Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
12 jan 2008 20:32
Hoy
Heb 993 van eind 1994. De laatste weken heb ik enkel bij koude start een wisselend toerental EN vooral ook een RATELEND,KNERSEND GELUID in de motor van enkele seconden ; net of er dan een koffiemolen in de motor zit!
Iemand enig idee?
12 jan 2008 20:46
ik denk niet dat er zo een oordeel te geven is.
Kan van een poelie zijn
de airco pomp
een ventilator
de lagers?
geen idee en zou ik niet in een richting durven wijzen.
robert
12 jan 2008 21:05
994 schreef:De laatste weken heb ik enkel bij koude start een wisselend toerental EN vooral ook een RATELEND,KNERSEND GELUID in de motor van enkele seconden ; net of er dan een koffiemolen in de motor zit!
Iemand enig idee?
Kortstondig gebrek aan voldoende smering vanwege de koude en dus dikke(re) olie
12 jan 2008 21:16
Waarom is zij (??) het dan ineens beginnen te doen en vroeger niet?
Kan het weggaan als ik de olie vervang?
12 jan 2008 21:28
kan altijd een probleem zijn met een ketting spanner
't is niet omdat er hydraulische spanners op zitten dat deze niet kapot kunnen gaan, al gebeurt het weliswaar minder frequent, ze gaan wel degelijk kapot
als het daadwerkelijk de spanners zijn, dan zou het best hoor baar moeten zijn rond de 2000 toeren...
12 jan 2008 22:40
De 993 (en 964) heeft een ander kettingspan mechanisme dan de 3.2 en vroeger, je hoort niet vaak dat die stuk gaan. Kan zijn dat de hydraulische lifters niet snel genoeg olie krijgen of aan het kapot gaan zijn. Gewoon even naar laten kijken (en luisteren).
12 jan 2008 22:57
hydraulische lifters op een luchtgekoelde 911???
ik dacht het niet
en net opgezocht, klopt, ander kettingspan systeem, wist ik niet
voorzover ik kan zien zijn het geen hydraulische, maar met een veer...
zowieso, kan altijd falen met leeftijd, die dingen zijn u ook al 15 jaar oud aan het worden...kan ook iets met het ketting geleidings systeem zijn dat versleten is...
alst idd de ketting is , zou je toch relatief goed moeten kunnen horen dat het van de ketting kast komt
van 993 pagina uit pet... gewone klepstoters met 930 part nummer...
bovendien klinken lifters niet als een ratelend/knarsend geluid, maar als een geklepper, diesel achtig...
12 jan 2008 23:09
Hoor er niets meer van na enkele seconden,ook niet op 2000 toeren;motor loopt dan zuiver zonder geluidjes;
het betreft ook geen soort dieselgeluidje;
12 jan 2008 23:24
eens proberen de motor rond te draaien met de hand, als ie koud is
als het knarsend geluid is kan je dan misschien beter horen zonder het geluid van de motor die loopt.... tzit misschien in de alternator of ac compressor??
12 jan 2008 23:47
mayonaise schreef:hydraulische lifters op een luchtgekoelde 911???
ik dacht het niet
Dan niet joh....ook goed. Die van mij heeft ze in ieder geval wel, om precies te zijn '993.105.141.05 Hydr. Ventilstoessel'. Om een geheim te verklappen, het was de belangrijkste wijziging t.o.v. de motor van 964. Kleppenstellen doen 'wij' 993 bezitters dan ook nooit. En, O ja, het kettingspan systeem werkt natuurlijk ook op oliedruk en gelukkig niet alleen met een veer, dat zou lekker stuiteren.
Maar even op het topic terug te komen, rij even langs een dealer of specialist, die kan zeer waarschijnlijk veel beter een diagnose stellen. Het is altijd heel moeilijk om een bepaald geluid te omschrijven. Wat de één dieselen vindt dat vindt de ander geratel.
13 jan 2008 0:21
damn, niet eens gezien op de PET
altijd gedacht dat die dingen gewoon tuimelaars hadden
hoe krijgen die dingen hun olie?? door de tuimelaar??
13 jan 2008 10:12
mayonaise schreef:damn, niet eens gezien op de PET
altijd gedacht dat die dingen gewoon tuimelaars hadden
hoe krijgen die dingen hun olie?? door de tuimelaar??
Ja, door de tuimelaar. Ook de bevestiging van het tuimelaarasje is veel mooier en beter dan van de voorgangers. Gewoon twee boutjes losdraaien en het zaakje is los. Geen gelek meer omdat het asje niet goed gecentreerd zit.
13 jan 2008 11:09
Betreft het dan een dringende herstelling(indien het de hydraulische kleptuimelaars(?) zouden zijn of kan ik nog wat doorrijden?
Belangrijker misschien:is het een dure operatie?
13 jan 2008 11:23
Als, echt aaallllsss het de hydraulische stoters zijn die je hoort dan kan er ook verkeerde olie in zitten. Porsche adviseert 0w40 voor hun wagens met hydraulische stoters, en dat doen ze niet voor niks. Deze olie is koud ook redelijk dun. Wanneer de stoters stuk zijn dan moeten ze vervangen worden, ze kosten 80 euro per stuk, er zitten er 12 in, plus pakkingen, plus arbeidsloon, plus ........ (en je vervangt ze niet in 30 minuten)..............
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.