Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
28 dec 2007 0:12
Hoi,
Ik ben zoals jullie misschien wel weten sinds een paar weken de trotse eigenaar van een Porsche 928s4 en heb er al heel veel plezier van.Ik heb afgelopen week de auto laten voorzien van een grote beurt en de distrbutieriem is vervangen ,want bij de AKK bleek dat dit nog niet is gebeurd.Op t ermijn moeten ook wel wat andere dingen gebeuren maar dat is nu even niet noodzakelijk.In de toekomst moeten motorsteunen vervangen worden en wil ik er andere banden onder zetten en de schokbrekers vervangen.
Maar nu, ik startte vandaag mij auto en er ging een lampje branden met de volgende Duitse tekst (OILDRUCK ZU GERING ), ik even denken en in mijn beste Duits, denk ik dan te kort aan oliedruk ?
Later gaat het lampje uit en ik even een stukje rijden en het lampje gaat dan ook niet meer aan.Wel valt me op dat de oliebar op 4 a 5 staat zonder dat ik al echt veel gereden heb.Volgens mij moet als je de motor net hebt lopen een druk hebben van ongeveer 1 a 2 en naar mate je wat meer rijdt en je sneller gaat dat de bar naar 5 gaat op lopen en als je weer wat rustiger rijdt, ( in de stad ofzo ) dat je weer een druk heb van 2 a 3 ?
Ik heb nog even mijn oliepijl bekeken en dat was volgens mij gewoon goed.Vorige week is die auto nog voorzien van een grote beurt en hebben ze meteen de olie natuurlijk meegenomen bij de check.
Dan nog iets, als ik de auto start vind ik dat er veel rook uit de uitlaat komt , maar na stukje gereden te hebben word dat al snel minder.Misschien is dat normaal ?
Ben nu toch een beetje bezorgd, komt dit bekend voor bij jullie ?
groetjes weer
Fabian
28 dec 2007 0:35
Oliedruk lijkt mij vooralsnog prima.
wat de druk betreft: met koude olie is je oliedruk bij stationair toerental inderdaad hoog: de olie is erg dik en loopt moeilijk door. Omdat de druksensor na de filter en pomp komt meet ie nog een behoorlijk hoge druk. Als de temp stijgt loopt het makkelijker door en ziet ie een minder hoge druk.
Bij warme motor is 2-2.5 bij stationair de norm, en 4-5 als je toeren maakt.
Soms wil je bij het starten nog slecht oliedruk krijgen (de 944 doet er ook heel even over om goed druk te krijgen, tenminste, totdat de motor in de soep liep op het circuit
)
Wat die rook betreft: met dit weer kan dat heel goed condens zijn en is het niks om je zorgen over te maken.
28 dec 2007 10:24
Goedemorgen, bedankt voor je antwoord 944 guy.
Vanochtend maar weer eens met de auto naar het werk gereden en lampje ging dit keer niet aan met de melding van oildurck zu gering.
Wel na starten meteen een bardruk van 5 en na wat rijden zie je de barmeter van 5 naar 2 a 3 lopen en bij stilstaan gaat ie meer naar 2 toe.
Misschien maak ik me gewoon wat ongerust, ik heb de auto net 3 weken en ben erg voorzichtig en als er dit soort lampjes met rode kleur gaan verschijnen ben ik wel even ongerust.
Wat ook zo is dat met deze Porsche 928 s4 ( bouwjaar 1991 ) veel electronica aan boord zit en dat dit supergevoelig blijkt te zijn.lampjes kunnen dan wat eerder gaan branden misschien.
Verder ben ik er zeer tevreden mee , echt een superauto.
28 dec 2007 11:22
Als ik het zo lees, zou ik lekker verder gaan genieten van je 928 Fabian
Don't worry! (al snap ik je helemaal)
28 dec 2007 12:14
Sheila3 schreef:Vanochtend maar weer eens met de auto naar het werk gereden en lampje ging dit keer niet aan met de melding van oildurck zu gering.
Ook niet bij het "op contact" zetten
28 dec 2007 12:42
Vanochtend heb ik 1st contact aan gehad, zodat alle lampjes gaan branden, maar geen melding van oeldruck zu gering.Dan de auto gestart en ook geen meldingen.
Gisteravond heb ik wel die melding gekregen, volgens mij toen alleen het contact aan stond, auto gestart en klein stukje gereden in de wijk en paar keer onderweg gestopt.Auto afgezet en weer gestart en GEEN meldingen meer.Ik rij er niet zo heel veel mee, meestal alleen in weekend en af en toe zoals vandaag even naar min werk.Afgelopen woensdag ben ik evn stukje gaan rijden en teoen zag ik de melding voor het 1st.Het lijkt dus dat als ik de auto 1 dag laat staan en hem start of in het contact hou dat ik dan de melding krijg en na wat gerij dit niet meer ziet.Maar dit is dus sinds een paar dagen zo geconstateerd.
Gisteravond uurtje of 10 krijg je die melding en erna niet meer
Uurtje of 12 nog even naar de auto gelopen en nog een keer gekeken en niks geen melding.
Heel verhaal weer, haha
28 dec 2007 12:44
Kun je de 928 laten uitlezen?
28 dec 2007 12:45
Sheila3 schreef:Vanochtend heb ik 1st contact aan gehad, zodat alle lampjes gaan branden, maar geen melding van oeldruck zu gering.
