Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Startproblemen na lang stilstaan 924 '78

18 feb 2008 13:59

Hoi, ik ben Michel, nieuwe member.

Ik wil graag mijn bevindingen hier kwijt.
Ik heb onlangs een 924 gekocht die 9 jaar heeft stil gestaan. En kamp met start problemen. ben een paar uurtjes op dit forum en begin vraag me af of ik de volgende conclusies mag trekken.

Het is duidelijk dat je twee soorten startproblemen hebt, namelijk de koude start en de warme start. Warme startprobleem ontstaat dus meestal door de vapourlock

Koude start problemen is moeilijk om een duidelijke conclusie te vinden op dit forum. Het kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben maar meestal liggen ze toch in het gebied van het brandstof systeem is mijn indruk.

accumulator, brandstofpomp, luchtschuif worden vaker aangedragen maar is vaak giswerk is mijn indruk.
De staat van de inspuiters lijkt mij meer plausibel. Maar na het lezen van deze topic: ( http://www.porscheforum.nl/viewtopic.ph ... tarten+924 )
is bij mij het onderstaande beeld ontstaan.

De 924 uit '77 heeft maar liefst 20 jaar stil gestaan en wil dus niet starten.
En hij geeft te veel benzine.
Zo heeft mijn 924 uit '78 zo'n 9 jaar stil gestaan en wilde ook niet meteen starten.
Kreeg geen vonk, bobine vervangen, bougies schoongemaakt.
Daarna wilde hij wel starten maar sloeg niet aan. na vaker proberen sloeg hij wel aan maar liep hij maar even. oude benzine verwijderd, nog niet veel beter, maar bleef proberen en elke keer liep hij weer iets beter.

Mijn indruk is nu dus dat door het lange stilstaan er het een het ander is vast komen zitten door miss een aanslag van de oude benzine. dit zou zich kunnen afzetten ook in de bewegende delen zoals die plunjer die besproken werd in deze topic, maar ook in de injectoren aangezien deze mechanisch zijn bij 924 zoals ik elders las.
Mijn plan nu is om een reinigende toevoeging in de benzine te doen, en zo hopelijk het probleem te verhelpen.
De resultaten zal ik zeker hier vermelden.


Mijn vraag is of iemand iets herkend in deze bevindingen?
Ik hoop dat ik anderen kan helpen met deze samenvatting aangezien er vaak gepost wordt over startproblemen maar er moeilijk een goed beeld gevormd kan worden. Het kan heel goed zijn dat ik verkeerde conclusies trek en die hoor ik dan graag!

18 feb 2008 14:06

@mies, tik is bij zoeken 924 in, en klik dan op motor en techniek, weet je niet wat allemaal er passeert.
Denk dat je daar het probleem van jou wel uithaalt.

PS

18 feb 2008 14:07

nog even dit voor een beter beeld.
Omdat de auto langer stil stond heb ik zowiezo wel wat dingen vernieuwd.
Heb de auto een grote beurt gegeven; olie, oliefilter, bougies, contactpunten, verdelerkap, contact punten en rotor vervangen. De distrubutieriem vervangen. Heb de lekken in de slangen van het vacuumsysteem gedicht (lijkt ook een probleem van lange stilstand ofwel ouderdom) en nieuwe benzine in gedaan natuurlijk.
Ontsteking heb ik afgesteld maar moet de kleppen nog stellen en wil ook nog de benzine injectiefilter nog vervangen. Heb gelezen dat dit ongeveer elke 50000 moet gebeuren maar misschien ook niet gek om dit zowieso te doen na lang stilstaan.

18 feb 2008 14:09

Thanx Ik zal het nog eens proberen Wim, maar zoals je kon lezen heb ik al wat uurtjes in dit forum doorgebracht :)
Dit waren enkele conclusies zover.

Re: PS

18 feb 2008 14:11

mies schreef: Heb de lekken in de slangen van het vacuumsysteem gedicht (lijkt ook een probleem van lange stilstand ofwel ouderdom)


Als dat niet goed gedaan is (nieuwe dus) kan er misschien nog altijd valse lucht aangezogen worden.
Dit kun je testen met startpilot, als dan de motor oploopt in toeren heb je nog valse aanzuiging.

18 feb 2008 14:25

wat is startpilot? ken dat niet.
zag ook ergens dat je het kunt controleren met een sopje? De kleine slangen zijn goed gedicht denk ik, maar weet niet hoe de staat is van de grote slang.

18 feb 2008 14:27

Nadeel van het K-Jetronicsysteem is dat bij lang stilstaan componenten in de benzine de brandstofverdeler verstoppen en dat een en ander vast gaat roesten. De injectors reinigen kan ook geen kwaad, zeker als je met een jampottest hebt geconstateerd dat het sproeipatroon niet super is en dat ze wat nalekken.
Plaats een reactie