Switch to full style
Alle technische kwesties die betrekking hebben op de motor kun je hier posten.
Plaats een reactie

3.0sc Motor ploft alleen bij starten....

07 aug 2008 17:01

Hallo,

Ik heb mijn gereviseerde motorblok weer erin gehangen.
Nou is het probleem dat de motor alleen maar knalt uit de uitlaat.
Elke keer onder het starten een vette knal.

Eerst nieuwe brandstofpomp gezet. (oude was doorgerot)
Nou blijft de pomp lopen, wat ook niet normaal is (normaal stopt hij naar een paar seconde).

Onsteking volgorde nagekeken 1.6.2.4.3.5

Zaten eerst twee bougie kabels verkeerd om, maar nog steeds knalle :shock: bij het starten

Als ik bijv. cilinder 6 boven zet dat moet de rotor toch ook op de 6de bougiekabel staan of niet???

Of heeft het te maken met de benzine druk???

Motor heeft gelopen maar alleen stationair, elke keer bij het gas geven kwam een kleine knal uit de uitlaat, motor reageerde heel traag op het gas geven.

K-jetronic/warmteregelaar enz, nooit problemen mee gehad, heb alleen de blok gereviseerd.

Ik weet het even niet meer, vandaar deze vraag :roll:

Ik zou bijna zeggen "Erwin HELPPP...."

07 aug 2008 19:01

Morgen vroeg 8.00u in Steenwijk ...........schikt jou dat?





























:lol:

Het doet mij denken aan een totaal verkeerd staand onstekingstijdstip.
Als de zuiger van de 6e cilinder bovenin staat moet de rotor richting de 6e cilinder op de verdeelkap wijzen OF 180graden de andere kant op.
Dat ligt natuurlijk aan de stand van de nokkenassen op dat moment.

Misschien is de stroomverdeler wel 180 graden verkeerd gemonteerd. Het is geen probleem om de stroomverdeler 180 graden verkeerd in de motor te zetten, alleen zal de motor maar op één van de twee manieren goed kunnen draaien.

Sucses, Erwin.

07 aug 2008 23:46

Renntech, het volgende het ik gedaan,

Op de sticker van de volgorde van de ontsteking staat 162435 (het rondje op de ontsteking van de sticker)

nou heb ik het volgende gedaan/geprobeerd,

Als cilinder 2 en 5 boven staan, staat de onsteking op 3 (zeg maar bougiekabel 3, volgens ontstekingvolgorde sticker.)
Cilinder 3 en 6 boven, staat de onsteking op 5.
cilinder 1 en 4 boven, staat de ontsteking op 1 (markering streepje op de onsteking)
cilinder 2 en 5 boven . staat de onsteking op 6
cilinder 6 en 3 boven, staat de ontsteking op 2
cilinder 4 en 1 boven, staat de ontsteking op 4

Dat klopt toch niet???
Ik dacht tot als de rotor op cilinder 2 staat, ook cilinder 2 vonk krijgt???
daarna cilinder 4 enz.

Ik zou de porsche graag naar jou brengen, maar de afstand is een beetje te ver.

Ik hoop dat je me verder kunt helpen.
waar komen die knallen vandaan, hou zit het met de benzinedruk, en waar kan ik die meten??

Jij zeg de onsteking 180 gr verkeerd staat, hoe kan dat dan??
De onsteking gaat toch maar op een manier erin??? :roll:

08 aug 2008 7:10

Haal niet alles door elkaar en kijk eerst goed naar de onsteking voordat je het hebt over benzine / injectieproblemen.

Denk je ook aan de draairichting van de rotor, gaat deze met de klok mee of tegen de klok in? Daar moet je rekening mee houden met het monteren van de bougiekabels.

Heb jij de motor gereviseerd? Dan weet je dat de stroomverdeler een tandwiel heeft aan de onderkant. Dan weet je ook dat er veel verschillende manieren zijn om de stroomverdeler in het motorblok te plaatsen.

Bij het reviseren gebruik je een boek, gebruik dit ook bij het plaatsen van de ontsteking.





.

