Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
17 jul 2008 21:32
Mijn motor is een km of 3000 geleden uit elkaar geweest voor het vervangen van een voetpakking en het oplossen van compressielekkage. Het gaat om een 3.2. Ik vraag mij af of het nodig is om de kopbouten na te laten trekken. Hoor hier verschillende meningen over.
18 jul 2008 0:41
Jurrian schreef:Ik vraag mij af of het nodig is om de kopbouten na te laten trekken.
Ik heb het nog nooit gehoord (en/of gezien) voor 'n SC of 964
ga er vanuit dat het voor de 3.2 dan ook niet nodig (of zelfs riskant) is
Komen jouw verschillende berichten/meningen van Porsche-specialisten
18 jul 2008 1:05
hoezo zou het riskant zijn?
je zou ze toch weer met een moment sleutel vast zetten.
robert
18 jul 2008 1:27
Sommige bouten mag je IMO maar 1 keer op moment vast zetten
... geen idee of dat ook zo met Porsche "kop-bouten" is
'n Porsche-motor-bouwer
-of specialist- zal er vast 'n duidelijk antwoord op kunnen geven
18 jul 2008 7:23
Hoeft niet bij een luchtgekoelde 911
18 jul 2008 7:48
Olaf schreef:Sommige bouten mag je IMO maar 1 keer op moment vast zetten
inderdaad, zal het misschien verkeerd uitleggen.
Maar als deze bouten van Porsche eenmaal aan getrokken zijn, worden ze door de warmte van de motor nog eens anders op spanning gezet, en rekken ze weer een klein beetje. deze speling hef je dan weer op met natrekken.
Word de motor daarna dan weer warm zal hij inderdaad weer meer spanning krijgen, en dat kan op een bepaald moment de bout niet meer aan (gaat over moment) en breekt.
18 jul 2008 8:47
ok, dat is dan duidelijk nu.
robert
18 jul 2008 8:57
Die bouten zullen echt niet rekken en de tapeinden ook niet, is dat wel het geval dan heb je een probleem. Wanneer die bouten goed zijn vast gezet dan krijg je daar echt geen beweging meer in.
Het natrekken van kopbouten bij 'normale' motoren doet men nog wel eens omdat de pakking die er tussen zit zich zet, daar heeft een 911 motor geen last van.
18 jul 2008 9:14
Olaf schreef:Jurrian schreef:Ik vraag mij af of het nodig is om de kopbouten na te laten trekken.
Ik heb het nog nooit gehoord (en/of gezien) voor 'n SC of 964
ga er vanuit dat het voor de 3.2 dan ook niet nodig (of zelfs riskant) is
Komen jouw verschillende berichten/meningen van Porsche-specialisten
Olaf, laat ik het zo zeggen, de monteur van specialist De B uit H
zegt dat het beter is om na een 3000 km de beol na te trekken, de eigenaar zelf zegt van niet, gezien mijn ervaring met deze specialist kun je je voorstellen dat ik twijfel aan zijn woorden, Echter gezien de antwoorden op het forum is mij duidelijk dat het blijkbaar niet hoeft.
thanks allen.
18 jul 2008 9:18
cabrio wim schreef:Olaf schreef:Sommige bouten mag je IMO maar 1 keer op moment vast zetten
inderdaad, zal het misschien verkeerd uitleggen.
Maar als deze bouten van Porsche eenmaal aan getrokken zijn, worden ze door de warmte van de motor nog eens anders op spanning gezet, en rekken ze weer een klein beetje. deze speling hef je dan weer op met natrekken.
Word de motor daarna dan weer warm zal hij inderdaad weer meer spanning krijgen, en dat kan op een bepaald moment de bout niet meer aan (gaat over moment) en breekt.
Lijkt me niet, je gaat er namelijk in je beredenering van uit dat deze "rek" blijvend is en dat is niet het geval omdat dit zich allemaal afspeelt in het elastische rek gedeelte van staal, dus voor de plastische deformatie (ie blijvende rek). Dus ook na afkoeling zullen de bouten weer evenlang zijn.
Trouwens, al zou je ze natrekken, doe je dat in afgekoelde toestand.
18 jul 2008 9:37
rob964.c4 schreef:hoezo zou het riskant zijn?
je zou ze toch weer met een moment sleutel vast zetten.
Kopbouten van een 911 zet je eerst vast met een klassieke momentsleutel - koppel dus - en vervolgens het laatste stukje met een speciale sleutel welke de aantrekhoek aangeeft, in graden dus
18 jul 2008 10:01
pfeww ben blij dat ik dit soort discussies niet hoeft te voeren (
heb hier 2 kromme schroevendraaiers liggen en 2 paar linker werkhandschoenen ) leuk om te lezen die verwoedheid
18 jul 2008 10:19
Paul van Engelen schreef:Kopbouten van een 911 zet je eerst vast met een klassieke momentsleutel - koppel dus - en vervolgens het laatste stukje met een speciale sleutel welke de aantrekhoek aangeeft, in graden dus
Als ik me niet vergis is daar tegenwoordig 1 sleutel voor
18 jul 2008 13:28
Peter 993 schreef:Die bouten zullen echt niet rekken en de tapeinden ook niet
Probeer het maar eens met een koude motor en na een paar maanden rijden,
pakking of niet, je schrikken als je ze met dezelfde kracht natrekt.
18 jul 2008 13:37
Wel natrekken dus, Wim?
18 jul 2008 14:02
Begrijp mij niet verkeerd nu, ik trek ze nooit na, ik wil alleen maar aangeven dat je na verloop van tijd, als je met dezelfde kracht natrekt, deze echt weer een stukje verder gaan.
18 jul 2008 14:07
Olaf schreef:Als ik me niet vergis is daar tegenwoordig 1 sleutel voor
Ben er zeker van dat je je vergist
Jij ziet vast NOOIT zo'n sleutel in je omgeving
Kom je wel eens
niet bij een Porsche specialist
18 jul 2008 16:03
Paul,
wat geeft de sleutel met de wijzer dan aan wat de moment sleutel niet aangeeft, volgens gaat het in beide om moment alleen verschillend aangegeven
18 jul 2008 17:08
Paul bedoelt de sleutel waarmee je eerst de bout (of moer) met 'n bepaald moment (Nm) vast zet - en vervolgens de bouten (of moer) 'n aantal graden verder draait ...
Eerst torque - en dan zeg maar "over-torque" zonder waarde ..... 't klinkt vreemd & ziet er ook vreemd uit als je ze dat ziet doen
18 jul 2008 17:59
15Nm+ 90 graden staat er hier in een boekje.
Dat is toch niet zo'n enorme klus?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.