Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Blauwe rook na starten

24 nov 2007 14:08

Ik heb onlangs mijn blok laten reviseren. Wat mij opvalt is dat er na het starten een blauwe rookwolk uit de uitlaat komt. Na een paar seconden is dit verdwenen en zie ik geen rook ontwikkelingen meer. De auto staat nu ongeveer drie weken bij de spuiter, gisteren hebben ze hem gestart, heel de hal stond vol met blauwe rook. Ik heb contact met het revisie bedrijf gelegd zij zeggen dat dit normaal is voor een 993TT aangezien het olie reservoir boven de motor hangt. De olie zakt hier uit dus zal er bij het starten altijd een blauwe wolk ontstaan. Het verbruik van olie is na de revisie ongeveer 1:8000. Hebben meer turbo rijders dit euvel? Of moet is me zorgen maken?

24 nov 2007 14:51

Heel toevallig doet de mijne dit soms ook ; alléén na/met het starten een blauwe pluim. Meestal als hij wat langer stil heeft gestaan, óf als ik ervoor hard gereden heb.
Is daarna weg en blijft gelukkig ook weg...rookt of pluimt niet tijdens rijden of gas lossen.


Bij hoeveel km heb je het blok laten reviseren? Alles gedaan?

24 nov 2007 15:24

Ook mijn 3.2-tje heeft daar last van. Na de start is het vrijwel meteen over. Schijnt normaal te zijn.

24 nov 2007 15:33

is hier al een miljoen keer langs gekomen...

een heel normaal verschijnsel bij een boxer motor
door de horizontale positie van de zuigers/cilinders loopt er wat olie langs de zuigerveren als de motor niet draait en die verbrand als je 'm start

24 nov 2007 19:50

Waarom rookt mijne dan niet, terwijl er wel olie in de motor / reservoir zit. :?: :wink:

24 nov 2007 19:55

Waarom rookt mijne dan niet, terwijl er wel olie in de motor / reservoir zit.


.. misschien zit er wel een watergekoelde 4 cilinder in.. :wink: :D

Wat de blauwe rook betreft, die van mij heeft dat ook wel eens maar ik kan niet zeggen dat de hele hal blauw van de rook is.. :? Ik weet niet hoe groot die hal is waar jouw Porsche in staat?

24 nov 2007 20:16

Hij staat nu bij de spuiter. Deze hal is ongeveer 1000m2. Na het starten bleef hij roken, de auto naar buiten gereden. Hier heeft ongeveer 3 minuten op ongeveer 1500rpm gedraaid. Daarna kwam er geen rook meer. Normaal staat hij geen 3/4 weken stil, hoogstens een week. Een rookpluim vind ik ook niet erg, maar nu was het wel extreem. De motor heeft een volledige revisie gekregen bij 160.000 km. ook de turbo's zijn vervangen.

24 nov 2007 20:21

Lijkt mij een beetje te veel. Kan natuurlijk met de revisie te maken hebben.. Weet je ook wat ze allemaal gereviseerd hebben?

24 nov 2007 20:41

Momenteel zij de turbo's gereviseerd, cylinders opnieuw voorzien van nikasil en op de goede maat gehoont, zuigers vervangen, nokkenassen vervangen, tuimelaars vervangen, drijfstangbouten vervangen.

24 nov 2007 20:45

Pluimpje bij koude start is héél normaal, je schijnt pas een probleem te hebben als de motor goed warm is, een tijdje stationair loopt en dan begint te roken.

24 nov 2007 20:47

Zit er gewoon niet teveel olie in? Dan zou hij volgens mij wel continue moeten roken, maar mss toch maar eens naar kijken...... :wink:

24 nov 2007 20:50

Er zit zeker niet teveel olie in. Op de meter staat de naald als hij warm is horizontaal. En als ik hem peil staat hij exact op het midden tussen de strepen.

24 nov 2007 20:55

mijn 930 heeft hetzelfde.

Als hij enkele weken heeft stilgestaan en je rijdt rustig weg uit de garage staat het redelijk blauw.
Buiten zie je dat veel minder.

Wanneer ik wegrijdt (na het dichtdoen van de garage) is de rook verdwenen, maar zou ik de auto na enkele weken stilstaan in de garage stationair laten draaien, dan blijft er nog een minuutje rook ontstaan.

