Kleppen stellen hoeft niet moeilijk te zijn.
Hoe je de krukas ook draait, het gaat er uiteindelijk om dat de nok van de nokkenas bij de af te stellen klep, van de klep af- wijst.
Zoals je waarschijnlijk al gezien hebt, drukken de nokken van de nokkenas de kleppen in. De klepspeling moet ingesteld worden als de klep volledig dicht is; dus de nok zo ver mogelijk van de tuimelaar (die de klep bedient...) vandaan is. (euh, lastig zoiets te beschrijven....).
Tip: de voelermaat moet er stroef doorheen gaan; als de voelermaat er soepel doorheen glijdt dan staan de bewuste klep echt te ruim.
Ter overdenking (en altijd leuk voor discussies op het Forum...):
-
exact 0,10 mm speling met de hand instellen is bijna onhaalbaar; de klepspeling zal in werkelijkheid altijd iets ruimer staan. Persoonlijk gebruik ik geen voelermaat meer, ik stel de speling op gevoel in; zo min mogelijk als voelbaar is... (ja, ook moeilijk uit te leggen).
- In tegenstelling wat men denkt: de klepspeling bij een luchtgekoelde Porsche motor neemt toe (!) naarmate de motor warmer wordt. Bewijs nodig? Demonteer met warme motor maar eens een klepdeksel en voel de klepspeling dan nog maar eens .... (zonder je vingers te verbranden natuurlijk
). M.a.w. angst om een klep te strak te stellen is niet echt nodig...
- Moet je de klepspeling dan met koude motor op 0,00 mm zetten ?? Nee, want als de motor nog verder afkoelt (vooral in de winter bijvoorbeeld) zou de klep te strak komen te staan.
Succes met de kleppen !
Dick