08 aug 2008 9:09

Morge,

Erwin, allereerst, ik wil niet in jouw vaarwater zitten, maar het zou ook zo kunnen zijn dat de nokkenassen niet goed zitten of niet goed zijn afgesteld.

Het instellen van de nokkenas-timing is een heel precies werkje wat toch ervaring vereist en ook speciaal gereedschap. Zou eigenlijk door een specialist moeten gebeuren.

Tipje van mijn kant.

Groeten, Ronald.

08 aug 2008 11:00

Dat de onsteking een tandwiel aan de onderkant heeft dat weet ik. :wink:

Maar als ik cilinder 1 boven zet (Z1 op de poelie) dan staat de rotor op de markering (streepje) op de onsteking, bougiekabel 1 zeg maar.
Neem aan tot dat goed is.
Als ik de onsteking 180gr zou draaien, klopt de markering met cilinder 1 niet meer.

Of zit ik nou verkeerd.

08 aug 2008 12:28

Janssen schreef:Maar als ik cilinder 1 boven zet dan staat de rotor op de markering op de onsteking, bougiekabel 1 zeg maar.

Als ik de onsteking 180gr zou draaien, klopt de markering met cilinder 1 niet meer.

Of zit ik nou verkeerd.


Ja......... jij zit verkeerd , bij een tweetakt zou dat kloppen, bij de meeste 4 takten niet. ( oa. 2CV uitgezonderd.)




@Hoi Ronald, jij zit mij niet in het vaarwater....ik zou niet weten waarom :lol:

Ook de nokkenassen kunnen verkeerd staan.
Zoals vaak bij vragen op het Forum kunnen er meerdere oorzaken van het probleem zijn.
De meeste mensen hebben als eigenschap alle mogelijke oorzaken op te sommen of zich over druk te maken :roll:
Als ik op alle mogelijkheden die verkeerd kunnen zijn reageer kost mij dat zoveel tijd dat ik daarom één voor de hand liggende mogelijkheid geef.

In dit geval lijkt het mij dus logisch om eerst naar de ontsteking te kijken. Uiteraard kan de nokkenastiming ook een probleem zijn maar dat zou ik persoonlijk pas controleren als een goedstaande ontsteking niet het gewenste resultaat geeft. Drastisch verkeerd staande nokkenassen kom ik lang niet zo vaak tegen bij een gerepareerde motor dan bijvoorbeeld een verkeerd gemonteerde ontsteking.

Ik denk in dit geval ook aan de ontsteking omdat veel mensen de ontsteking en het bijbehorende ontstekingstijdstip / ontstekingsvolgorde niet goed snappen.

Als nokkenassen een klein beetje fout staan loopt de motor goed genoeg om te doen wat hij moet doen.
Staan de nokkenassen te ver van timing af dan komen de kleppen al vrij snel tegen de zuiger aan bij deze motoren.

Theoretisch kun je de nokkenassen links en recht verwisselen of één nokkenas 180 graden ( wéér die 180 graden :D ) verkeerd gemonteerd hebben.
Van deze domme fouten ga ik niet uit bij iemand die zelf een motor kan(?) reviseren.

Erwin.

08 aug 2008 13:00

Inderdaad, ik ben van alles aan het bedenken wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Gisteren was mijn stemming niet te pruimen, :( maar krijg steeds meer het gevoel dat ik het wel opgelost krijg, mede door het forum. :lol:
Alleen weet ik even nu niet meer.
Ik sta op het punt de auto naar een garage te brengen.
Het probleem is dat, de auto 40km verder op in een loods staat, is niet even op en neer rijden. anders had ik al het een en ander geprobeerd.
Auto staat onder tussen al 1,5 jaar stil............

Ronald,

Nokkenas verkeerd afgesteld, denk ik niet.

Wat renntech zegt klopt (natuurlijk klopt dat :lol: ) als de timing van de nokkenas ruim verkeerd staat dan komen de kleppen al snel tegen de cilinder.
Was bij mij ook zo, toen ik de eerste keer de blok rond draaide (was toen nog niet afgesteld) kwam ook een klep heel licht tegen de zuiger.
Niet goed afgestelde kleppen zou de motor wel lopen, maar niet zo goed.


