Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Vaste kopbouten

03 maart 2008 23:57

Hallo,

Is hier iemand die ervaring heeft met het vernieuwen van kopbouten :?: .
6 stuks zijn er niet uit te krijgen, ik vervang ze allen omdat er diverse waren gebroken en de kop begon te lekken :cry: .
De 6 zijn allen al gebroken en steken er nog een paar cm uit.

Alle tips zijn welkom en denk dat uitboren geen optie is want zelfs met een cobalt boor haal je nog weinig uit. Wat zijn die bouten hard zeg.

03 maart 2008 23:58

verwarmen :?:

04 maart 2008 0:03

Olaf schreef:verwarmen :?:


Thanks, maar helaas heeft dat ook niet geholpen. Heb zowel de tapeinden al een keer verwarmd, af laten koelen en voorzichtig het alu waar hij in zit verwarmd en dan geprobeerd te draaiën. Te vergeefs........

04 maart 2008 0:08

search op pelican doen.

04 maart 2008 8:39

Kopbouten :?: , of tapeinden het euveltje van een SC :!:

Zou Erwin van Renntech even een mailtje sturen :idea:

Hoorde dat hij zoveel mailtjes ontvangt en er een dagtaak bij krijgt :wink:
Wil nog wel reageren, maar daar moet wel wat uit voortvloeien :shock:
Of onderdelen leveren of een reparatie uitvoeren :!:

(Is mij verteld)

04 maart 2008 8:55

Vandaar dat er tegenwoordig weinig technische draadjes zijn, mailen allen rechtstreeks. :lol: :lol:

04 maart 2008 10:24

@Wolf: inderdaad Pelican of Early911s

04 maart 2008 22:32

Je zou het mischien kunnen bevriezen .Heb ik gedaan met de vliegwiel bouten.En ze gingen daarna los :!:

05 maart 2008 0:03

aher schreef:Je zou het mischien kunnen bevriezen .Heb ik gedaan met de vliegwiel bouten.En ze gingen daarna los :!:


Kijk daar heb ik tenminste wat aan want dat heb ik nog niet geprobeert :D , als ik vragen mag?"met wat of hoe heb je deze bevroren :?: .

05 maart 2008 8:46

911_3.0SC schreef:..... als ik vragen mag?"met wat of hoe heb je deze bevroren :?: .

Hij is loodgieter. :idea: :wink:

05 maart 2008 9:24

aher schreef:Je zou het mischien kunnen bevriezen .Heb ik gedaan met de vliegwiel bouten.En ze gingen daarna los :!:


De tapeinden van de cilinders zitten met loctite vast, ik denk niet dat bevriezen gaat werken. Gewoon verwarmen met een acetyleen brander (natuurlijk met beleid!!!!), zo doet iedereen het dus dat moet werken.

05 maart 2008 22:41

Nee,cv monteur.ER zijn spuitbussen in de handel waarmee je evt cv leidingen kunt bevriezen om daarna een radiator af te koppelen.

05 maart 2008 22:49

Lijkt mij nogal tricky. Knalhard materiaal en dan bevriezen: zou wel eens heel erg broos kunnen worden. Ben je misschien nog verder van huis!

06 maart 2008 15:35

Gat boren en torksbit inslaan, dan verhitten en losdraaien moet lukken. Normaal gezien met een kwaliteitsboor moet het wel lukken. Weet niet welke cobaltboor je gebruikte maar misschien heb je de kop verbrand, zou toch op lage toerental draaien tenzij het een klein boortje was.

06 maart 2008 17:20

Met verwarmen van het blok moet het lukken. Je moet wel echt de tijd nemen om het blok goed te verwarmen. Vaak duurt het wel een half uur om het hele blok warm te krijgen.
Als je niet de tijd neemt vloeit alle warmte die je toevoert gelijk weer weg en wordt dus de plek waar het tapeind zit niet warm genoeg.
Wel zo gelijkmatig mogelijk verwarmen en ook weer rustig af laten koelen.
Als het afgebroken tapeind lang genoeg is kun je het tapeind een paar centimeter onder de bovenkant roodgloeiend stoken en 90graden omzetten. Dan heb je de meeste grip op het tapeind en moet je hem er uit kunnen draaien.
Boren uit de hand moet je niet doen. Je kunt toch niet precies in het midden boren zodat de kans groot is dat het carter beschadigd. Boren kan alleen als je het carter deelt en de losse carters goed kunt opspannen.
Succes.

Case closed

08 maart 2008 22:24

Allen bedank voor de goede tips en ook de tips waar ik niks aan had

Het volgende is met succes gelukt.

Ik had al van alles geprobeerd maar was voorzichtig met een brander omdat ik mijn blok niet wilde splitsen. Na een privé tip van een verfbrander dacht ik gelijk aan mijn electrische verfstripper. Deze heb ik op een statief gezet bij de afgebroken kopbouten die niet los wilden. Ik heb deze rustig een half uur per bout zijn werk laten doen. En.....................ze gaan los. De moeilijkste 3 heb ik gehad nu, deze staken er maar van 1 tot 1,5 cm uit het blok meer. Ik heb er eerst een busje voor gedraaid, 15mm buitenwerks en een gat van net 8mm. Deze over de afgebroken bout getikt en op de kop afgelast met utp068hh elektroden. Daar op weer een geharde stif gelast waar een dop 13 op past. Na het lassen in gepakt met steenwol om langzaam af te laten koelen. Ik heb er nu nog drie te gaan die nog wat langer zijn maar zie daar geen problemen meer mee.

Groeten Michel

09 maart 2008 12:53

Ook hier heb je niets aan, maar ik ben blij voor je dat het gelukt is. :wink:

09 maart 2008 14:19

WdePundert schreef:Ook hier heb je niets aan, maar ik ben blij voor je dat het gelukt is. :wink:


:roll: Hier heb je veel aan :lol:

09 maart 2008 16:03

:thumright:
Plaats een reactie