Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

olie bijgevuld met 5 w 30 vol synthetisch

14 jun 2008 17:12

Hallo Porshe vrienden,

Ik wil mijn Porsche 911 3.6 Carrera 2 Coupe bwjr 1989 met +/- 110000 km bij vullen met 5 w 30 vol synthetisch olie. Is dat goed :?: :?:

Gr.Erwin

14 jun 2008 17:14

Ik zou voor de zekerheid eerst even je handleiding raadplegen.
Staat exact in welke soort olie voor jou Porsche geschikt is.
Je hebt het er al ingegooid... misschien een beetje laat deze vraag?

14 jun 2008 17:17

Gert schreef:Ik zou voor de zekerheid eerst even je handleiding raadplegen.
Staat exact in welke soort olie voor jou Porsche geschikt is.


Die handleiding zit er niet bij :( Maar volgens de Bock porsche kon ik of 0 W 30 of 5 W 30 gebruiken. Ik wil gewoon even voor mijn eigen gemoedsrust even weten of ik het goed heb gedaan met 5 W 30.

14 jun 2008 17:48

Even wat zitten rondgluren op internet:

De vloeibaarheid (viscositeit) van olie.
Naarmate olie warmer wordt, neemt de vloeibaarheid toe. De olie wordt juist dikker naarmate de temperatuur daalt. De vloeibaarheid van de olie wordt ook wel viscositeit genoemd. De mate van de viscositeit staat vermeld op elke olieverpakking en bestaat uit 2 getallen gescheiden door de letter W. Dit wordt een SAE-specificatie (Society of Automotive Engineers) genoemd; bijvoorbeeld 10W-40.
Hoe lager het eerste getal, hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen (en dat maakt het starten van de motor bij kou gemakkelijker): 5W, 10W, 15W (W staat voor Winter).
Hoe hoger het tweede getal: 20, 30, 40 of 50, hoe dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (zomer). Deze olie noemen we ‘multigrade’, dit houdt in dat deze zowel voor de zomer als voor de winter geschikt is (10W-40, 20W-50 etc.). Deze aanduiding heeft overigens niets te maken met de kwaliteit van de olie.

14 jun 2008 17:56

Gert schreef:Even wat zitten rondgluren op internet:

De vloeibaarheid (viscositeit) van olie.
Naarmate olie warmer wordt, neemt de vloeibaarheid toe. De olie wordt juist dikker naarmate de temperatuur daalt. De vloeibaarheid van de olie wordt ook wel viscositeit genoemd. De mate van de viscositeit staat vermeld op elke olieverpakking en bestaat uit 2 getallen gescheiden door de letter W. Dit wordt een SAE-specificatie (Society of Automotive Engineers) genoemd; bijvoorbeeld 10W-40.
Hoe lager het eerste getal, hoe dunner de olie blijft bij lage temperaturen (en dat maakt het starten van de motor bij kou gemakkelijker): 5W, 10W, 15W (W staat voor Winter).
Hoe hoger het tweede getal: 20, 30, 40 of 50, hoe dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (zomer). Deze olie noemen we ‘multigrade’, dit houdt in dat deze zowel voor de zomer als voor de winter geschikt is (10W-40, 20W-50 etc.). Deze aanduiding heeft overigens niets te maken met de kwaliteit van de olie.


OK :shock: :shock: Dus dan heb ik dus de goeie olie gebruikt :wink:

14 jun 2008 18:07

Je vraag was, ik heb bijgevuld met 5w30.. is dat goed.
In het verhaal staat een uitgebreide uitleg over de betekenis van die getallen. Als laatste regel staat ook: dit zegt niks over de kwaliteit van de olie.
Welk merk heb je gebruikt?
Porsche raadt beveeld mobil 1 aan.
De dealer had in mijn auto een 1l fles 0w40 van mobil 1 gedaan, dus daar wijk ik niet van af.

14 jun 2008 18:11

Gert schreef:Je vraag was, ik heb bijgevuld met 5w30.. is dat goed.
In het verhaal staat een uitgebreide uitleg over de betekenis van die getallen. Als laatste regel staat ook: dit zegt niks over de kwaliteit van de olie.
Welk merk heb je gebruikt?
Porsche raadt beveeld mobil 1 aan.
De dealer had in mijn auto een 1l fles 0w40 van mobil 1 gedaan, dus daar wijk ik niet van af.


