Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Radiator Boxster lekt, verwisselen veel werk ?

18 feb 2008 13:02

Hallo Porsche fans,

Gisteren tijdens een toertochtje ging opeens het rode lampje van de watertemperatuur knipperen !
Meteen ergens gestopt en achterin de koelwaterstand nagekeken, was onder minimum. Even rond de auto gelopen en jawel hoor : linksvoor druppelde het groene vocht onder de voorbumper.

Ik heb ca. 1,5 liter water bijgevuld bij een tankstation en aangezien de temperatuurmeter op ca. 83 graden bleef staan, ben ik heel rustig de laatste 10 km naar huis gereden om de zaak nader te inspecteren.

Wat ik door het rooster van de voorbumper kan zien, is dat de onderkant van de waterradiator (dus NIET de airco radiator !) erg nat is en er zijn een aantal van die kleine lamellen beschadigd/ iets omgebogen. Wellicht is er een steentje tegenaangesprongen ?
Eenmaal thuis liepen er nog maar enkele druppels uit.........

Enfin, ik heb een adres in Duitsland, waar ik de radiator kan bestellen (origineel Behr, Eur 149,50).
Nu overleg ik of ik de radiator zelf kan/ wil wisselen : is dit veel werk ?

Zelf dacht ik :

- koplamp eruit.
- wiel demonteren.
- het zwarte plastic wielkastspatbord demonteren.

Of moet de voorbumper er ook uit ? Zo ja, hoe gaat dit ? :roll:

En hoe / waar moet ik de boel naderhand ontluchten ?

Ik heb vorig jaar in mijn 750i de radiator zelf verwisseld, maar daar kun je goed in het motorkompartiment komen en is alles wat eenvoudiger.

Ik hou me aanbevolen voor tips !

Groet,
Joannes

18 feb 2008 14:11

Joannes, er zal vast iemand zijn die je helemaal kan uitleggen hoe dit moet. Succes. :wink:

18 feb 2008 14:16

Even werkplaats handboek down loaden en raadplegen. :wink:

http://www.porscheteam.nl/werkplaats/handboeken/index.html

18 feb 2008 19:17

Leuke manuals in die link 8) Dan ben ik altijd tevreden dat er ook P garages zijn, oef ...

:res: Voor diegene die het geduld heeft er zelf aan te beginnen :thumleft: als je die motor alleen al ziet :?

Veel succes met demonteren Joannes

18 feb 2008 22:20

imo. kun je het beste de bumper er afhalen. ik denk dat deze link wel handig is: http://images.google.nl/imgres?imgurl=h ... l%26sa%3DN

succes

18 feb 2008 22:32

Edit: Volledige quote direct bovenstaande bericht verwijderd. :idea:

Mooie link

18 feb 2008 22:32

o ja ontluchten doe je door eerst de olie en koelwater doppen van het tankje in de kofferbak te draaien, daar onder zit een kunstof bodenpje die je eruit moet lichten, dan zie de een zwart dopje waarbij je een hendeltje over moet halen (trekken en draaien ofzo) dan gaat hij automatich ontluchten.

19 feb 2008 11:30

Nou jongens, dat is nog eens hulp !

Bedankt, hier kan ik iets mee (vooral die fotoreportage is super, die meneer heeft dat heel relaxed in zijn huisgewaad gedaan, het zal wel warm zijn geweest in de garage).
Ik ga vanavond eens de bumper demonteren om de boel eens goed na te kijken............

Ik zal wel berichten.


Groet,
Joannes

19 feb 2008 11:56

Make sure the rubber bends, not the aluminum! :wink:


Afbeelding



Veel succes Joannes :D 8)

19 feb 2008 15:20

Mooie link met die fotoreportage.

Inderdaad heel goed de instructies voor het ontluchten opvolgen zoals hierboven omschreven door porscherob :!: :idea:

22 feb 2008 23:18

Zo jongens, ik heb beloofd om over de voortgang te berichten :

Inmiddels heb ik dankzij de mooie link hierboven de bumper en zo gedemonteerd.
En de lekke radiator is er ook al uit. Ik heb enkele uren nodig gehad (ben geen techneut en neem me voor dit soort dingen uitgebreid de tijd).

Hierbij wat foto's :

Afbeelding

Het onderste gedeelte is inderdaad op het lamellengedeelte lek, het bleef eruit sijpelen, waarschijnlijk als gevolg van steenslag op hoge snelheid (ik vond in totaal 2 steentjes bij het losmaken van de delen).

Afbeelding

Deze delen zitten nog ACHTER de radiator gemonteerd en deze moeten eerst los, anders kom je niet goed aan de radiator zelf. Eea zit op zich vrij logisch in elkaar en je kunt overal vrij goed bij.

Afbeelding

Dit is de airco-radiator, die ik ter bescherming met wat karton heb omgeven. Want je beschadigd vrij snel de lamellen tijdens de werkzaamheden.

Afbeelding

Beeld van de plaats waar de complete radiator zat.


De rechter radiator heb ik ook maar gelijk schoongemaakt en nagekeken. Er komt best veel rotzooi tevoorschijn (ook tussen de waterradiator en de aircoradiator).

Het wachten is op de nieuwe radiator, deze is besteld in Duitsland (origineel Behr) en wordt ergens volgende week geleverd.
Overigens maakt het eigenlijk niet uit of je een "links" of een "rechts" exemplaar besteld, het enige verschill is de stopdop, die je zelf kunt verwisselen.

Groet,

Joannes

23 feb 2008 1:11

ziet er goed uit. dus volgende week weer rijden :drive:

ik wou het eerst zelf uitleggen, maar toen vond ik die link. scheelt eem hoop getyp en tijd, als je weet hoe traag ik typ :)

heb mijn boxster vandaag opgehaald, apk, beurt en olie lekage verholpen (gescheurde olievulbuis) monteur zij nog dat ik het koelwater een tijdje in de gaten moest houden boxsters schijnen nogal slecht te ontluchten.

