06 okt 2004 14:16
Re: 1e 911: 3.0SC of 3.2Carrera <1987 of >1987??
Auteur: Patrick 911 SC 1983 (62.58.36.---)
Datum: 05-10-2004 15:14
Bij aanschaf van mijn SC zat het er niet op, dit heb ik er later wel op laten zetten omdat ik het risico niet wilde lopen dat de kettingen een keer een tandje over slaan, ben je nog verder van huis.
Echter voordat we begonnen waren met het monteren van de hydrolische kettingspanners brak er bij mij een tapend af. (schijnt een kwaal te zijn van porsches, tot de 993)
Doordat er bij mij een tapend afbrak heb ik besloten om alle tapenden te laten vervangen voor die van de 993, aangezien het blok toch open lag heb ik de motor maar laten reviseren, was niet echt nodig maar ik wilde gewoon een goed lopende motor hebben.
Wat ik eigelijk wil zeggen is dat als je toch naar een SC gaat kijken, je beter naar een SC kan kijken met kettingspanners.
Voor het moteren van kettingspanners, links en rechts moet je overigens denken aan €1500,-
Grt. Patrick
kettingspanners!
Auteur: Michael SC (---.dhv.nl)
Datum: 06-10-2004 14:00
Patrick,
Ben het niet helemaal met je eens. De mechanische spanners van pré-3.2's waren volgens "Morgan" inderdaad een zwak punt. Er wordt echter ook vermeld dat dat door constante contwikkeling (en herontwerp bij de 3.0) al zodanig verbeterd was, dat de mechanische spanners uiteindelijk eigenlijk geen problemen meer opleverden. Maar goed, de slechte reputatie van de mechanische spanner was al opgebouwd.
Ik heb zelf nog steeds de mechanische spanners op mijn SC (ca. 200.000 km) en werd een beetje huiverig van alle meldingen dat deze persé vervangen dienen te worden door hydraulische spanners, teneinde motorschade te voorkomen. Ik heb dat dan ook bij meerdere specialisten nagevraagd en het blijkt dat dit bij 3.0 een zo goed als onbekend verschijnsel is. Bij goed, regelmatig onderhoud en een nette rijstijl is er niets van te duchten.
Kan natuurlijk toeval zijn en natuurlijk zijn hydraulische spanners helemaal het einde, maar misschien moeten we e.e.a. wel relativeren.
Graag hoor ik ervaringen van anderen die wél schade met/aan/door mechanische spanners hebben gehad!
Groet,
Michael SC
Reageer op dit bericht
Re: 1e 911: 3.0SC of 3.2Carrera <1987 of >1987??
Auteur: Van de Burgt (---.sshunet.nl)
Datum: 06-10-2004 14:08
In het boek van Morgan staat wel dat Porsche zelf nog niet helemaal tevreden was. Of letterlijk:
Pag72:
De betrouwbaarheid van de nokkenasaandrijving werd in 1980 verder verbeterd doordat er een nieuwe arm op de kenningspanner werd geintroduceerd.
Om deze verbeterde hefboom te herbergen werd de spanner zelf iets verkleind. Hierdoor werd de betrouw-
Pag 74:
baarheid aanzienlijk verbeterd, maar men was nog altijd niet tevreden en het zou nog jaren duren voordat het probleem geheel uit de wereld was...
06 okt 2004 15:37
06 okt 2004 20:06
06 okt 2004 20:27
kevin-GT schreef:Hier al eerder besproken
Zoek voordat je iets plaatst even in de zoekmachine of het onderwerp al bestaat
06 okt 2004 20:36
06 okt 2004 21:00
07 okt 2004 14:49
20 okt 2004 13:15
20 okt 2004 20:51
20 okt 2004 21:12
20 okt 2004 21:18
20 okt 2004 21:26
horn schreef:Kijk, dat noem ik nog een succesvol copy-pasten! Precies wat ik gisteren bedoelde Erwin! (ik hoop tenminste dat je het niet nog een keer helemaal getypt hebt...) Dat is nou efficiency!
![]()
![]()
20 okt 2004 22:27
22 okt 2004 15:13
Erwin schreef:..."Er zitten hydraulische kettingspanners op, dus de motor is goed!" is een veelgehoorde 'kreet'.
...
Er zijn dan nog zoveel andere dingen aan de motor die nog steeds defect kunnen gaan, dat alleen kettingspanners vernieuwen absoluut geen garantie is voor een goede motor. Denk maar eens aan spontaan brekende cilindertapeinden...
22 okt 2004 19:42
paSCal schreef:paSCal, met hydraulische kettingspanners en een ex-gebroken cilindertapeind
23 okt 2004 14:43
Lou schreef:paSCal schreef:paSCal, met hydraulische kettingspanners en een ex-gebroken cilindertapeind
Eéntje maar?
23 okt 2004 15:05
23 okt 2004 15:18
Lou schreef:Owkeey
23 okt 2004 17:11