Ja mobil 1 5 w 30 :wink: Maar in principe is Castrol of een ander gerenomeerd merk toch ook goed met dezelfde specs :?:

14 jun 2008 18:18

Erwin C2 schreef:Maar volgens de Bock porsche kon ik of 0 W 30 of 5 W 30 gebruiken.

Als je Jos minder vertrouwd dan dit forum - een hele enkele forumtechniker niet meegeteld :idea: 8) - dan ben je verkeerd bezig :!:

Bedoel te zeggen: Jos' advies kun je zondermeer vertrouwen :idea:

(Opvallend hoeveel Porsches er zonder handleiding zijn. Toch wel een heel zinvol en informatief boekje.)

14 jun 2008 18:23

Kom op Paul, vertel ons is wat meer hoe het nou echt zit met die olie....

14 jun 2008 18:27

Paul van Engelen schreef:
Erwin C2 schreef:Maar volgens de Bock porsche kon ik of 0 W 30 of 5 W 30 gebruiken.

Als je Jos minder vertrouwd dan dit forum - een hele enkele forumtechniker niet meegeteld :idea: 8) - dan ben je verkeerd bezig :!:

Bedoel te zeggen: Jos' advies kun je zondermeer vertrouwen :idea:

(Opvallend hoeveel Porsches er zonder handleiding zijn. Toch wel een heel zinvol en informatief boekje.)


Ik hoop dat je het niet verkeerd begrijp Paul maar ik rij voor het eerst van mijn leven in een Porsche wat altijd een droom van mij is geweest en ik heb hiervoor een Audi TT gereden.Ik ken Jos niet en ik hoop hem wel beter te kennen maar er is toch niks mee als ik EXTRA informatie vraag aan de forum leden. Ben ik dan "gelijk verkeerd bezig".....beetje raar maar dat zal dan wel aan mij liggen

14 jun 2008 18:30

Gert schreef:Kom op Paul, vertel ons is wat meer hoe het nou echt zit met die olie....


Gert ik vind dat je het heel goed in JIP en Janneke taal heb uitgelegd aan me. Ik ben eenmaal niet zo technisch en daar wil ik je toch wel voor bedanken :wink:

Gr.Erwin

ps Paul kijk naar m'n onderschrift RESPECT 2 ALL

14 jun 2008 18:48

Erwin, neem het niet te zwaar.

Ik schreef "Als je..." dus dat laat nog veel open :wink:

Terug naar topic: er is hier (uiteraard) ook al veel geschreven over olie in onze bolides. En overschakelen van niet-syntheet naar vol-syntheet kon wel eens minder geslaagd zijn... Gebruik de zoekfunctie :idea:

En verder is mijn advies: luister minder naar de adviezen hier - incl. die van ondergetekende :) - dan van goede Porsche specialisten als Jos de Bock.

Veel rijplezier :!:

14 jun 2008 18:56

Paul van Engelen schreef:Erwin, neem het niet te zwaar.

Ik schreef "Als je..." dus dat laat nog veel open :wink:

Terug naar topic: er is hier (uiteraard) ook al veel geschreven over olie in onze bolides. En overschakelen van niet-syntheet naar vol-syntheet kon wel eens minder geslaagd zijn... Gebruik de zoekfunctie :idea:

En verder is mijn advies: luister minder naar de adviezen hier - incl. die van ondergetekende :) - dan van goede Porsche specialisten als Jos de Bock.

Veel rijplezier :!:


Je heb gelijk Paul en bedankt voor je advies maar als je schrijft 'Ben je" (en niet "Als je") dan ga ik wel achter m'n oren krabbelen met mijn goeie bedoelingen om heelveel plezierige informatie te krijgen. Maar ok je heb een punt ik moet het niet te zwaar nemen.

14 jun 2008 19:32

Gert schreef:Je vraag was, ik heb bijgevuld met 5w30.. is dat goed.
In het verhaal staat een uitgebreide uitleg over de betekenis van die getallen. Als laatste regel staat ook: dit zegt niks over de kwaliteit van de olie.
Welk merk heb je gebruikt?
Porsche raadt beveeld mobil 1 aan.
De dealer had in mijn auto een 1l fles 0w40 van mobil 1 gedaan, dus daar wijk ik niet van af.


