Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
08 jul 2008 14:27
Beste forummers,
Wie weet of en zo ja, hoe het vermogen van een Porsche 930 uit 1988 is te vergroten?
Lowflyers
08 jul 2008 17:00
hoeveel wil je kwijt ?
RUF BTR en Michael kunnen je een hoop vertellen, maar ik zou zeggen zoek eens op deze twee namen....
een ding is zeker; als je de druk omhoog gooit naar een bar of 1,4 dan ga je als een kanon...
succes
08 jul 2008 22:52
Maar denk niet voor lange duur, wel eens van de forumtechnieker gehoord nl.
09 jul 2008 9:27
was natuurlijk ook niet heel serieus bedoeld...
09 jul 2008 9:35
Heb inmiddels Michael een email gestuurd. Alvast dank voor deze tip.
09 jul 2008 10:39
komt ie dan.
1 bar turbodrukveer.
KKK 27 7200 HF turbo.
Grotere intercooler. Andial,Ruf,965 intercooler bijv.
B&B of GHL uitlaatspruitstukken.
Tial 46 mm Wastegate.
SC330 nokkenassen of 964 nokkenassen
inlaatpoorten porten naar 38mm
3,4 liter zuigers en cilinders Mahle
zo nu is je geldbuidel al weer een aardig stukje dunner.
moet ik nog verder gaan ?
09 jul 2008 11:18
Lijkt me typisch iets wat een stuk goedkoper is om te kopen (als in: bijvoorbeeld een Ruf/Gemballa) dan zelf te doen of niet?
09 jul 2008 11:28
Gaaf Ruf,
Begin al een beetje warm te draaien, maar ho ho, dan moet je wel een beetje genuanceerd de kosten voor deze Hollander oplepelen. Geldbuidel ok maar er zijn natuurlijk grenzen voor zo'n 'oud' beestje.
Lowflyer
09 jul 2008 11:35
Anderzijds kan je je afvragen wat is het gewin? die 0.5 sec snellere acceleratie? die hogere top? Top is leuk maar wordt denk ik 90% van je rijgenot niet gebruikt aldan niet hoger! Dan de Acceleratie? bij nieuw trokken ze op naar 100 in slordige 5.5 mja dat was bij u 20 jaar geleden! denk dat hij zeker in waardevermogen is gedaald in die jaren (zet em eens op de bank!) Ook kan je je afvragen wat het zou brengen dat gekietel aan een 20 jr oud blok! POEF?? Maar het blijft leuk weglezen die vermogenstesten dat wel! Suc6 met je keuze
09 jul 2008 11:44
niet aan schroeven, zeker niet zo"n mooie motor
09 jul 2008 11:48
Oeps...
Was vergeten te zeggen dat ik helemaal geen 930 heb, maar er wel soms van droom.
Ook aanschaf in the USA is voor mij een mogelijkheid maar zit dan volgens mij met 15 Pk's minder, vandaar mijn vraag.
Dus laat komen die berekeningen, misschien valt daarmee ook meteen de droom in duigen.
09 jul 2008 12:25
Ik zou maar eens beginnen met de aankoopprijs
. Ik heb overigens de Turbo van Michael gekocht met de grotere turbo, grotere intercooler, 1,0 druk op de turbo. Ik heb er zelf nog een RUF-uitlaat op gekocht.
Wacht Michael zijn berichtje maar even af over het vermogen. Ik schat zelf in ca 375 PK. Belangrijkste is echter dat de motor eerder oppakt dan een standaard turbo. Bij ca 2600 toeren ipv 3200. Schop in je rug is ook wat meer natuurlijk.
Hou ook rekening met het verbruik. Denk toch wel 1:6 a 1:7
09 jul 2008 12:48
denk eerder maar aan 1 op 4 bij rustig rijden tot 1 op 2 bij flink doorrijden.
tenminste met de setup die ik heb. vermogen zo rond de 420pk.
maar om het simpel te houden is hetgene wat Marcel B op z'n 930 heeft, goed te doen qua €. Als je het spul laat overkomen uit de US.
kijk maar even bij
http://www.andial.com/
10 jul 2008 14:43
lowflyer schreef:Oeps...
