09 jan 2008 8:31
09 jan 2008 9:34
09 jan 2008 11:41
09 jan 2008 19:00
Paul van Engelen schreef:Bedoel je met niet starten dus wel ronddraaien maar niet aanslaan
Dat ronddraaien gaat wel pittig, niet moeizaam?
Als het inderdaad niet aanslaan betreft:
- startmotor heeft er dan niets mee te maken
- nokkenas sensor? zit nog niet eens op een 964 en de 993!
- geen spanning op ontsteking en inspuiting? wordt beide gestuurd door DME en DME-relais
Maar zou dan ook met aanduwen niet aanslaan
09 jan 2008 19:22
10 jan 2008 21:03
mluiken schreef:Paul van Engelen schreef:- nokkenas sensor? zit nog niet eens op een 964 en de 993!
[/b]
10 jan 2008 21:09
cabrio wim schreef:Naast je DME zit het Main/fuel .... hebt, succes verder.
10 jan 2008 21:17
11 jan 2008 0:20
11 jan 2008 10:28
16 jan 2008 17:48
20 mei 2008 16:44
20 mei 2008 18:34
25 mei 2008 18:08
25 mei 2008 19:39
27 mei 2008 16:02
Maar het klopt niet dat alleen starten niet lukt, maar lopen wel wanneer aangeduwd
27 mei 2008 19:00
Frank SC schreef:Hebben jullie hier iets aan?
(Komt uit een ander draadje):
De ontsteking
Ik zal proberen uit te leggen hoe de ontsteking werkt, als je dit weet is de storing vaak eenvoudig te vinden.
Omdat een Porsche een hogere vonkspanning nodig heeft om een 'mis- fire' te voorkomen gebruikte Porsche in de 70-er jaren een ontstekingsversterker. Deze versterker wordt BHKZ genoemd dat voor Batterie Hochspannungs Kondensator Zundung staat.
De BHKZ krijgt via het contactslot een spanning. Het huis van de BHKZ heeft een massa aansluiting die aan de carrosserie aangesloten is. Als de auto op contact staat hoor je de BHKZ werken, het door impulsen opladen van de condensator naar 450V gebeurt met 3000HZ. Duidelijk hoorbaar dus.
Naast de plus ( rode draad) en min ( bruine draad) aansluitingen zijn er nog vier aansluitingen over.
De BHKZ werkt alleen als de motor draait doordat een hall gever onder in de ontsteking een toerental info geeft via de ommantelde dikke groene draad. Deze zit met twee stekkertjes aangesloten op het BHKZ kastje.
De thyristors in de BHKZ werken als elektronische schakelaars en zorgen dat de 450 V in de condensator 3x per omwenteling van de krukas een spanning geeft aan de bobine. ( via dikke zwarte draad )
De bobine werkt dus op een kortstondige 450V en niet op een permanente 12V zoals in meestal gebruikt bij benzine motoren. Daarom zit de - kant van de bobine aan massa aangesloten en niet zoals bij een conventioneel systeem op de contactpunten.
De laatst overgebleven aansluiting stuurt de toerenteller aan. ( dunne zwart/paarse draad)
23 jun 2008 10:53
mluiken schreef:Probleembeschrijving: als de motor koud is start hij meteen, heeft voldoende vermogen en doet alles het perfect en kan je er uren mee rijden. Echter als hij warm is en wordt uitgezet, start hij daarna niet meer. Aanduwen gaat wel en hij loopt meteen weer.
Het is begonnen nadat er een nieuwe startmotor is opgezet.
Wat hebben we al gedaan:
- hebben al een andere startmotor geprobeerd
- nokkenas sensor vervangen
- DME vervangen
- Centrale computer van een dergelijk auto geprobeerd
- veel zaken doorgemeten
Probleem nog niet opgelost. Nu schijnt er het volgende te zijn:
- de ontsteking krijgt geen spanning bij een warme motor
en
- er staat geen spanning op de benzine inspuit.
Toch raar, volgens mij, dat hij dan wel met aanduwen start.
Ik heb het verhaal als eigenaar geschreven. De informatie heb ik van de monteur(s). Ik zal jullie reacties-suggesies-vragen, met hun bespreken en julie op de hoogte houden.
Alvast heel erg bedankt en groet, Martin
23 jun 2008 11:51
23 jun 2008 12:00
Maarten schreef:Of gewoon een nieuwe brandstofpomp dan wel een revisie van de huidige? Of is dat een hele dure grap?
23 jun 2008 15:26
27 jul 2008 1:34
04 aug 2009 14:03