Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Hydraulische kettingspanners SC

16 jun 2008 13:56

Na enkele weken met gerammel en getik gereden te hebben blijkt nu dat de distributieketting dit geluid maakt. Oplossing zijn de hydraulische kettingspanners, deze modificatie zat er bij mij nog niet in.

Omdat ik de auto wil gaan verkopen (ben op zoek naar een 964) weet ik niet of ik deze uitgave nog moet maken.

Heeft iemand enig idee wat de kosten zijn, in totaal, voor het aanbrengen van de hydraulische kettingspanners? Of ik dat nog ervoor terugkrijg, bij verkoop? Of het schadelijk is hiermee door te rijden (gerammel in namelijk niet continu)?

16 jun 2008 14:04

Geen meter meer mee rijden :!:
Je kan de oude laten repareren natuurlijk, weet de kosten van hydr, niet uit mijn hoofd :idea:
Heb ze zelf al een paar keer gemonteerd, een leuk klusje om te doen.
Maar je moet ook de lengte van je ketting controleren, deze kan ook versleten zijn en dan moeten er kettingen met een schakel gemonteerd worden.
Als ik zou moeten schatten voor alleen de hydr. spanners incl montage, rond de € 1000,-- :oops:

Suc-6

PS
Zie dat je vlakbij Visser in Hilversum woont :shock:

Re: Hydraulische kettingspanners SC

16 jun 2008 14:07

Lamine schreef:Oplossing zijn de hydraulische kettingspanners, deze modificatie zat er bij mij nog niet in.


Je kan gewoon je huidige kettingspanners laten reviseren :idea:

Zoekfunctie :arrow: hydraulische kettingspanners zijn niet heilig :wink:

16 jun 2008 16:58

Behalve dat de spanners gaar zullen zijn kan je ook verwachten dat:

- de kettingen op zijn (zoals al vermeld)
- alle geleiders aan gort zijn geslagen door de ketting

Zal een beetje afhangen hoeveel de motor heeft gelopen.

16 jun 2008 16:59

Het lijkt me dat je kettingen gestrekt zijn en ratelen in het kettinghuis. Herbouw je huidige tensioners, bouw safery collars in
http://www.pelicanparts.com/catalog/shopcart/911E/POR_911E_ENGcam_pg2.htm#item7

and en avant!

De problemen van de eerdere kettingspanners was dat de "idler sprocket" geen bearings hadden: ze waren gewwon staal op staal. Het probleem is dat ze zichzelf gewoon vastzetten door de frictie. De latere kettingspanners van '73 hadden bronzen voeringen en dus dat voorkwam het probleem.

Ik onderschrijf ook dat de hydraulische kettingspanners niet heilig zijn. Ik ben, na mijn engine rebuild TERUG overgegaan van hydraulische naar 930 type kettingspanners met een "collar" omdat:

a) De meeste experts statisch bewezen dat de standaard late 930 type tensioners best veilig zijn. INDIEN ze in elkaar klappen, heb je alleen motorschade indien je ketting HEEL ERG gestrekt zijn. De meeste problemen resulteren in luide timing chain noises, dus ratelende kettingen in het kettinghuis. (test op 1250 toeren en dat weet je het wel)

De latere hydraulische spanners beginnen na 20 jaar en meer nu ook in elkaar te klappen, wat suggereerd dat het design niet zo betrouwbaar was als eerder gedacht. b) mijn persoonlijk gevoel is dat de hydraulische spanners meer componenten die fout kunnen gaan bijvoegen: simple is best.


Bert

16 jun 2008 21:58

Enige tijd geleden had ik met mijn 911 (1975) hetzelfde euvel. Upgrade naar hydraulische kettingspanners zat er niet in omdat ik mijn 911 op dit moment op low-budget, zoniet no-budget moet rijden. Zo'n geintje kost toch gauw € 1200?
Op zoek naar een revisiesetje dus. Met de hulp van Lothar van Tilburg van Rennsport er eentje op de kop getikt voor € 40, inclusief verzendkosten. Een paar uurtjes prutsen en alles loopt weer gesmeerd. Geen schade aan de rest gelukkig, ook niet aan de kettinggeleiders . Overigens kosten die ook bijna niets dus dat zou het probleem niet geworden zijn.
Misschien een tip?

17 jun 2008 13:25

Navraag bij Visser bleek het grapje inderdaad plm. 1250,- incl te gaan kosten.
Revisie klinkt als een reele optie. Moet het blok dan uit de auto? Of kan het van "buitenaf". Ik heb namelijk geen mogelijkheid om zomaar het blok even uit de auto te liften.