Was vergeten te zeggen dat ik helemaal geen 930 heb, maar er wel soms van droom.
Ook aanschaf in the USA is voor mij een mogelijkheid maar zit dan volgens mij met 15 Pk's minder, vandaar mijn vraag.
Dus laat komen die berekeningen, misschien valt daarmee ook meteen de droom in duigen.
Tsja, een hele goeie 930 [Europese versie] ga je particulier onder de 25K heel moeilijk vinden. Bij specialisten gaan ze richting 30K of meer. Dus eerst maar eens 1tje zien te vinden. In Duitsland hoef je niet te kijken, daar zijn ze nog duurder dan hier. Een Amerikaan zou ik ook niet willen, minder pk's, lelijke achterbumper, lelijke koplampen, vaak al "gepimpt". Probeer er 1 te krijgen vanaf modeljaar 86, die hebben meer koppel. Voor tuning heb je absoluut een gezonde motor en bak nodig, dan hoef je je geen zorgen te maken en kun je rustig wat veranderen. Die motoren beschikken over veel reserves en gaan dus echt niet sneller stuk.
Voor tuningsonderdelen zou ik dus wel in Amerika gaan shoppen [lage dollar], hier trekken ze je een poot uit. K27 turbo, 1 bar veer, grotere intercooler [kokeln bijv.] open uitlaat, en je trekt elke normale non turbo Porsche t/m de 997 eruit tot de 200km/u [wel op toeren houden!] Voor dit alles ben je denk ik nog geen 4000 euro extra kwijt als je alles nieuw koopt.
www.imagineauto.comAnderzijds kan je je afvragen wat is het gewin? die 0.5 sec snellere acceleratie? die hogere top? Top is leuk maar wordt denk ik 90% van je rijgenot niet gebruikt aldan niet hoger! Dan de Acceleratie? bij nieuw trokken ze op naar 100 in slordige 5.5 mja dat was bij u 20 jaar geleden! denk dat hij zeker in waardevermogen is gedaald in die jaren (zet em eens op de bank!) Ook kan je je afvragen wat het zou brengen dat gekietel aan een 20 jr oud blok! POEF?? Maar het blijft leuk weglezen die vermogenstesten dat wel! Suc6 met je keuze
Geen ballen verstand van turbo's lees ik.
16 jul 2008 10:32
de ongelooflijk lekkere duw in de rug! daar gaat het om.
maar let erop dat een zeer gezonde (topconditie) motor de basis moet zijn.
(wellicht eerst/tegelijkertijd een revisie? als er toch voor de tuning nieuwe delen in gaan)
een goedkope is een 1.0 bar veer in de wastegate en een grotere intercooler. (maar ook dan moet de motor in goede conditie zijn)
Ik ben met mijn standaard 930 sneller of net zo snel als elke non-turbo Porsche t/m 993 / 996 3.4
pas de 997 (S) worden lastiger (vooral op hogere snelheid)
Ik doe trouwens 80-120 zonder aanloop evensnel als een BMW m5 V10
KOPPEL!!!
heerlijk.
de auto voelt sowieso nóg sneller aan de hij in werkelijkheid al is... ik ben ongeveer net zo snel als mijn pa's licht opgevoerde 993... maar de 930 voelt sneller aan
alles draait om de enorme BRUUTheid van deze auto... een ouderwetse Porsche Turbo!
16 jul 2008 13:55
Paul Broere schreef:Ik ben met mijn standaard 930 sneller of net zo snel als elke non-turbo Porsche t/m 993 / 996 3.4
pas de 997 (S) worden lastiger (vooral op hogere snelheid)
Bedoel je dan niet 996 (S) Mk II? (3.6 & 3.8?)
16 jul 2008 16:34
?
996 had eerst 3,4 met 300 pk, daarna 3,6 met 320 pk (maar die heet geen S volgens mij?)
van de 997 heb je de "gewone" 3.6 met 325pk en de Carrera S met 355 pk.
ben je zelf niet in de war? Of mis ik iets (ik weet veel van Porsche, maar op dit forum weet men soms ff nog iets meer)
16 jul 2008 17:01
Nee, ik ben niet in de war; Ik vroeg het omdat je zegt:
"ik kan mee tot 996
3.4".