De onsteking, ik heb van alles geprobeerd, heb geen zin meer in een vette knal uit de uitlaat, ik zit ondertussen met oordopjes de auto te starten.............. :oops:

Ik kan nog wel een (paar) gouden Renntech tips gebruiken.

gevoelige IMS Lager motor

08 aug 2008 13:24

Hallo "Maastrichtenaar"

Renntech is inderdaad een heel goed adres, maar Peter van P&P in
Roggel is ook heel goed en een stuk dichter in de buurt voor je.

Onze 2 Porsche's hebben we daar ook in onderhoud.

http://www.p-specialist.nl/index.html

08 aug 2008 17:33

Nog even over de nokkenassen.

Ik heb de 2 cilinderkoppen naar een revisieboer gebracht, heb zelf niks aan de nokkenassen/cilinderkoppen gedaan...

Neem aan dat de assen goed terug geplaatst zijn.

08 aug 2008 18:06

Er zijn genoeg goede garage's in de 'buurt', denk bijvoorbeeld aan Jos de Bock, Speedservice of P&P.

Je kunt contact opnemen met een garage in de buurt.
Of eventueel kom ik naar jou toe om de motor aan het lopen te maken.
Als jouw loods tenminste 40 km. noordelijker ligt. :lol:





.

08 aug 2008 18:49

Nou elven, met jou zou ik wel eens een hardig woordje willen spreken. :twisted:

revisieboer was als niet kwaad bedoeld.
En als je nou goed lees, was de timing nog niet afgesteld toen de klep de zuiger raakte, was puur of de blok wel rond draaide.

En de timing had ik volgens het boek afgesteld, kan ook best zijn dat de "REVISIE bedrijf" iets verkeerd in mekaar gezet heeft. Dus niet mijn fout.

De rest en Renntech bedankt voor jullie antwoorden.
:lol:
Laatst bijgewerkt door Janssen op 08 aug 2008 19:03, in totaal 1 keer bewerkt.

08 aug 2008 19:06

Motor heeft wel gelopen, maar alleen stationair, bij gas geven ploft hij.

Maar goed, ik kom er wel uit.

08 aug 2008 19:13

ik ben blij dat ik niet kan sleutelen. wat een sfeer zeg die sleutelaars onder elkaar :mrgreen: hulde overigens voor iedereen die helpt.

08 aug 2008 19:20

Dat bedoel ik, Horn :lol:

Ik kreeg ook al rare reactie's toen ik in een ander topic zei dat ik de motorblok zelf ging reviseren... :shock: daarom ben ik ook maar gestopt met antwoorden.
Ik dacht probeer het weer eens hier, niet dus

Ik zou dat alleen maar knap vinden als iemand het zelf doet, zou hem nog helpen ook.

maar ja.... :roll:

09 aug 2008 16:00

Janssen schreef:Nog even over de nokkenassen.

Ik heb de 2 cilinderkoppen naar een revisieboer gebracht, heb zelf niks aan de nokkenassen/cilinderkoppen gedaan...

Neem aan dat de assen goed terug geplaatst zijn.


Heb je de 2 sets van 3 cylinderkoppen met nokkenashuis elk als één geheel weer teruggeplaatst op de cylinders ?

09 aug 2008 23:05

lindemans,

Ik heb de 2 sets cilinderkoppen op dezelfde wijze , in het geheel terug geplaatst.


Elven,

De nokkenas timing heb ik niet zelf afgesteld. daar had ik het gereedschap niet voor.

Het zal toch niet zo zijn dat de timing inderdaad niet goed afgesteld is.
(wat ik ook denk) maar dan "PLOF" :evil: ik zelf toch, om maar even in de termen van gevoelige IMS Lager te blijven.

Ik ga dat deze week controleren dan kijk ik of cilinder 1 op Einde Compressie-slag/Begin Arbeids-slag staat.

Rest heb ik alles afgesteld (onsteking, rotor enz,) volgens het boek, dat is gewoon goed.

dan maar weer de blok eruit halen...... :roll:

in ieder geval toch bedankt voor je antwoord.
Plaats een reactie