17 jun 2008 13:31

Tuurlijk niet, je kan er goed bij :!:
Uitlaat en wat beplating weg en je kan aan de gang :lol:

17 jun 2008 13:45

Bertroex schreef:De latere hydraulische spanners beginnen na 20 jaar en meer nu ook in elkaar te klappen, wat suggereerd dat het design niet zo betrouwbaar was als eerder gedacht.


Heh, 20 jaar meegaan en dan niet betrouwbaar?
Da's kost per jaar dan toch geen drol?

Geloof trouwens niet dat men zelfs in 1963 auto's ontwiep met het idee dat ze 20 jaar mee moesten gaan.

17 jun 2008 13:57

patrick911 schreef:Heh, 20 jaar meegaan en dan niet betrouwbaar?

Geloof trouwens niet dat men zelfs in 1963 auto's ontwiep met het idee dat ze 20 jaar mee moesten gaan.


Tuurlijk, maar toen de hydraulische kettingspanners werden geintroduceerd in 1983 met de 3.2 carrera, was het gezien als onderhoudsvrije ingreep met verbeterde veiligheid.

Niet dus- dezer dagen moet alles gewoon netjes worden nagekeken.

Common sense really.


Bert

17 jun 2008 14:04

Weet uit ervaring dat dit een ENORME verbetering was :!:
De spanners waren een zeer zwak punt, montage van de hydr. was simpel :shock:
Heb 8 jaar een 2,7 en 8 jaar een 3,0 SC gehad en op beide de hydr. gemonteerd :idea:

17 jun 2008 14:06

molen934 schreef:Weet uit ervaring dat dit een ENORME verbetering was :!:


... er zijn er met andere ervaringen :wink:

17 jun 2008 14:13

Ok, diverse verhalen dus. Wel of niet hydraulisch of toch zelf reviseren..... Ik ga zaterdag maar eens met Visser praten.

17 jun 2008 14:42

Ga maar eens met een oude rot in het vak praten die ook in de jaren 60/70 911'jes moest onderhouden. Het reviseren van kettingspanners was toen een dagelijkse bezigheid, zo betrouwbaar was het systeem :roll: :roll:

Porsche heeft er ook wat aan gedaan en vervolgens zie je dat mensen er weer een andere mening op na houden, dat kan, natuurlijk, maar om dan vervolgens dit ook te adviseren aan derden :roll: :roll:

17 jun 2008 14:52

Peter 993 schreef:Ga maar eens met een oude rot in het vak praten (...) zo betrouwbaar was het systeem :roll: :roll:


Het probleem met de kettingspanners werd volgens mij niet voor niks de 'achilleshiel van de 911' genoemd. Ik heb de mijne uit voorzorg dus toch maar laten retrofitten met het hydraulische systeem.

17 jun 2008 15:08

Ik heb net met Robert Visser gesproken en hij doet geen revisie meer vanwege slechte ervaringen. Ik heb ook inmiddels begrepen dat revisie door een specialist plm 900,- kost.
Voor die 350,- verschil kan ik het niet laten om safe te gaan en de hydraulische te laten installeren.

Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn ervaring vóór en na.

17 jun 2008 15:55

Goed gereviseerde originele kettingspanners zijn net zo goed (al niet beter) dan hydraulische .... mijn mening & jouw 350 euro :wink:

17 jun 2008 16:01

Peter 993 schreef:Ga maar eens met een oude rot in het vak praten die ook in de jaren 60/70 911'jes moest onderhouden. Het reviseren van kettingspanners was toen een dagelijkse bezigheid, zo betrouwbaar was het systeem :roll: :roll:


Er zijn meerderer types mechanische- dus non pressure fed- geweest.

A) Deze met het 901 type nummer

Afbeelding

en zoals gezegd geen bronzen "bushes" tussen de Idler sproket en de idler arm.

Idler sproket
Afbeelding

Idler arm
Afbeelding

Deze 901 types waren verzegeld en de set-up tools die je nu koopt passen niet op dit type.

Dit type werd geproduceerd tot 1979 maar het probleem met de modellen tot 1970 waren dat er geen brozen bushes waren en bovendien dat voor de modellen 1975 en 1976 (tot maart 1977) vaak te korte veren werden gebruikt voor de tensioners. Daarenboven waren er gedurende deze jaren kwaliteitsproblemen waarbij die veren bv braken, waardoor de tensioners in elkaar klapten.

Je kan ze herkennen door de 901 partnummer maar ook door de bovenste lip, zeg maar de kraag, die kleiner is dan deze van de 930 type.