23 feb 2008 12:27

'n Mooie job voor iemand die geen techneut is. Dit getuigt van moed. :wink:

23 feb 2008 16:20

Je wilt niet weten wat motivatie doet met een mens. :idea:
Joannes, je ziet waar een wil is. :thumleft:

01 maart 2008 15:34

Inderdaad, waar een wil is, is een weg.

Vandaag de radiator gemonteerd.
Voor het vullen en ontluchten heb ik zeer nauwkeurig de werkbeschrijving van het werkplaats handboek gevolgd (nog bedankt cabrio wim en porscherob :!: ).

Totale kosten :

Radiator (origineel Behr) incl. verzendkosten Eur 166,60
1 liter koelvloeistof Porsche Eur 9,=
Paar schroefjes / schuifklemmetjes / Spreiznieten Eur 5,=
Uurloon Eur 0,= :lol:

Heb ook gelijk een nieuw luchtfilter en pollenfilter gemonteerd (je bent toch lekker bezig, dus....).

En het eerste ritje zit er alweer op, jippie !

Groetjes,

Joannes

01 maart 2008 15:55

Lekker informatief draadje, zowel de input van anderen als jouw output Johannes :D

Verwacht niet dat de lekkage komt door beschadiging/steenslag. Van de 996 is bekend dat radiotoren vaak doorrotten onderaan, en verwacht daarom dezelfde problemen met (oudere) Boxsters. Wanneer de 2e dus :?: :?

Heb je met 1 L koelvloeistof wel de 1,5 L water voldoende gecompenseerd zodat de concentratie nu weer op peil is :?: Neem aan dat je alles hebt afgetapt en dit voldoende schoon hebt kunnen houden.

Aanvulling: is bijvullen met water wel toegestaan, of moet het 100% koelvloeistof zijn :?:

01 maart 2008 18:05

Bijvullen met water (wij hebben hier kalkvrij water) is altijd mogelijk.

Mijn vorige Porsche Specialist vertelde dat hij altijd gewoon leidingwater gebruikt voor het vullen ! (heeft hij dus ook een keer na een reparatie aan mijn vorige S2 gedaan, nooit een probleem hiermee gehad). Zolang de auto gewoon in de garage staat en vorst dus geen kans heeft, lijkt mij eea dus echt geen probleem, temeer dat alle verkrijgbare koelvloeistoffen grotendeels uit water bestaan, aangevuld met wat additieven.

Ik heb bij het aftappen alleen de inhoud van de radiator en omringende leidingen opgevangen. Bij het vullen heb ik dit weer gebruikt, behalve het onderste gedeelte in de opvangemmer, daar zat wat vuil in. Het restant heb ik met 1 liter Porsche-vloeistof aangevuld. Het reservoir ligt na twee ritjes van in totaal 100 km vandaag net onder "max" als de motor weer is afgekoeld.
Ziet er dus naar uit, dat het ontluchten goed gegaan is en er nergens meer iets lekt. Vorig jaar bij mijn 750i op precies dezelfde manier alles gedaan, tot nu toe zonder enig probleem.........
Ik hou de koelvloeistofstand de komende tijd natuurlijk goed in de gaten.

Over de oorzaak van de lekkage : het kan natuurlijk gewoon slijtage zijn. Voor de zekerheid heb ik het rechter exemplaar geheel nagekeken, er was totaal niets vreemds te zien.
En als deze toch lek zou gaan, weet ik hoe ik eea weer kan herstellen. Ik heb inmiddels genoeg uurtjes in deze actie gestoken :roll:

01 maart 2008 20:08

Joannes schreef:Bijvullen met water ... is altijd mogelijk.

Mijn vorige Porsche Specialist vertelde dat hij altijd gewoon leidingwater gebruikt voor het vullen !... en vorst dus geen kans heeft, lijkt mij eea dus echt geen probleem, temeer dat alle verkrijgbare koelvloeistoffen grotendeels uit water bestaan, aangevuld met wat additieven.

Koelvloeistof is wat het begrip zegt, heel veel meer en vooral belangrijker dan de antivries functie!
De overige anti-corrosie eigenschappen zijn het hele jaar belangrijk :idea:

Volgens Porsche uitsluitend bijvullen met koelvloeistof...

En die vorstbescherming zelf, die is te bepalen. Je auto staat vast niet altijd tijdens vorst in een (vorstvrije) garage.

Maar uiteraard: jouw Porsche, jouw koelsysteem :wink:

01 maart 2008 20:52

Ik heb het even nagekeken : in de Boxster gaan 17 liter koelvloeistof.

Als daar 1,5 liter "gewoon", kalkvrij water bij zit en de rest (15,5 liter) Porsche koelvloeistof is, dan kan ik mij niet voorstellen dat deze menging tot een probleem zal leiden !

Porsche voorschriften ? Dan had ik deze reparatie eigenlijk bij het Porsche Centrum moeten laten uitvoeren ?

Er zijn al zoveel regels tegenwoordig, ik vind het wel goed zo.................het is inderdaad mijn wagen.

En ik heb de wagen weer beter leren kennen.

01 maart 2008 21:40

top dat hij het weer doet 8)

ik wist niet dat dit een probleem was bij 996/boxster. ik heb wel eens gezien dat ze aan de onderkant een beetje geoxideerd waren.

ik denk dat ze altijd een beetje vochtig blijven (airco?) in combinatie met vuil/pekel dan vallen de gaten er vanzelf in :roll:
Plaats een reactie