Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
27 jun 2008 16:36
Sinds een week ben ik in het gelukkige bezit van een 911 3.0 SC uit 1981, afkomstig uit Californië.
Helaas doet zich een misschien vreemd probleem voor:
Ik heb de auto vorige week opgehaald en er toch een afstand van zo'n 30 kilometer mee gereden. Eeen aantal dagen wachten op het kenteken i.v.m. import. In de tussentijd de auto een aantal malen bij ons (bedrijf) in de werkplaats gezet om het e.e.a. te verhelpen en/of vervangen. Gaat allemaal prima totdat ie één keer wel wil starten, maar niet aanslaat. Ik had de kofferbak openstaan en ik denk dat dit misschien een soort beveiliging is, dus kofferbak dicht en starten en...lopen. Eind van de middag probeer ik het weer. Starten, starten, starten, maar niet lopen. Ruim een uur aan het prutsen geweest. Misschien tank leeg, ondanks dat de meter nog bijna een kwart aan gaf. Goed, vijf liter euro 95 erin. Starten, lopen. Aangezien de bougies vetgeslagen kunnen zijn, meteen maar even een stuk rijden en even wat meer brandstof erin. Auto de garage uit en terwijl de motor nog draait, loop ik naar binnen voor een set groene platen. Ondertussen valt de motor gewoon uit. Starten , lopen. Meteen naar de pomp gereden (twee kilometer verderop) Bij de pomp motor laten draaien en ondertussen tanken (ongelood 98). Ruim 40 liter erbij in. Tijdens tanken valt weer de motor uit. Met moeite aan de gang gekregen. Bij het wegrijden van de tankstation houdt de motor hevig in en valt terug in toeren. Af en toe grijpt ze weer aan en reageert ze ook weer op het gaspedaal. Maar het is van korte duur. De motor ploft af en toe en valt weer uit. 911 aan de kant van de weg gezet en weer starten. Starten gaat prima, maar aanslaan ho maar. Met pijn en moeite de auto weer aan het lopen gekregen en terug naar de zaak gereden, zonder problemen. Twee dagen later alles doorgemeten, lijkt het erop dat de rotor van de verdelerkap de boosdoener is. Dus zowel de verdelerkap als de rotor vervangen. Alles lijkt goed totdat ik de auto uit de garage rijd om een stukje te gaan rijden, aangezien het kenteken binnen is. De auto gestart. Starten, lopen. Ik geef iets gas. Een plofje uit de motor, maar motor loopt nog steeds. Foute boel, denk ik bij mezelf. Nog geen halve minuut later, weer hetzelfde. Motorvermogen valt weg. Motor valt uit. Weer met moeite aan de gang gekregen. Terug naar de zaak. Toch ook maar de bougies vervangen. Nu gaat de startmotor heel snel rond, maar slaat niet aan. Geen compressie?
Zou het kunnen dat de kleppen gesteld moeten worden? Dat deze te grote klepspeling krijgt bij een warme motor en dat de kleppen dus open blijven staan en dus geen compressie kan opbouwen?
Wie heeft er nog tips en/of adviezen?
Ik hoor het graag.
27 jun 2008 18:03
Geen compressie?
Heb je dit gemeten of denk je dat.
Ook al eens gecheckt of alle vacuüm slangen nog goed bevestigt zijn, of niet poreus.
28 jun 2008 8:50
cabrio wim schreef:Geen compressie?
Heb je dit gemeten of denk je dat.
Ook al eens gecheckt of alle vacuüm slangen nog goed bevestigt zijn, of niet poreus.
Hallo Cabrio Wim, nee, dit is nog niet gemeten. Het is een vermoeden. Het zou heel goed kunnen en ook al zou dat het niet niet zijn, dan kun je dat ook weer van het lijstje halen. Het kan ook nooit geen kwaad om ze te stellen.
28 jun 2008 10:24
Brandstofpomp kaduuk.... Tijdje stilgestaan in de container op de boot, zilte omgeving, corrosie op de aansluitingen, stekkertjes etc. etc. etc.
Kijk ook even naar het brandstofpomp relais en de zekering (beide in het zekeringenkastje voorin de bagageruimte).
Oh ja: Als je de brandstofpomp vernieuwd; vervang gelijk ook het restdrukventiel welke in de banjo-aansluiting op de brandstofpomp verwerkt zit.
Verhaal over kleppen lijkt me niet van toepassing.
Succes,
Dick
PS: Brandstofpomp zit voorzijde auto onder/tussen de brandstoftank, onder een grote afschermplaat bij de stabilisatorstangen... Maar begin bij het goedkoopste onderdeel: brandstofpomprelais...
28 jun 2008 10:33
Dick schreef:Brandstofpomp kaduuk.... Tijdje stilgestaan in de container op de boot, zilte omgeving, corrosie op de aansluitingen, stekkertjes etc. etc. etc.
Kijk ook even naar het brandstofpomp relais en de zekering (beide in het zekeringenkastje voorin de bagageruimte).
Oh ja: Als je de brandstofpomp vernieuwd; vervang gelijk ook het restdrukventiel welke in de banjo-aansluiting op de brandstofpomp verwerkt zit.