Dat lijkt me toch niet goed. Alle controlelampjes moeten imho branden als het contact aanstaat en de motor nog niet loopt.
28 dec 2007 13:55
alle controle lampjes gaan ook aan, en na starten van de motor gaan ze weer uit behalve dan het lampje van de RDK, maar dat komt omdat ik cupvelgen heb en dan geeft ie aan dat de bandendruk niet goed of minder is, maar dat is niet erg.
gaat me nu even over die melding en toevallig net even stukje gereden, effe lunch halen en ook net ging het lampje niet branden.
29 dec 2007 16:56
Sheila3 schreef:Gisteravond heb ik wel die melding gekregen, volgens mij toen alleen het contact aan stond,
Tsja, lijkt me nogal logisch, je had toen geen oliedruk
Er is NIKS mis! Gewoon naar je oliedruk meter kijken ipv op het lampje vertrouwen.
29 dec 2007 17:37
Hoi,
Ja inderdaad, metertje is wel goed van de olie en doet zijn werk prima.
Je ziet de meter ook later teruglopen en dat is voor mij gelukkig mooi moment, haha
Vroeg het me alleen even af waarom dat lampje maar dat is nu vrij logische verklaard.Auto heeft toen ook paar dagen stilgestaan.Als ik de auto elke dag gebruik zie ik ook niks dus ben wel opgelucht.
In ieder geval bedankt voor de tip en je tijd
gr.
Fabian
30 dec 2007 10:17
Sheila3 schreef:Vanochtend heb ik 1st contact aan gehad, zodat alle lampjes gaan branden, maar geen melding van oeldruck zu gering.Dan de auto gestart en ook geen meldingen.
Sheila3 schreef:alle controle lampjes gaan ook aan, en na starten van de motor gaan ze weer uit
Dit snap ik niet. Gaat het lampje van de oliedruk nu wel of niet aan als je het contact aanzet (Zonder de motor te starten).
30 dec 2007 11:26
is het soms een melding op je bc en geen lampje?
30 dec 2007 11:51
Zoiets heb ik, vroeger
, ook wel gehad met mijn oude Alfa 75 TS gehad. Eerste keer op contact/starten; oliedruktelaaglampje aan; daarna even van contact/uit en daarna weer aan en oliedruktelaaglampje bleef uit.
Dit terwijl oliedrukmetertje gewoon werkte. Dus zo maar een tijdje rond blijven rijden. Was toen een oliedruksensor die bleef steken; dus uiteindelijk maar eens vervangen.
Meter en lampje hadden beide hun eigen sensor. Of dat bij een 928 ook zo is weet ik niet.
Bij die Alfa was het wel een goed idee ieder jaar de aardcontacten en zekeringen schoon te maken/in te vetten met vaseline; had je nauwelijks meer problemen.
Of dat bij de veel complexere 928 een goed idee is?
30 dec 2007 13:41
Hoi weer,
Sorry ik ben misschien niet duidelijk genoeg geweest.
Als ik de sleutel omdraai en dus contact had ,dan krijg ik een melding via de boordcomputer, dus iet zozeer een lampje.Start ik de motor en ga ik rijden is het weer weg.Als ik later de motor afzet en weer opnieuw contact ga maken, krijg ik geen melding op de bc meer te zien.
Denk dat ik me geen zorgen hoef te maken, denk dat de oliedruk toen even te laag was omdat hij paar dagen stil heeft gestaan en dat dan die sensor deze melding aangeeft.Als alles lekker warm is dan heb je het niet meer.Maar ik ga het in de gaten houden.
gr.
Fabian
30 dec 2007 13:50
dan lijkt het op dit.
De auto heeft stil gestaan dan op contact en nog geen olie druk, wat begrijpelijk is.
als je start wel olie druk, gelukkig maar
als je het contact uit doet en weer aan wel olie druk, heeft misschien even nodig om terug te lopen.
robert
31 dec 2007 17:23
Hallo Fabian,
De oliedruk van een 928 is koud stationair en rijdend meestal 5 bar. Zodra de motor warm wordt zie je vooral stationair de druk dalen. Afhankelijk van de oliesoort en de ouderdom van de olie kan dat zo'n 2 a 2.5 bar zijn. Bij 3000 en meer toeren moet de druk toch echt weer richting 5 bar gaan. De melding die je gehad hebt is er een van de boordcomputer die waarschijnlijk na de oliewissel met filter even een lage oliedruk konstateert. Je kunt hem wissen door de minpool van de accu (achter in de kofferbak onder de bekleding) een paar minuten los te koppelen.
Rook bij koude motor mag alleen een klein beetje condens zijn als het buiten ook koud is anders heb je een ander probleem. Als de koelvleoistof op peil blijft en goed van kleur is heb je geen probleem.
Groet Bert (928GT Black)
31 dec 2007 21:35
Hoi Bert928
Bedankt voor je reactie.
Mijn auto had pas een grote beurt gehad in Roggel ( bij Peter van Porsche&Parts )
toen is de olie natuurlijk ook vervangen.Paar dagen na de beurt stilgestaan ( ik rij er niet elke dag mee ) en toen constateerde ik dat op de boordcomputers, NU inmiddels geen last meer van.
Nu heb ik denk ik problemen met de homokineet, zie post bij elders op dit forum onder kopje " onderstel".
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.