Na enkel dagen stilstaan zie ik trouwens veel minder, en als ik dezelfde dag nog gereden heb is er niets te zien.

Is er geen rook bij warme motor, tijdens het rijden en ook niet na lang stationair lopen bij warme motor? Dan is alles ok
Het hoort bij de boxer-motor...

Oh ja: als je olie-verbruik 1l : 8000km is zou ik me zeker geen zorgen maken! dit vebruik geeft wel aan dat er niet echt is mis is.

24 nov 2007 20:56

het lijkt mij tgv 3 weken stilstand.
overigens dacht ik dat nikasil onverslijtbaar was?

24 nov 2007 21:20

Hoe kun je dat nu weten!


Wanneer hij zegt dat hij onlangs zijn blok heeft laten reviseren en dat het hem opvalt dat er na die revisie veel blauwe rook komt bij het starten... :?

24 nov 2007 22:32

Teveel olie lijkt me niet, heb dit ooit meegemaakt de olie komt dan in je luchtfilter :!:
Je wilt niet weten wat een rook, dacht echt dat de motor opgeblazen was :idea:
Een pluimpje kan geen kwaad, maar als de hal van de spuiterij vol staat is wel erg veel :oops:
Moet wel toegeven dat een turbo weer wat anders is, heb ik nooit gehad :wink:

24 nov 2007 22:44

Hij vertelt toch net dat het olieniveau juist is! Ik heb ooit begrepen dat er wat olie de verbrandingsruimte kan insijpelen via de klepgeleiders wanneer ze een tijdje stilstaan, ofkan dat ook langs de compressieveren?

25 nov 2007 1:00

Verbruik van 8000 km op een liter is echt heel netjes voor een 993.

Maar meer dan 1 pluim na het starten, tot enkele minuten roken is niet normaal IMHO :idea:

25 nov 2007 1:01

hallo

misschien een rare vraag maar komt de rook uit de uitlaat?
het kan ook op je uitlaat druppen en na het starten is de uitlaat gelijk heel warm waardoor rook kan ontstaan.dit was bij mij na de revisie ook zoeen 10.000km later.het lekte langs een boutje in het blok en was gratis op gelost!

gr anton964

25 nov 2007 4:09

Dat verschil is heel goed te zien; als 't óp de uitlaat druppelt wordt 't niet met kracht naar achteren geblazen.

25 nov 2007 7:25

Paul Broere schreef:Wanneer ik wegrijdt (na het dichtdoen van de garage) is de rook verdwenen

Dat lijkt zo, maar je ziet de rook alleen niet meer omdat je de garage hebt dichtgedaan.... :mrgreen: :^:

25 nov 2007 13:46

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

25 nov 2007 15:27

Jurgen schreef:Dat verschil is heel goed te zien; als 't óp de uitlaat druppelt wordt 't niet met kracht naar achteren geblazen.


natuulijk maar!de rook komt wel achter de auto om hoog of lang de wielkast.als het een klein lek is kan het zo zijn dat bij warme motor het lek net dicht is door dat de motor uit zet.
vind het wel raar dat het revisie bedrijf je zo weg stuurd.ik ken deze mensen en die hebben toch een naam op tehouden.
denk daarom dat je beter nog eens langs kan gaan.
weet zeker dat ze het gaan oplossen.
hoeveel km heb je er nu mee gereden na de revisie?zit de inloopolie er nog in?

anton964

25 nov 2007 16:00

Ik heb nu ongeveer 10.000 km gereden na de revisie. Ik heb reeds contact gehad met het revisiebedrijf en die heeft mij ook gezegd dat alles in orde komt maar dat dit gewoon is voor deze types vandaar dat ik om reacties vraag van mede porsche eigenaren. De olie walm komt echt uit de uitlaat. Maandag of dinsdag zal ik hem nog eens starten en dan kijken hoe lang het duurt totdat er geen rook meer uit komt. ( Als ik hem nog binnen mag starten :D )

25 nov 2007 17:46

Misschien een idee om hem gewoon eens een nachtje bij een andere specialist neer te zetten. Kunnen die 's morgens beoordelen of het een normale hoeveelheid rook is?
Plaats een reactie