Verhaal over kleppen lijkt me niet van toepassing.
Succes,
Dick
PS: Brandstofpomp zit voorzijde auto onder/tussen de brandstoftank, onder een grote afschermplaat bij de stabilisatorstangen... Maar begin bij het goedkoopste onderdeel: brandstofpomprelais...
Hallo Dick,
Dank je wel voor je advies. We gaan ermee aan het werk. Ik laat het je weten. Nogmaals bedankt.
Gr. Michael
29 jun 2008 13:51
Ik had van de week het Haynes boek besteld, de versie voor de Amerikaanse 911. Ik heb het gisteren binnen gekregen. Mooi en compleet boek met gratis Engels-Nederlands woordenboekje. We zullen het nodig hebben aankomende zaterdag. Duim voor me!
29 jun 2008 17:15
Ja op zich een aardig boek, echter gaat niet helemaal specifiek in op de SC's ... Onduidelijke fotootjes etc. Meer geschikt voor 2.2 / 2.4 / 2.7 types...
Brandstofpomprelais en de pomp zelf zitten bij alle SC's in ieder geval op dezelfde plaats (ongeacht voor welk werelddeel ze gemaakt zijn....).
Wat een aanrader qua boek over SC's is, is het boek van Adrian Streather. Niet goedkoop, wel zinvolle info.
Gr.
Dick
(ex 3x SC ...)
29 jun 2008 18:10
Dick schreef:Ja op zich een aardig boek, echter gaat niet helemaal specifiek in op de SC's ... Onduidelijke fotootjes etc. Meer geschikt voor 2.2 / 2.4 / 2.7 types...
Brandstofpomprelais en de pomp zelf zitten bij alle SC's in ieder geval op dezelfde plaats (ongeacht voor welk werelddeel ze gemaakt zijn....).
Wat een aanrader qua boek over SC's is, is het boek van Adrian Streather. Niet goedkoop, wel zinvolle info.
Gr.
Dick
(ex 3x SC ...)
Bedankt voor je advies! Ik laat het weten hoe het allemaal uitpakt.
06 jul 2008 14:19
Je vertelde dat je Euro 95 hebt getankt. Nu ken ik de US versie niet maar weet wel dat Porsche bij de SC uit 81 voor Europa opeens is overgestapt op Octaan 98. BP Ultimate is 98, Shell V power = 97. Kijk ook goed na of je geen loodvervanger nodig hebt.
Ik ben de pagina zelf kwijt maar er is er ergens een waar je je chassisnummer kunt nakijken om te zien wat voor versie je hebt. Er zijn Europeanen die hun Porsche hebben meegenomen naar de US. Ik heb toevalling een Europa uitvoering met US bumpers.
Startproblemen kunnen ook worden veroorzaakt door een verkeerde instelling. Als je de vereiste brandstof hebt getankt en hij slaat af als de motor warm is of net heeft gedraaid, is dat iets om na te kijken.
06 jul 2008 21:24
Alle 180 pk en 188 pk versies (Europeese of USA) zijn ontwikkeld voor Euro 95 (ja, loodvrij is geen probleem).
204 pk mag alleen voor Super/Euro 98 (loodvrij ook geen probleem).
gr.
Dick
07 jul 2008 16:43
Heb je al aan de onsteking gedacht. Klink klassiek voor een slechte bobine, je hebt het over rotor en verdelerkap, dus neem ik aan dat je een bobine hebt.
07 jul 2008 16:56
bougie kabels,
vervuilde benzine tank en leidingen?
Het blijft een beetje gokken zo.
robert
09 jul 2008 15:55
Probleem met de 3.0 SC is opgelost!
Het bleek uiteindelijk een samenhang van omstandigheden te zijn. De grote oorzaak van het hele euvel zat 'm in de bougies, welke qua vonkafstand niet correct afgesteld waren en een haperende brandstofpomp.
Ik zal vandaag of morgen bij iets meer gelegenheid het hele verhaal van de laatste dagen uit de doeken doen. Is wel smeuïg!
Het resultaat is een nu perfect functionerende Porsche 911 met een juweel van een motor die volgens mij nog nooit zo mooi gelopen heeft als nu.
Ik wil iedereen bij deze bedanken voor hun advies en tips. Ik wil middels dit forum vooral Mark Hegeman bedanken die dankzij zijn technisch inzicht en zijn eindeloos geduld, alles voor elkaar heeft gekregen.
10 jul 2008 15:22
RoadWarrior schreef: Is wel smeuïg!
Je maakt ons nieuwsgierig
26 sep 2008 19:15
Hè, hè, het probleem is eindelijk gevonden. Na voorgaande melding dacht ik eerst dat het probleem opgelost was, maar deed zich uiteindelijk toch weer voor toen ik naar Porsche-motion wilde gaan. Toen besloten om de Porsche naar Renntech te brengen. De uiteindelijke boosdoener is de warmloopregelaar. Ook de injectoren waren niet fijn meer.
Ik zal één dezer dagen uitgebreid verslag gaan doen, wat ik al eerder beloofd had.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.