Hoi Gert,

Van welk bouwjaar is jouw porsche want als je Mobil 1 gebruikt schrijven ze: Volsynthetische 0W40 motorolie voor motoren met hydraulische klepstoters. Vanaf modeljaar 1993 gebruikt Porsche alleen nog maar volsynthetische motorolie in de motoren.

En mijn porsche is van 1989....(sorry van mijn ontwetenheid)

14 jun 2008 19:58

Die van mij is van 9-11-99

14 jun 2008 22:04

xxx W 30 ???? Da's leuk voor je Golf Tdi, Focus of te kekke A3, maar persoonlijk zou ik geen W 30 in mijn Porker gieten; veel te dun als de olie op temperatuur is.

Semi-synthetisch of vol-synthetisch, ik zie achter de W graag een "40" , een "50" of een "60" staan......

Succes met je oliekeuze,

Dick

14 jun 2008 22:23

xxW30 veel te dun? Ik zou zeggen aan de dunne kant, maar we praten over het bijvullen dus het maakt echt niks uit zolang je er geen 5 liter in hebt gegooid. Porsche adviseert voor de nieuwe types 0w40 (syntheet) of voor de oudere 10w40 (half-syntheet).

Gewoon lekker rijden en je geen zorgen maken.............
Laatst bijgewerkt door Peter op 14 jun 2008 22:33, in totaal 1 keer bewerkt.

14 jun 2008 22:28

Ik weet wat het beste is: http://www.renntech-porsche.nl/catalog/ ... ucts_id=57

14 jun 2008 22:46

Weet je welke olie er momenteel in zit??? IK vul mijn motor altijd bij met Mobil1 0W40 olie (1991'er 964) :idea:

Re: olie bijgevuld met 5 w 30 vol synthetisch

15 jun 2008 12:33

Erwin C2 schreef:Hallo Porshe vrienden,

Ik wil mijn Porsche 911 3.6 Carrera 2 Coupe bwjr 1989 met +/- 110000 km bij vullen met 5 w 30 vol synthetisch olie. Is dat goed :?: :?:

Gr.Erwin


Porsche adviseert 0W 40, en geen 5W 30. Dus niet goed.

15 jun 2008 13:01

BJ964 schreef:Weet je welke olie er momenteel in zit?


Belangrijke vraag :wink:

15 jun 2008 17:39

Olaf schreef:
BJ964 schreef:Weet je welke olie er momenteel in zit?


Belangrijke vraag :wink:


Hoi Olaf,

Nee weet ik niet en de vorige eigenaar is niet meer te bereiken. Wat raad je me aan om bij te vullen als je het niet weet. 10W40 half synthetisch of 0W30/5w30 vol synthetische.

Gr.Erwin

15 jun 2008 17:57

10 W 40 Semisyntheet :wink:

15 jun 2008 20:15

Olaf schreef:10 W 40 Semisyntheet :wink:


Thx Olaf :salut:

15 jun 2008 20:41

Erwin C2 schreef:Van welk bouwjaar is jouw porsche want als je Mobil 1 gebruikt schrijven ze: Volsynthetische 0W40 motorolie voor motoren met hydraulische klepstoters. Vanaf modeljaar 1993 gebruikt Porsche alleen nog maar volsynthetische motorolie in de motoren.

En mijn porsche is van 1989....(sorry van mijn ontwetenheid)

Heb mijn instructieboekje er eens op na geslagen, maar je moet je realiseren dat de techniek niet stilstaat.

Opgave voor mijn 993 van '97 (informatie boekje van begin van de serie?...)
onder de -20 gr. (erg koude streken dus): 5W30, 5W40 of 5W50
boven de -20 gr. (onze omgeving dus): 10W30, 10W40 of 10W50.

Duidelijk dus het verschil voor de 'W': in koudere gebieden dunner bij (zeer) lage temperaturen, omdat het bij ons warmer is dus niet nodig.
Bij opgewarmde motor is (was) dus alles goed van 30 - 50.

Nu het voortschrijdende inzicht: gebruik zelf DE Mobil 1 0W40. De kwaliteit van de olie is zo goed geworden dat 'overal' bij lage temp. 0 (nul) gebruikt kan worden.

Zover de 'diktes'.
De vraag vol- <-> semi-syntheet is een andere. Mijn voorkeur is semi-syn voor een oudere motor die niet (altijd) met vol-syntheet heeft gereden. Gebruik de zoekfunctie :idea:
Plaats een reactie