Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
16 apr 2008 11:03
Geachte forumers,
Ik ben sinds 2 maanden in het gelukkige bezit van een 964 c4.
Nou lekt deze naar mijn zin iets teveel olie,ik heb mij laten vertellen dat hier modificaties voor zijn.
zou iemand mij kunnen vertellen wat deze modificaties precies inhouden?
alvast bedankt
Peter.
16 apr 2008 11:34
De motor van de 89-er versie van de 964 kende geen pakkingen tussen verschillende motordelen, maar waren koud tegen elkaar bevestigd. Latere bouwjaren is dit aangepast en is een modificatie voor de 89-er versie.
Maar op basis van je post kan niet worden geconcludeerd dat bovenstaande ook oorzaak is van jouw lekkage
Want waar lekt het
16 apr 2008 11:39
Als je de zoekfunctie gebruikt zul je er meerdere topics over vinden..... En hou er rekening mee dat het een dure grap kan worden!
16 apr 2008 11:46
Bedankt voor de snelle reacties, de auto is van 91, En heeft al pakkingen tussen de motordelen.
Links lijkt het bij de pakkingen vandaan te komen en in het midden zweet hij een beetje.
groet peter
16 apr 2008 12:31
Heb je er geen onderhoudshistorie bij?
16 apr 2008 13:07
ja alles heb ik erbij, staat alleen niks overin over een modificatie.
maar houdt die modificatie alleen pakkingen in?
16 apr 2008 13:08
Dus hij is van 1991, met airbags
Deze type's willen wel eens bij de koppen gaan lekken.
Als je de motorkap open doet zie je dan een aluminium inlaatspruitstuk (oude type) of een zwarte (het nieuwe type).
Had zelf het oude type, maar was geheel lekvrij.
Suc-6
16 apr 2008 13:17
Ik heb ook het oude type, geheel lekvrij
(meteen afkloppen)
Kun je zeggen dat het oude type eerder lekkage gaat krijgen dan het nieuwe type of maakt dat inmiddels (gezien de leeftijd en geheel lekvrij) niet meer uit ?
16 apr 2008 14:56
Lekken is IMO niet type of bouwjaar afhankelijk, maar heeft te maken met het falen (uitdrogen) van het pakkingmateriaal tussen de delen ...
Fox - modificatie is niet (altijd) nodig (en inderdaad kostbaar) - je kan je huidige motor "gewoon" opnieuw in laten pakken ...
16 apr 2008 15:21
Olaf, een vraag over het zgn. falen (uitdrogen)
Heeft dat te maken met ouderdom in combinatie met inzet (regelmatig gebruik vd auto verkleint uitdroging en daardoor lekkage ?). Of is ouderdom juist meer een aanwijsbare reden dan inzet ?
16 apr 2008 15:28
Vaak de koppen die problemen geven, de eerste zitten "koud" op elkaar
Werd in het begin vaak een modificatie aan gebracht, nieuwe cilinders met koppen en bijzonder kostbaar
Ook kwam er vaak een ander (zwart) spruitstuk op
16 apr 2008 15:33
molen934 schreef:Vaak de koppen die problemen geven, de eerste zitten "koud" op elkaar
Er zijn ook "eerste" die na 'n tonnetje of twee aan Km nog steeds geen druppel olie doorlaten
... en er zijn (ookal) 993's waarvan het pakkingmateriaal (b)lijkbaar uitgedroogd is
TD (zonder I) schreef:Of is ouderdom juist meer een aanwijsbare reden dan inzet ?
IMO ouderdom ...
"lekken" kan natuurlijk altijd 'n oorzaak van inzet zijn ... hangt en staat met het "gedrag" van de vorige eigenaar
16 apr 2008 15:57
In 91 is er wel een modelwijziging geweest maar met de airbags. Pas in 92 is naar mijn weten de motor gemodificeerd en deze heeft minder neiging tot lekken.
Lekken is helaas een dure grap. Opnieuw inpakken bij een specialist kost je 2000 tot 2500 euro, is het probleem met lekken wat groter ben je zomaar 8000 kwijt omdat hij dan gereviseerd moet worden en dat kost tijd: 4-5 dagen ongeveer: en dat kost veeeeeel arbeidsloon.
Ik zou zeggen: hopen dat inpakken voldoende is.
16 apr 2008 16:10
josboxster schreef:Ik zou zeggen:
... reviseren
Inpakken van 'n 964 motor red je MI niet met 2500 Euro ... denk eerder aan 'n bedrag tussen de 3500 en 4000 ...
