelf monteur en zie vaak mensen met doos onderdelen komen of kapot voertuig na middagje zelf sleutelen.

25 nov 2007 13:52

Weet nog iemand een adres voor onderdelen te bestellen :roll:
Kom zelf uit, qua prijs, bij Febo in duitsland.

alvast bedankt

25 nov 2007 15:49

hallo

leuk project als je nog eens tijd hebt koop dan nog eens een digitale camera.kunnen wij het ook zien!

gr anton964

25 nov 2007 17:01

Janssen schreef:Weet nog iemand een adres voor onderdelen te bestellen :roll:


:arrow: Ik weet niet hoeveel waarde je aan originele onderdelen hecht.... .....

Re: Jaja, we zijn begonnen met de SC te reviseren

09 nov 2010 16:54

Even een (late) reactie

Wegens ander email adres kon ik niet meer inloggen.
Dus maar een nieuw email naam aangemaakt.


Motor is ondertussen al een tijd geleden gereviseerd. :cheers:
Wel de nodige tegenslag gehad met name het revisie bedrijf, wat een aantal dingen niet goed gedaan had, dit gecombineerd met verkeerde kleppenrubbers in de pakkingset.. :(

Ik heb alles zelf gedaan, ook zelf ondekt dat het revisiebedrijf fouten heeft gemaakt, incl verkeerde kleppenrubbers, (binnen diameter te groot)

Tevens de bekende roestplekken aan gepakt, voorspatborden er af gehaald, enz. en opnieuw gespoten

Tenslotte lots of onderdelen vernieuwd, en heeeel veel geleerd.
Laatst bijgewerkt door janssen1 op 09 nov 2010 20:25, in totaal 2 keer bewerkt.

Re: Jaja, we zijn begonnen met de SC te reviseren

09 nov 2010 18:26

Das alles wat we te zien krijgen, twee halve foto's? :mrgreen:
Plaats een reactie