Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

Vraagje: hoe haal je de dynamo uit een 901-koeling?

29 jul 2008 9:59

Ik wil de dynamo van m'n motortje wegbrengen om te laten reviseren. Die zit ín de ventilator van m'n (901)koeling en nu wilde ik deze eruit halen.

Achterop zitten een aantal moertjes (een stuk of 8) en die heb ik inmiddels losgehaald. Ik had gedacht dat ik de dynamo er dan uit zou kunnen schuiven/halen, maar dat wil -dus- niet lukken... :oops:

Zie ik wat over het hoofd?

Hoe haal je de dynamo uit een 901-koeling?

Afbeelding

p.s. de rode lak is er inmiddels al af. Als de dynamo eruit is, kan ik ook de ventilator en het omhulsel echt goed schoonmaken...

29 jul 2008 11:38

De beste manier is dit te doen met een hydraulische pers.
Door ouderdom zit de dynamo vast geoxydeerd in de grote koelventilatorring.
Met behulp van een pers steld dit niks voor en als je het goed en voorzichtig doet beschadig je niks.






.

29 jul 2008 12:13

Oei... :shock: Eeeeehhh... :scratch:

Dat is nou nét iets dat ik niet heb: een hydraulische pers... :(

Kan de dynamo ook gereviseerd worden met de ventilator enzo eromheen?

Zou het revisiebedrijf 'm eruit krijgen (zonder de boel onherstelbaar) te beschadigen?

29 jul 2008 12:30

Speedy356 schreef:
Kan de dynamo ook gereviseerd worden met de ventilator enzo eromheen?
Nee

Speedy356 schreef:
Zou het revisiebedrijf 'm eruit krijgen (zonder de boel onherstelbaar) te beschadigen?


Ik ken het revisiebedrijf niet waar jij hem heen brengt..............

29 jul 2008 13:05

Ik wilde 'm naar AC/DC in A'dam-Zuidoost brengen. Dat is toch wel een gerenommeerd revisiebedrijf voor wat betreft dynamo's enzo...

Is het een ideel als ik de boel eerst eens even goed in de WD-40 spuit?

Moet de centrale moer aan de voorkant ook los om de ventilator te kunnen verwijderen?

Ik heb namelijk geprobeerd om die ook los te krijgen, maar ook dat valt tegen (lukt niet :oops: )...

Als je aan die moer draait, draait de ventilator (natuurlijk) mee. Als je de ventilator vervolgens probeert te blokkeren, zodat deze niet mee kan draaien, ben ik bang dat ik een van de bladen van de ventilator beschadig of dat deze zelfs afbreekt.

29 jul 2008 13:47

Is dit een rieghert koeling? 8)

mvg
Jack-in-the-box

29 jul 2008 13:51

jack-in-the-box schreef:Is dit een rieghert koeling? 8)

mvg
Jack-in-the-box


Yep... :wink:

29 jul 2008 14:10

een hyd.pers is idd makkelijker
maar voor huis tuin en keuken stumpers zoals wij werkt een hamer een een paar plankjes/balkjes ook ;)

29 jul 2008 15:06

Speedy356 schreef:
jack-in-the-box schreef:Is dit een rieghert koeling? 8)

mvg
Jack-in-the-box


Yep... :wink:


Is toch nog altijd iets speciaals zo horizontaal, nice …

Wat zijn de specs van uw blokje? (anders via pb zodat we uw topic niet vervuilen)

mvg
Jack-in-the-box

29 jul 2008 16:06

Ik ben op dit moment bezig om het blokje klaar te maken voor in m'n Speedster 356A replica.

De specificaties zijn als volgt:

type motor: VW type 4 (AT) >> ook gebruikt in de 912E, maar dan met injectie
cilinderinh.: 1800cc
slag: 69,0
boring: 93,0
max. PK: 95 > 51,8pk/liter
zuigers en cilinders: Mahle
carburateurs: 2x Solex PICB 44

29 jul 2008 16:40

Jeroen914 schreef:een hyd.pers is idd makkelijker
maar voor huis tuin en keuken stumpers zoals wij werkt een hamer een een paar plankjes/balkjes ook ;)


of naar een goede garage in de buurt, vragen of ze even willen persen en grote kans dat ze het doen voor een donatie in de fooienpot

29 jul 2008 17:30

Speedy356 schreef:Is het een ideel als ik de boel eerst eens even goed in de WD-40 spuit?



Inspuiten is een optie, maar of het voldoende werkt?

Eventueel leg je de dynamoring op twee houtblokken zo neer dat er ruimte is voor de ventilator om naar beneden te zakken.
Als de ventilatorring zo ligt kun je met een stuk hout als bescherming in veel gevallen ook de dynamo met ventilator naar beneden tikken. Beter een zware hamer gebruiken en zacht tikken dan een lichte hamer en hard tikken.


.
Plaats een reactie