Pas vanaf 997 (S) krijg ik het lastig.
Daar tussenin zit dan nog de 996 3.6. Als je "net meekan" tot de 3.4 996 dan zou ik me inbeelden dat je 't bij de 996 ook lastig krijgt? En niet bij de 997 "pas".
(en ik was inderdaad verward, ik dacht dat de S versies op de 996 ook een 3.8 blok hadden
)
16 jul 2008 18:25
Ik ben een enkele keer een 996 tegen gekomen, maar ik wist niet altijd welke versie dat was.
mijn verhaal is wat warrig inderdaad, nu ik het nogmaals lees.
997 is sowieso sneller, bij een 996 hangt het er een beetje om.
We zitten in ieder geval op een lijn wat betreft de modellen/vermogens etc. ... pfiew, ik dacht al dat mijn Porsche-kennis wat weg begon te zakken... haha
16 jul 2008 20:48
De mijne daarentegen is kennelijk wat gestegen
16 jul 2008 23:09
Als die turbo op toeren is, gaat de 3.6 996 het ook niet redden.
17 jul 2008 14:23
Dat lijkt mij toch ook.
17 jul 2008 16:59
het is inderdaad maar net in welk toerengebied je zit...rechtdoor kan ie goed mee lijkt...
Dit verhaal doet me wel een beetje denken aan een oud artikel in de autovisie; de redacteur is met een snelle sportauto (volgens mij was het een venturi of iets dergelijks) over de bochtige zuid franse bergweggetjes aan het scheuren en ziet in de verte elke keer twee gele lampjes steeds iets dichter bij komen... het duurt een tijdje maar opeens zijn ze dan toch in zijn achteruitkijkspiegel gekomen en na de eerste teleurstelling over zijn (iets overschatte rijkunsten) besluit hij deze, in zijn ogen, (moest wel )waanzinnig snelle sportwagen er voorbij te laten... vol verwachting wachte hij af welk kanon hem heeft ingehaald tot dat hij ziet dat het een witte bestel citroen was met een bestuurder die de weggetjes tot in de perfectie kende.............priceless
17 aug 2008 20:01
Paul schreef:
de ongelooflijk lekkere duw in de rug! daar gaat het om.
maar let erop dat een zeer gezonde (topconditie) motor de basis moet zijn.
(wellicht eerst/tegelijkertijd een revisie? als er toch voor de tuning nieuwe delen in gaan)
een goedkope is een 1.0 bar veer in de wastegate en een grotere intercooler. (maar ook dan moet de motor in goede conditie zijn)
Ik ben met mijn standaard 930 sneller of net zo snel als elke non-turbo Porsche t/m 993 / 996 3.4
pas de 997 (S) worden lastiger (vooral op hogere snelheid)
Ik doe trouwens 80-120 zonder aanloop evensnel als een BMW m5 V10
KOPPEL!!!
heerlijk.
de auto voelt sowieso nóg sneller aan de hij in werkelijkheid al is... ik ben ongeveer net zo snel als mijn pa's licht opgevoerde 993... maar de 930 voelt sneller aan
alles draait om de enorme BRUUTheid van deze auto... een ouderwetse Porsche Turbo!
Maar waarom heb je hem dan te koop staan Paul?
http://auto.marktplaats.nl/porsche/157993482-porsche-911-turbo.html
17 aug 2008 20:35
Even terug op de tuning van o.a. een 930.
Probeer ook eens een digitale wur (warmloopregelaar) die regelt de benzinedruk.
Die kun je via een pc over het hele toerengebied en turbodruk instellen. Houd in dat je de motor dus meer of minder benzine kunt geven, zeker turbomotoren hebben bij hogere toeren en met hogere druk meer benzine nodig.
Dat kun je dus zelf instellen, dat verschil merk je dus echt!! Heb het nu op mijn 965 gemonteerd, ben nog niet helemaal klaar met afstellen maar begin aardig in de richting te komen
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.