Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

ontsteking volledig vervangen: welke onderdelen en de kosten

22 nov 2007 22:48

Ik heb vandaag mijn 930 na een paar maanden weer uit de garage gehaald.
De auto heeft een nieuwe apk en heeft een kleine beurt gehad.
De ontsteking is echter niet vervangen...

De auto start (zelfs na enkele weken stilstaan) binnen 1-2 seconden. Loopt ook best wel mooi stationair.

Alleen met optrekken (maar ook merkbaar met constante snelheid rijden) is de auto voortdurend aan het schokken.
Voor de winterstop was het af en toe een beetje, maar nu dus erger.
Olie, luchtfilter e.d. zijn allemaal vervangen.

Nu zag ik laatst in beperkte mate vonken overspringen tussen de bougiekabels (in het donker).
Ik denk dat die zoieso oud zijn, maar hoe zit het met de verdelerkap? en bobine?

Welke onderdelen zijn er allemaal precies:
- bobine
- rotor
- verdeelkap
- bougiekabels
- bougies

Ik las iets (op het forum) over een stroomverdeler, wat wordt daarmee bedoeld? De Bobine? de verdelerkap. Het ding zou bijna 300 kosten, terwijl een verdeelkap een 10de daarvan kost.

Mijn vraag is of iemand mij kan vertellen wat ik het beste kan vervangen, en wat dat gaat kosten 1. aan onderdelen en 2. aan arbeidsloon (moet de intercooler eruit om erbij te kunnen??
De auto is super om te rijden, maar op deze manier niet, en het lijkt me ook niet gezond voor de motor, dus ik baal een beeje, wilde net lekker een stukje gaan toeren...

22 nov 2007 22:59

Ik zou beginnen met de kabels te vervangen, en als de verdelerkap idd maar een paar tientjes kost die dan ook maar gelijk samen met de rotor. Denk dat je dan al een heel eind bent. Probeer anders eerst eens je huidige kabels te isoleren (tijdelijk natuurlijk) zodat de vonken niet meer over kunnen springen. Als het dan over is weet je wat je moet vervangen. :wink:

22 nov 2007 23:03

Stroomverdeler is het hele ding waar de verdelerkap bovenop zit.

Ook 'het in beperkte mate overspringen van vonken' is HELEMAAL niet in orde :idea:

Laat een goede specialist er naar kijken, als je er zo weinig van weet.
Anders vernieuw je dingen die niet nodig zijn en niet de zaken die wel nodig zijn.
Het gaat hierbij vooral over kosten van onderdelen en minder over arbeidsloon :!:

23 nov 2007 11:43

Paul van Engelen schreef:Het gaat hierbij vooral over kosten van onderdelen en minder over arbeidsloon :!:


Dan heb je zeker nooit de bougiekabels vervangen bij een varioram 993.

:D :D

23 nov 2007 12:13

Verdelerkap 993 150 Euro per stuk....... :shock:
Plaats een reactie