Het wordt aangeraden deze te vervangen.

B) het 930 type

Afbeelding


De 930 type tensioners rebuild kit is nog altijd beschikbaar bij Porsche, hier in de UK £16, wat is dat, ongeveer 18/20 euri?. Ongeveer 4 uur werk als je twee linker handen hebt.


Als je deze combineert met de collars die eerder vermeld waren, heb je een redelijk betrouwbare set up.

Kijk eens volgende keer naar de oude club racers die nog altijd zeer actief zijn, ook de 934 en 935 types....


Hier een draadje hoe de 930 tensionsers te reviseren. Lamine, koop anders eens een revisie setje en werk er eens aan voor een weekend. Indien het fout gaat kan je nog altijd naar Robert Visser gaan?

http://www.thesey.com/tensioner.html


Best regards,


Bert

17 jun 2008 16:06

Goed stukje weer Bert :thumright:

Indien het fout gaat kan je nog altijd naar Robert Visser gaan?


Ik neem aan dat je bedoelt als je er niet uit komt? :idea:
Want als je de afstelling van de ketting fout doet, dan knallen waarschijnlijk je zuigers tegen je kleppen met een totale revisie als gevolg...

17 jun 2008 16:18

SORRY !!

Jaja ik bedoelde wel degelijk als je er niet uit komt-. Het resultaat als je de kettingspanners verkeerd monteerd etc dat je de boel in de soep draait!!!! :oops:

Sorry, thanks Patrick.


Bert

17 jun 2008 16:23

Doet nog steeds zeer als ik dit zie :evil:
Mijn eerste 911 ging dit stuk oooooooooooo :twisted:
Kettingen, geleiders, kleppen krom, tussentandwiel stuk kassa :roll:
Heb het nog steeds op zolder liggen, hele blok moest uit elkaar :cry:
Kijk uit he, let op de timing :idea:

18 jun 2008 15:47

Als je een "hulpje" erbij hebt met sleutelen, dan kan hij/zij gewoon even de ketting op spanning houden terwijl jij de oude spanners verwijderd en de nieuwe plaatst. De ketting verspringt niet zo maar even hoor...

Ik heb de hydraulische spanners bij 2 x 911 van mijzelf erop gezet; redelijk eenvoudige klus als je je verstand gebruikt en enige sleutelervaring bezit.
Meeste tijd eigenlijk nog kwijt geweest met het verwijderen van de sigaar (achterte uitlaatpot onder je bumper...), de beplating die op de motor aan de achterzijde zit en nog wat losse kabels en andere "randapparatuur" die in de weg zit.

Motorblok kan gewoon in de auto blijven zitten en het was ook niet nodig om het blok aan 1 kant te laten zakken o.i.d.

En wat betrouwbaarheid betreft kan ik melden dat genoemde 911-jes nog steeds vrolijk rondsnorren zonder klapperende kettingen.

Ik zou voor de hydraulische kettingspanners gaan !
Er is wel een kans dat ook die na 20 jaar gaan lekken waardoor ze de boel minder op spanning houden. Maar ja, da's over 20 jaar...

Nou, succes ermee,

Dick

18 jun 2008 16:14

Is het niet verstandig de conditie van de oliepomp bij de beslissing te laten meetellen.
Ik kan me zo voorstellen dat als de pomp wat ouder is en wat minder druk levert, het niet zo verstandig is hier nog twee hydraulische systemen aan toe te voegen.

18 jun 2008 16:15

Inderdaad is een eenvoudig klusje wat het makkelijkst op de brug gaat :!:

Bij mijn 2,7 liet het materiaal los (soort kunststof) dat op de kettinggeleider zat en kwam dan tussen de ketting en tandwiel en beng de ketting versprong :cry:
Was een euveltje van het type uit 1976, zooo zonde :oops:

Nog een leuke anekdote, een kennis met een ex Politie Targa monteerde ook de hydr. spanners en zag zo het slotveertje van de ketting liggen :!:
Dus daar waren de kettingen al van vernieuwd en het veertje was eraf geschoten zonder dat de ketting los schoot :?
Dan kan je toch over geluk spreken :shock:

18 jun 2008 16:17

1972T schreef:Is het niet verstandig de conditie van de oliepomp bij de beslissing te laten meetellen.
Ik kan me zo voorstellen dat als de pomp wat ouder is en wat minder druk levert, het niet zo verstandig is hier nog twee hydraulische systemen aan toe te voegen.


Daar heb ik nog nooit klachten over gehoord :?:
Plaats een reactie