Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
19 maart 2008 22:34
Rij met een P 993 van eind 1994.Bij koude start hoor ik een sterk luid,schurend, rammelend geluid (zoals een koffiemolen) in de motor ,gedurende enkele seconden;daarna loopt de motor perfect.Als de motor warm is zijn er geen storende geluiden.Het is geen tikkend geluid. Wat zou dit kunnen zijn?
19 maart 2008 22:59
zijn het de snaren?
21 maart 2008 11:46
Lijkt inderdaad op het geluid van snaren zoals je het beschrijft. Even nat maken en kijken of het dan (even) over is.
21 maart 2008 11:49
Oliedruk / kettingen.
21 maart 2008 11:50
Snaren kunnen zeker een schurend, gierend geluid geven.
Rammelen echter, doet me denken aan klepstoters. Deze hydraulische componenten worden met olie gevuld en mogen niet leeglopen na uitzetten van de motor. Maar door slijtage zou dit wel kunnen gebeuren.
Wat heeft de motor gelopen?
21 maart 2008 13:49
Motor heeft 115000 (echte) km gelopen.Carrera 4 met airco.
Het geluid is moeilijk te omschrijven:schurend,best te vergelijken met een koffiemolen,doet zich enkel voor bij koude start,geluid is ook kort tijdens het starten (enkele seconden);heb de indruk dat het komt van achter de passagierszijde;daarna is er niks meer te horen.Stoort me wel.
Kleppen zelf tikken niet,bij geen enkel toerental.
Alle snaren zijn een jaar geleden vervangen.
21 maart 2008 14:21
als je het geluid al hoord tijdens het starten en na het aanslaan nog heel even dan denk ik dat het het lager van de startmotor is,dat geeft zo'n vervelend geluid
21 maart 2008 16:34
Nu je het zegt; oorzaak startmotor kan kloppen. Rottig snerpend schurend geluid tijdens koud starten heb ik ook. Komt bij de startmotor vandaan en is over als de motor loopt.
21 maart 2008 20:11
Stel dat het de startmotor is;
waarom maakt ze dan 't lawaai enkel bij koude motor en niet meer bij starten bij warme motor?
21 maart 2008 20:52
Enkele seconden is voldoende om druk in het systeem op te bouwen, dus daarna met warme motor niet meer ratelen, schuren o.i.d.
Ratelend, schuren, koffie zet geluid van de startmotor in koude toestand, en warme motor niet, kan verschil geven van uitzetten materialen.
In ieder geval lastig om op afstand, en niet hoorbaar een oordeel te geven van wat en hoe.
21 maart 2008 21:07
Loopt de startmotor dan nog een paar seconden mee dan na het starten?
21 maart 2008 21:10
Klink heel erg naar hydraulische klepstoters..
Ik heb exact hetzelfde bij de GT3 na een week stilstaan. Het houd op wanneer de olie voldoende is rondgepompt, wat al na een paar seconden het geval is. Bij mijn (vorige) 993 is me dat trouwens nooit zo erg opgevallen als bij de GT3.. zal wel komen door de dunne geluidsisolatie. Het is trouwens elke keer weer een feest om dat ding te starten
21 maart 2008 21:20
brian951 schreef:Loopt de startmotor dan nog een paar seconden mee dan na het starten?
nee maar hij stopt niet gelijk hij loopt nog na door zijn eigen massa
21 maart 2008 22:10
Stel dan dat het de
hydraulische klepstoters zijn:
wordt dit fenomeen erger na verloop van tijd?
kan je er rustig mee blijven rondrijden zonder meer?
herstelling ervan lijkt me een dure grap te worden,of niet soms
21 maart 2008 22:46
Ging uit van je opmerking 'ratelen'
Als het (toch) meer gieren is, dan kan ik me vinden in de oorzaak startmotor.
Het startrondsel loopt zeker nog even na, nadat de motor zelf loopt.
Waarom alleen koud? Temperatuurverschil geeft dit soort effecten.
Klepstoters die leeglopen kan je gewoon mee leven. Voor kosten moet je eens praten met de specialisten, die kunnen dan gelijk hun terzake kundige oordeel geven
22 maart 2008 13:15
Don't Panic, kan ook nog meevallen
er zit een gevertje/voelertje(= 1 kunstof meetwieltje in kunstof behuizing) op de snaren, welke detecteerd of de snaar niet gebroken is.
Dit is een aan slijtage onderhevig onderdeel op de 993, en zorgt voor zeer veel rare bijgeluiden, altijd en alleen bij de koude start. Kunstof gevalletje kost iets van 30 Euro meen ik....
SUC-6
02 apr 2008 19:56
Oplossing gevonden;
de oorzaak vh rammelend motorgeluid waren de hydraulische klepstoters;2 vd 12 werkten niet meer naar behoren.Heb ze meteen alle 12 laten vernieuwen tegelijkertijd met een zeer groot onderhoud;loopt nu als een treintje.Met dank voor de hulpadviezen van sommige forumleden.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.