Fox
eerst maar 'ns laten bepalen
waar(door) de motor lekt ... 't kan zo simpel zijn als 'n lekke olie-retourleiding
Mocht de motor inderdaad lekken op de koppen of helften ... dan zou ik (als ik jou was) bij mezelf te raden gaan ... of je 'n lange(re) tijd met de Porsche wilt blijven rijden ...
IMO is "inpakken" 'n handelaars oplossing en als particulier zonde van je geld ... motor-revisie kost je wss het dubbel van wat inpakken zou kosten - maar dan heb je wel 'n hele frisse en nagenoeg nieuwe motor
16 apr 2008 16:21
IMO zou ik gewoon geen lekkende auto willen en dus ook laten reviseren:compleet. Of van de hand doen en een andere niet lekkende zoeken. Maar daar moet uiteraard ook geld bij en als je hem reviseerd heb je wel weer een goeie auto, das ook wat waard.
Kom je bij de revisie nog andere zaken tegen loop je zo door de 10 k heen: serieus geld dus.
16 apr 2008 17:40
ik ga voor de olie retourleiding
zal zo eens kijken of het inlaatspruitstuk aluminium is of zwart...
en op korte termijn een specialist laten kijken.
16 apr 2008 17:51
olie retour leiding zou heel goed kunnen,
en het inlaat spruit stuk geeft verder niks aan alleen of de inlaat gemodificeerd is.
retour leidingen zou je ook zelf kunnen controleren.
hier zie je de (buisjes) olie retour leiding.
robert
16 apr 2008 20:03
lekte hij al toen je hem kocht? zo niet, heb je hem de afgelopen 2 maanden wel netjes warm gereden? zoja, heb je een aankoopkeuring laten doen? zoja, waar? Heb je nog garantie?
@ jos boxster - in my92 nog een motormodificatie? Welke dan?
16 apr 2008 21:45
de motor heeft een zwart inlaat spruitstuk, heb de auto gekocht van een collega.Hij zegt dat hij er geen last van had, maar hij reed er dagelijks mee en ik gebruik hem alleen als het weer het toelaat
Auto is altjid netjes warm gereden! verder geen aankoopkeuringen laten uitvoeren.
wil wat foto's toevoegen om het allemaal wat duidelijker te maken.
kan iemand mij vertellen hoe je dat doet?
[/img]
16 apr 2008 22:29
Fox schreef:kan iemand mij vertellen hoe je dat doet?
[/img]
Jawel...
http://www.porscheforum.nl/faq.php#24
Kortom eerst even in je album zetten... ( denk om de 250 Kb en 1024*8 nogwat... pixels)... Handig hulpje (freeware) --> easy resize... even op googlen.
17 apr 2008 15:00
Nou wijs es aan waar lekt ie?
17 apr 2008 20:00
dit is de betreffende motor
17 apr 2008 20:55
Als ik het zo bekijk komt mij dit heel bekend voor, heb vrij recent
mijn 3.2 blok opnieuw laten verpakken. Lekt zo te zien tussen de koppen en de cilinders. Bij mij zijn de koppen gevlakt. en nieuwe voetpakkingen geplaatst. Lijkt bij jou ook te lekken bij de cilindervoetpakking rechts onder op de foto, Maar kan ook vettigheid zijn van de rest.
Is uiteraard vanaf een foto lastig te zien, maar zou even bij een specialist langs gaan die hebben dit zo gezien.
18 apr 2008 0:04
Volgens mij zie ik ook een druppel hangen aan het distributiehuis.... was bij mij "heeeel licht" aan het zweten..zie bijgevoegde foto is een witte pasta "over" gesmeerd....ik hoop voor je dat het meevalt....ben er een beetje bang voor. En ik heb zo het vermoeden dat ie op nog meer plekken lekt...kleppendeksel is ook behoorlijk nat. Valt idd. niet meer onder de categorie zweten. (zie:
http://www.cartronic-motorsport.de/moto ... epkit.html
en
http://www.cartronic-motorsport.de/moto ... eckel.html )
Als het bij het distributiehuis is en de boel moet echt open...dan krijg je al snel zoiets van: "ok blok moet eruit en gedemonteerd worden
gelijk goed doen = revisie."
Trouwens, een vraagje ben je net geswitched van olie: van half-syntheet
vol syntheet
Snel naar de specialist
of zelf aan de bak...
18 apr 2008 10:44
bedankt roi en juriaan,
ik ga vandaag samen met een monteur van mijn werk diagnose stellen.
goede link trouwens
ik hou jullie op de hoogte maar de reacties zeker mee in de gedachte.
peter
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.