Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
03 jun 2008 22:55
heren,
Wederom een vraagje:
Ik heb de cylinders van de zuigers verwijderd en de zuigerveren vervangen. Normaal maak ik de drijfstangen los van de krukas, monteer de cylinders in de zuigers en maak ik de drijfstangen weer vast aan de krukas.
Echter zit de karter nog helemaal in elkaar en dit wil ik graag zo houden. Heeft iemand een tip hoe ik de zuigers nu makkelijk terug kan monteren in de cylinders?
03 jun 2008 23:00
michael911 schreef: Normaal maak ik de drijfstangen los van de krukas, monteer de cylinders in de zuigers........
Dat is mij nog nooit gelukt, hoe doe je zoiets
.
03 jun 2008 23:02
Hele grote overmaat?
03 jun 2008 23:13
Ze worden hier steeds flauwer.
On topic. De zuigers eerst in de cilinders monteren, de drijfstangen aan de krukas, vervolgens de cilinder plus zuiger aan de drijfstang. Korter kan ik het niet zeggen, er zijn natuurlijk veel details waar je op moet letten maar die staan wel in een werkplaatshandboek.
04 jun 2008 8:59
Gewoon "even" investeren in een speciaal gereedschapje (zuigerverenklem noemen ze het wel eens...) welke je om de zuiger heen kan plaatsen om de zuigerveren in te drukken. Vervolgens glijdt de zuiger soepel (nou ja, soepel...) de cylinder in....
De beschreven methode om eerst de zuiger met zuigerveren is wat lasig met de tapeinden etc. die allemaal in de weg zitten. Bovendien hou je te weinig ruimte over om de drijfstangbouten goed vast te kunnen zetten als je cylinder met zuiger etc. al over de tapeinden heen geschoven zitten.
Wel eens geprobeerd om met de hand alle drie de zuigerveren in te drukken? Lastig hoor...
Succes met het project.
Dick
04 jun 2008 13:23
Heren,
Blijkbaar ben ik de enige die weinig ervaring heeft met Porsche, maar wel met andere auto's.
Als de carter van bijvoorbeeld een Opel openligt, kan je makkelijk de drijfstang losmaken van de Krukas en vervolgens rustig alle zuigers in het blok monteren. Als de zuigers in de cylinder zitten monteer je 1 voor 1 de drijfstangen op de krukas en plaats deze terug in de carter.
Op zich kan je (kinderachtig) reageren, het werkt wel. Voor een cursus mag je natuurlijk altijd een keer langskomen.
Maar wie heeft een serieuze aanpak?
04 jun 2008 13:33
Michael,
mijn opm. was niet flauw bedoeld, maar serieus!
De vragen die je hier stelt tijdens de klus geven niet de indruk dat je echt weet waar je mee bezig bent. Weet zelf het ´nodige´ van motoren etc. EN heb alle documentie, maar ik zou zo´n klus overlaten aan een specialist.
Jouw Porsche, jouw keus uiteraard, maar een Porsche blok is wel iets anders dan een Opel blok, omdat het iets anders loopt
04 jun 2008 13:50
Zoals ik al aangaf is in kort de volgorde :
- Drijfstangen (zonder zuiger) monteren aan krukas, nieuwe bouten en moeren gebruiken. Uit m'n hoofd weet ik het aantrekmoment niet.
- Zuigers in cilinders monteren, natuurlijk met een zuigerveertang. De zaak moet toch redelijk soepel in elkaar gaan. Een paar tikken met de steel van een hamer moeten genoeg zijn. Schuif de zuiger zover in de cilinder dat de zuigerveren er net in zitten, bovenkant zuiger boven etc.....
- Cilinder met zuiger over draadeinden schuiven, zuigerpen zit al in de zuiger maar natuurlijk niet te ver anders kan je de zuiger niet aan de drijfstang monteren.
- Zuigerpen in de drijfstang tikken.
- Veerring in zuiger monteren, voorzichtig, dat ding kan alle kanten opvliegen.
- Controleer of zuiger er goed in zit, bovenkant boven, en controleer of de veerring goed in de groef zit (ERG BELANGRIJK).
- Schuif de cilinder helemaal op z'n plaats
- De volgende cilinder/zuiger monteren. Doe dit wel in de juiste volgorde anders kan je er niet meer (goed) bij.
04 jun 2008 15:07
En mijn opmerking was al helemaal niet flauw bedoeld.... maar goed.
Een Porsche blok is niet zo makkelijk toegankelijk zoals bij een 4-cylinder lijn blok zolas bij een Opel o.i.d.
dick
04 jun 2008 16:38
ach eens moet de eerste keer zijn anders leer je het nooit. niet bang zijn, rustig werken, je verstand gebruiken, alles 4 keer checken, de tijd nemen, goede informatie gebruiken en heel veel vragen. dan moet alles goed komen, tenzij je 2 linker handen hebt
04 jun 2008 16:55
Mijn opmerking was wel grappig bedoeld maar ik hoop dat je het ook als zodanig hebt opgevat.
Ik heb namelijk ook
dat je zo'n klus aanpakt!
04 jun 2008 16:59
zag op youtube een complete videodocu over dat inzetten
van de zuigertjes..... dus ff zoeke daar?
05 jun 2008 9:51
Kijk hier heb ik wat aan.
Zolang iets mechanisch is, ben ik er altijd uitgekomen. Natuurlijk is porsche techniek echt even iets anders dan van bijvoorbeeld een Opel. Maar ik kan me vooraf niet zo heel ongerust maken over het feit dat ik niet precies weet wat ik tegenkom.
Mocht er iets echt niet lukken dan kan ik altijd nog naar een specialist, forum raadplegen of in boeken kijken.
Nu eerst maar even wachten op de zuigerveren en dan kan ik weer verder.
05 jun 2008 12:42
lagel schreef:niet bang zijn, rustig werken, je verstand gebruiken, alles 4 keer checken, de tijd nemen
Yeah
Suc6
29 jul 2008 1:45
Michael911,
In ieder geval "hulde" voor je dat je dit aandurft, menig blerrende voetbalvader hier zal vooral de moeite niet nemen wat jij probeerd!
De nodige flauwe opmerkingen hier getuigen daar wel van, jammer
Peter 993 heeft je al enigzins uitgelegd, let alleen even op de stand van de "slotjes" van de zuigerveren.
De onderste zuigerveer (olieschraapveer) met het slot aan de bovenzijde van de motor.
De andere slotjes zet je dan op elk 1/3 van elkaar af.
Voor als je er wat "beeld" bij wilt hebben;
http://www.porschespecialist.nl/fotoalbum_projecten.php
Succes
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.