Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

temperatuur tussen 80°C en 90°C

28 jan 2008 17:51

De laatste tijd valt me op dat de naald van de thermometer op het dashboard niet meer vertikaal staat, zeg maar de normale stand, maar net iets voorbij de tachtig graden komt. Het duurt ook langer dan normaal dat hij die stand bereikt.

Iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn? En kan het kwaad om hiermee door te rijden?

28 jan 2008 17:55

Waar stond de naald voorheen, wat jij normaal noemt, hogere of lagere temperatuur?

Was het een wat hogere temp. zeg 90 gr. en duurt het nu ook iets langer om (slechts) 80 als max. te bereiken, dan lijkt het zonder twijfel een kapotte koelwaterthermostaat.

Niet goed om lang mee door te rijden: te heet is niet goed, maar te koel ook niet :idea:

28 jan 2008 18:03

Normaal staat de naald vertikaal. Daar staat geen waarde bij vermeld, maar ik vermoed dat het 90 graden is. Nu haalt hij dus iets voorbij de 80 graden, en dat pas na zeker 10-15 minuten rijden. Het gaat hier trouwens om een 986 uit 2001.

te koel is niet goed


Hij is dus minder dan 10 graden koeler dan normaal. Waarom is dit niet goed?

28 jan 2008 19:02

Te koel kan verbrande zuigers opleveren: zuigers zijn dan te koud en als je volgas gaat dan pomp je teveel warmte in die dingen waardoor de bovenkant vermoeiingsscheuren kan vertonen en kan gaan afbrokkelen.
De thermosstaat gaat rond de 85 graden open, dus hij zou toch minstens 85 aan moeten geven.
Aan de andere kant: heb je al eens vaker in koelere temperaturen gereden? Dan wil de temp wel eens een graadje of wat minder zijn! En afhankelijk van waar de tempsensor is (zal wel in een kop zijn) kan die ook iets minder aangeven.
Maar als dit structureel lijkt dan kun je idd beter even de thermosstaat testen, een beetje persoon met slechts anderhalve linkerhand moet dit kunen, ipv teveel betalen bij de garage ;)

28 jan 2008 19:49

944 guy schreef:een beetje persoon met slechts anderhalve linkerhand

zie die maar te vinden. :wink:

OT: Weer snel goede hulp hier :thumleft:

28 jan 2008 21:21

GerbenJ schreef:Hij is dus minder dan 10 graden koeler dan normaal. Waarom is dit niet goed?

Er is zoiets als een optimale bedrijfstemperatuur.
Die ligt bij de oorspronkelijke waarde.
Bij een (te) lage temperatuur is er meer slijtage, hoger brandstofverbruik, vervuilender uitlaatgassen, lagere verwarmingscapaciteit, .. (heb ik alles? :wink: )

Bij welke temperatuur precies het bovenstaande duidelijk optreedt kan ik niet zeggen. Maar de thermostaat zal mogelijk steeds eerder open gaan en dus de watertemperatuur nog lager blijven.

Als dit inderdaad niet in orde is dan (laten) repareren :!:

temp

31 jan 2008 1:39

Bij mij (996) staat hij altijd net boven de 80 graden. Hij gaat ook redelijk snel naar die temperatuur toe. Dus zeker niet helemaal verticaal. (even gecheckt bij www.e39.de bijna alle 996 staan daar zelfs bij 300+)

01 feb 2008 14:43

Bij 346 kilometer per uur is de koeling natuurlijk ook wel extreem goed hè :D
Plaats een reactie