Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Compressie lekage?

30 jan 2008 21:49

Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een 3.2 Targa. Nu heb ik in een eerder draadje mijn mening gegeven over olielekkages. Ik heb de auto gekocht bij een Porschespecialist in Limburg, met garantie op Motor, Bak en koppeling. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik een niet lekkende motor wilde daar er enkele oliedruppels onder het blok lagen. dit bleek een olieleiding te zijn en is bij aflevering vervangen. Op dit moment staat de auto voor wederom eem kleine lekkage ( 1 druppel onder het blok na een flinke rit) OOk dit word netjes binnen de gagantie opgelost. Echter wat mij vandaag opviel toen ik even ben gaan kijken bij de garage is dat het tussen de cylinderkop en cilinders redelijk vettig is en dat er ook wat sporen van lekkage hieruit naar beneden lopen. Volgens de specialist is dit geen olielekkage daar er tussen de kop en cilinders geen olie komt. ( logisch want anders zou er olie boven op de zuigers komen) Motor rookt niet, bij starten en bij gasgeven of gaslos. ) Hij spreekt van een compressielekkage. de zwarte teerachtige smurrie is verbrande brandstof. Dit kan worden gerepareerd echter betekend dit het licht vlakken van kop en cilinder. Dit zou heel licht moeten daar er anders weer een te hoge compressie ontstaat en de kans op wederom lekkage groter is.

De motor heeft bijna 200000 km gedraaid, verbruikt ongeveer 1 litrer op de 8000 km. ( nu 250 cc bijgevuld na 2000 km. ) loopt als een zonnetje. Mijn vraag is: kan dit zweten kwaad? is dit een aandachtspunt voor de toekomst en kan ik gezien de garantie en mijn nadrukkelijke wens van een drog blok aanspraak maken op garantie. ( dit laatste is natuurlijk lastig)

30 jan 2008 22:22

Garantie op een blok wat 200.000 heeft gelopen is dapper. De lekkage tussen kop en cilinder kan inderdaad geen olie zijn, het kan ook door de ouderdom wat zweten zijn. Er kan natuurlijk ook een tapeind stuk zijn, dan heb je compressie verlies, en dat is veel minder want daar moet je niet mee doorrijden. Een ervaren monteur moet dit echter horen.

Wil je al deze zaken met zekerheid oplossen dan zal de motor uit elkaar moeten. Met een blok waar 200.000 km op zit zit je dan bijna wel zeker op een totaal revisie. Ik denk niet dat de garantie dit dekt.

Als het echter wat zweten is (en je kan er mee leven) dan moet je dit in de gaten houden, je kan wel doorrijden.

30 jan 2008 22:43

Peter, De tabeinden zijn niet gebroken, dit is vandaag gecontroleerd. de specialist wou dit al controleren, en zou in geval van een gebroken tabeind wel onder garantie worden vevangen, dit was dus niet het geval. Ook de monteur ( ex monteur Porsche aken zei al dat je dat moet horen)

31 jan 2008 9:31

Volgens de specialist hebben ze de kopmoeren reeds aangedraaid bij het stellen van de kleppen. Ik moet zeggen dat dit blok, ondanks zijn vettigheid ontzettend goed loopt, beter dan mijn 2 vorige 3.2. echter was mijn wens bij aankoop duidelijk. geen lekkend blok. Nu heb ik zoals geschreven garantie op dit blok, echter heb ik wel het gevoel dat de porschespecialist er weinig voor voelt om dit op te lossen, en gooit het op een veel voorkomend euvel, wat na reparatie vroeg of laat weer gaat lekken. ( Eigelijk jou mening Elven. ) En absoluut geen kwaad kan. Nu ben ik echt wel zo realistisch dat het natuurlijk lastig is om een blok met 200000 km op het klokje en 24 jaar oud als nieuw te betietelen en zou ik als ik geen garantie had hier ook niet al te moeilijk over doen. Maar wat ik al zei, ik proef een beetje een ontwijkend antwoord bij de specialist als ik hier over vragen stel. De olielekkage is inmiddels opgelost dus dat is geen probleem meer. Maar ik vraag mij af of dit een garantiegeval kan zijn.

31 jan 2008 10:21

Als de specialist de kopmoeren heeft moeten aandraaien dan is er iets mis, normalieter gaan deze niet losziiten. Ik denk dat ze alleen gecontroleerd hebben of ze nog vast zaten. Het zweten tussen kop en cilinder is alleen op te lossen door minimaal een koprevisie. En, zoals ik al zei, met 200 k op de teller wordt dat al snel een totaalrevisie. Je komt in een moeilijke discussie wat nu onder de garantie valt. Zou het een vers blok zijn dan accepteer je geen lekkage tussen kop en cilinder, maar met 200 k op de teller............
Ik begrijp de specialist wel. De motor loopt namelijk goed. Het is een meer dan 20 jaar oude auto, wat verwacht je daar nu van.......

31 jan 2008 17:28

Peter, Ik formuleer het inderdaad verkeerd, ze hebben de moeren gecontroleerd. Ik vraag mij af of er met deze compressielekkage kan worden doorgereden. zoals ik al zei, het blok loopt perfect, geen vreemde bijgeluiden, weinig olieverbruik.

31 jan 2008 21:45

Daar kan ik wat mee Elven, wel nog een vraag. gezien de fijne loop van het blok, het geringe olieverbruik. zou het een optie kunnen zijn op de pasvlakken licht te laten vlakken en weer te laten monteren zonder revisie??

31 jan 2008 22:19

Mijn devies: rijden met die hap :!: Als het blok zo goed loopt, zo weinig olie verbruikt en je hoort niets geks, gewoon vanaf blijven en ervan genieten :idea:

31 jan 2008 23:20

Als nu deze week alle 911 rijders met een motor met lekkage tussen minimaal één van de cilinderkoppen en cilinders hun auto gaan aanbieden bij hun dealer of specialist om de lekkage tussen cilinderkop en cilinder te laten verhelpen, dan worden deze zomer de opkomsten bij de diverse PF toerritten alleen nog maar bezocht door watergekoelde 911-jes. :shock:

En alle Porsche garage's hebben werk tot ver in 2015 voor iedereen aan de beurt is geweest. :lol:






.

31 jan 2008 23:35

en zo is het maar net wat een gedoe om een beetje (zweten) :lol:

01 feb 2008 0:16

Mensen, Ik ben overtuigd, laat de zon maar komen :D zoveel mensen, zoveel meningen......toch :wink:

01 feb 2008 21:52

Enjoy :thumright:
Plaats een reactie